عوامل طلاق از دیدگاه قرآن کریم

در قرآن کریم عوامل متعددی به عنوان دلایل ایجاد طلاق بیان شده است، در این گزارش مهم ترین آن ها را مشاهده می کنید.

1. - توقعات نامحدود زن یا مرد یکى از مهمترین عوامل جدایى است، و اگر هر کدام دامنه توقع خویش را محدود سازند، و از عالم رؤیا و پندار بیرون آیند، و طرف مقابل خود را به خوبى درک کنند، و در حدودى که ممکن است توقع داشته باشند، جلوى بسیارى از طلاق‌ها گرفته خواهد شد.

2. - حاکم شدن روح تجمل پرستى و اسراف و تبذیر بر خانواده‌ها عامل مهم دیگرى است که مخصوصا زنان را در یک حالت نارضایى دائم نگه مى دارد، و با انواع بهانه گیری‌ها راه طلاق و جدایى را صاف مى کند.

3. دخالتهاى بی جاى اقوام و بستگان و آشنایان در زندگى خصوصى زوجین، و مخصوصا در اختلافات آنها، عامل مهم دیگرى محسوب مى شود.

تجربه نشان داده است که اگر هنگام بروز اختلافات در میان زوجین آن‌ها را به حال خود رها کنند و با جانبدارى از این یا از آن دامن به آتش این اختلاف نزنند چیزى نمى گذرد که خاموش مى شود، ولى دخالت اطرافیان که غالبا با تعصب و محبت هاى ناروا همراه است کار را روز به روز مشکلتر و پیچیده‌تر مى سازد. البته این به آن معنا نیست که نزدیکان همیشه خود را از این اختلافات دور دارند، بلکه منظور این است که آن‌ها را در اختلافات جزئى به حال خود رها کنند، ولى هرگاه اختلاف به صورت کلى و ریشه دار درآمد با توجه به مصلحت طرفین، و اجتناب و پرهیز از هر گونه موضع گیرى یکجانبه و تعصب آمیز دخالت کنند، و مقدمات صلحشان را فراهم سازند.

4. - بى اعتنایى زن و مرد به خواسته‌های یکدیگر، مخصوصا آنچه به مسائل عاطفى و جنسى برمى گردد، مثلا هر مردى انتظار دارد که همسرش ‍ پاکیزه و جذاب باشد، همچنین هر زن نیز چنین انتظارى از شوهرش ‍ دارد، ولى این از امورى است که غالبا حاضر به اظهار آن نیستند، اینجا است که بى اعتنایى طرف مقابل و نرسیدن به وضع ظاهر خویش و ترک تزیین لازم، و ژولیده و کثیف بودن، همسر او را از ادامه چنین زندگی‌ای بازمی دارد، مخصوصا اگر در محیط زندگانى آن‌ها افرادى باشند که این امور را رعایت کنند و آن‌ها بى اعتنا از کنار این مساله بگذرند؛ لذا در روایات اسلامى اهمیت زیادى به این معنى داده شده، چنانکه در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم: لا ینبغى للمرئة ان تعطل نفسها: (سزاوار نیست که زن بدون زینت و آرایش براى شوهرش بماند و در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرمود: و لقد خرجن نساء من العفاف الى الفجور ما اخرجهن الا قلة تهیئة ازواجهن! زنانى از جاده عفت خارج شدند و علتى جز این نداشت که مردان آن‌ها به خودشان نمى رسیدند)!

ه. - عدم تناسب فرهنگ خانوادگى و روحیات زن و مرد با یکدیگر نیز یکى از عوامل مهم طلاق است، و این مساله اى است که باید قبل از اختیار همسر دقیقا مورد توجه قرار گیرد که آن دو علاوه بر اینکه ((کفو شرعى)) یعنى مسلمان باشند، (کفو فرعى) نیز باشند، یعنى تنها تناسب هاى لازم از جهات مختلف در میان آن دو رعایت شود، در غیر این صورت باید از بهم خوردن چنین ازدواجهایى تعجب نکرد.