توصیه های دینی برای داشتن خواب راحت

یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که قبل از خواب به چیزهای مثبت و خوب توجه کنید و تا می توانید کارهای خوب بکنید ... یکی از این کارها انجام مستحبات است ...

تنوع اذکار و مستحبات در کتاب های دعا به این معنا نیست که باید همه این دعاها و ذکرها را بخوانیم. برخی می گویند: اگر قرار باشد ما همه دعاهایی را که در مفاتیح آمده بخوانیم، دیگر به هیچ کاری نمی رسیم.

در جواب این توهم باید گفت که اولیاء خدا، برای انواع و اقسام سلیقه ها و نیازها و ذائقه ها، ذکرها و دعاهای بیان کرده اند تا کسی، برای دوری از یاد پروردگار بهانه ای نداشته باشد.

این ذکر، آیه 41 سوره فاطر است که می فرماید: ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکهما من احد من بعده انه کان حلیماً غفوراً. بر اساس حدیثی از امام کاظم (علیه السلام)، هر کس این آیه را هنگام خواب بخواند، خانه بر سرش فرو نخواهد ریخت.

این از رحمت حق است که راه دوستی و گفتگو با خود این چنین هموار کرده است، آن قدر ذکر و دعا از طرف انبیاء و اولیا رسیده که هر کس با هر سلیقه و هر ظرفیت روحی و جسمی می تواند از یاد معبود بهره ببرد.

دعا هنگام خواب

1- گفتن سه بار تسبیحات اربعه

2- سه بار خواندن سوره توحید

3- چهارده بار صلوات به نیابت 14معصوم 

4- طلب مغفرت برای تمام مؤمنان و مردگان

5- گفتن تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها)

6- خواندن آیت الکرسی، فلق، ناس و کافرون

7- خواندن این دعا که به منزله‌ی هزار نماز است: یَفْعَلُ اللهُ ما یشاءُ بِقُدْرَتِهِ وَ یَحْکُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ

8- خواندن سوره یس: از امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل شده: هرکس یس را شب قبل از خواب بخواند، خدا هزار فرشته را مأمور وى خواهد کرد تا او را از شر هر شیطان رانده شده و هر آفتى حفظ کنند. (بحارالانوار، ج 92، ص 289)

9- خواندن سوره قدر: از امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت شده: هرکس هنگام خواب یازده بار سوره قدر را بخواند، خداوند یازده فرشته را مأمور وى خواهد کرد که او را تا صبح، از شر هر شیطان رانده شده اى، مراقبت کنند. (بحارالانوار، ج 92، ص 210)

10- خواندن سوره واقعه: از امام صادق (علیه السلام) روایت شده: هر که هر شب پیش از خواب سوره واقعه را بخواند، در حالى خدا را ملاقات خواهد کرد که صورتش چون ماه شب چهارده است. (بحارالانوار، ج 92، ص 307)

11- خواندن سوره ملک