با انجام این کارها جز منتظرین صاحب الزمان(عج) باشیم

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی درباره خصوصیات جامعه مهدوی گفت: یک دعایی به حضرت مهدی (عج) منتسب است که مرحوم ادهمی در مصباح این دعا را قید می کند و البته مرحوم شیخ عباس قمی و دیگر محدثین هم به این دعا اشاره کرده اند که در افکار عمومی هم رواج دارد. این دعا دعای فرج نام دارد.

وی در همین راستا افزود: اگر واقع گرا باشیم؛ معنای ویژگی های معموم در عصر غیبت از زبان امام(عج) بیان شده است. یعنی امام معصوم در قالب این دعا حدودا ۴۰ ویژگی را برای مومنین و مامومین خود مطرح کرده اند. این ویژگی ها به عنوان شاخصه های آخرالزمانی مطرح شده است.

این کارشناس علوم قرآنی درباره اصول فرج امام عصر(عج) اظهار کرد: از دوری از گناه تا  تحمل صبر و مشقت ها برای فقرا و داشتن وسعت دل و بخشش برای متوکلین را در این ادعیه داریم. مجموعه شیعیان را دعوت می فرمایند که با رعایت این اصول خود را برای فرج امام عصر(عج) آماده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بهاری ادامه داد: اگر واقعا می خواهیم نهایت امر پروردگار عالم یعنی فرج را درک کنیم، قطعا باید مشقت ها را تحمل و اسباب آن را رعایت کنیم. مجموعه دعاها، کلمات و خواسته ها به سمت و سوی دوری از گناه سوق می یابد. قطعا شیعه اگر در مجموعه این عالم این اسباب را فراهم کند و از افراطی گری و تفریط که هر دو خانمان سوز و بیچاره کننده است، دوری کند قطعا آن درهای فرج را  باز می کند و شاهد حضور امام(عج) برای پیاده شدن جامعه مهدوی خواهیم بود.

این کارشناس علوم قرآنی درباره ویژگی های یک منتظر توضیح داد: وجود مبارک معصومین، شیعیان و آزادی خواهان را دعوت به رعایت اصول ذکر شده در دعای فرج کرده اند. اطاعت محض، دوری از گناه، صدق در نیت ها، شناختن حرام ها و ورود نکردن به وادی محرمات، پاک نگه داشتن دست ها از حرام و موارد ذکر شده در دعای فرج از ویژگی های یک منتظر است و باید در جامعه ای که انتظار آمدن آن امام عظیم الشان را می کشند این شرایط رعایت شود و ما نمی توانیم خانه مان را پر از زباله کنیم یا تمامی اسباب منزلمان را بشکنیم و خود را منتظر مهمان بدانیم.

حجت الاسلام والمسلین بهاری درباره چنین دیدگاهی در بین برخی افراد اظهار کرد: روایت داریم در دوره آخرالزمان گناه علنی می شود و حیا برای انجام گناه برداشته می شود. انسان باید تمام تلاش خود با تمام سرعت را برای پیاده کردن حق به کار بگیرد، گناه هم رخ خواهد داد اما اسلام و حقیقت طلبان هم صاحب قدرت و عزت هستند، این نکته بسیار حائز اهمیت است و باید برای ظهور حضرت مهدی(عج) دعا کرد.

وی خاطرنشان کرد: دستگیری از فقرا و کمتر گناه کردن از نکات مهم و واجب است تا با انجام آن فرد جزو منتظرین صاحب الزمان(عج) باشد.