آیا تاتو و خالکوبی مانع غسل و وضو می‌شوند؟

تاتو یا همان خالکوبی سنتی دیرینه در کشورهای جهان است که افراد برای زیباتر شدن نقوشی را با ماندگاری دائمی روی پوست خود ایجاد می‌کنند.

امروزه خالکوبی کردن در سراسر جهان فراگیر شده و زنان بیشتر ابروان و خطوط مژه و لب‌های خود را تاتو می‌کنند. مردان هم بیشتر به ایجاد نقش و نگارهایی روی بازو، ساعد و کتف‌های خود تمایل دارند.

خالکوبی از زمان‌های قدیم در ایران رایج بوده، چنانچه مولوی در مثنوی معنوی از آن به عنوان کبودی زدن یاد می‌کند که بیشتر زنان، پهلوانان و اوباش جاهل طالب انجام این‌ کار بوده‌اند.

در این گزارش فارغ از درستی یا نادرستی و خطرات احتمالی بهداشتی تاتو و خالکوبی، به نظر شرع و مراجع عظام تقلید در اینباره می‌پردازیم و به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهیم.

آیت‌الله خامنه‌ای:

- خالکوبی حرام نیست. به­ شرط آنکه ترویج فرهنگ غیراسلامی نشود. وضو و غسل آن هم صحیح است.

سؤال: بعضی از قسمت‌های بدنم خالکوبی شده است، گفته می‌شود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی‌شود. امیدوارم مرا در این‌باره راهنمایی فرمایید.

جواب: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است.

آیت الله سیستانی:

پرسش: کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر؟

پاسخ: کاشتن ابرو اگر رشد نداشته باشد به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد.

پرسش: آیا خانمهایی که دارای تاتو بر روی ابروهای خود هستند، می توانند به حج بروند؟

پاسخ: اشکال ندارد و به حج ضرری نمی‌رساند.

پرسش: مقداری از ابروی بنده در کودکی در اثر تصادف مو رویش نکرده است، و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمی دارد؟ آیا باطل است یاخیر؟

پاسخ: اگر موی کاشته شده مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمی‌شود و بنابر این مانع از صحت غسل می‌شود و نمی‌توان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

پرسش: اگر ابرو یا لب تاتو شود برای غسل چه حکمی دارد؟

پاسخ: این کار در صورتى که آرایش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جایز است و در هر حال براى غسل اشکالى ندارد، زیرا چیزى نیست که روى پوست را بپوشاند و اگر روى پوست باشد باید در صورت امکان به هنگام غسل برطرف شود.

پرسش: خالکوبی برای غسل چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر همراه با تصاویر مبتذل و انحرافى نباشد وبراى بدن ضرر قابل توجّهى نداشته باشد حرام نیست و در هر حال وضو و غسل با آن اشکالى ندارد؛ امّا سزاوار است از این کار پرهیز شود.

پرسش: تکلیف کسانى که اسماى جلاله و یا آیاتى از قرآن را بر روى بدن خود خالکوبى نموده اند، نسبت به طهارت و جنابت و مسّ بدن بدون وضو چیست؟

پاسخ: چون هنگام خالکوبى آیات زیر پوست قرار مى گیرد، مسّ آنها اشکالى ندارد؛ ولى اگر بتوانند بدون عسر و حرج آنها را پاک کنند، احتیاط واجب آن است که آن را پاک کنند.

پرسش: آیا خالکوبی در اسلام حرام است؟ چرا؟

پاسخ: حرام نیست مگر اینکه عکس های مستهجن باشد و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود.

پرسش: خالکوبى چه حکمى دارد و آیا براى غسل و وضو مشکلى ایجاد مى کند؟

پاسخ: هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکس‌هاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.