توصیه امام رضا(ع) برای سلامتی دندان ها

دین مبین اسلام که همواره به امر معاش و کیفیت مطلوب زندگی انسان توجهی ویژه دارد، تأمین نیازهای او را هم مد نظر قرار داده و آب را مایه «قوام» و تداوم زندگی و نان را زمینه برپا داشتن نماز، روزه، حج و دیگر واجبات برشمرده است.

در سخنان گهربار اهل بیت علیهم السلام نان، بهترین طعام معرفی شده است. رسول خدا(ص) فرموده‌اند: «خَیْرُ طَعامِکُمُ الْخُبْزُ وَخَیْرُ فاکِهَتِکُمْ الْعِنَب؛ بهترین خوراکتان نان و بهترین میوه‌تان انگور است.»

حضرت علی (ع) نیز فرموده‌اند: نان را عزت و احترام کنید زیرا خداوند برکات زمین و آسمان را در آن قرار داده است عرض کردم احترام کردن از نان به چه صورت است؟ فرمودند: با کارد بریده نشود و زیر پا و امثال آن قرار نگیرد.

امام رضا(ع) هم در کلامی شیوا نان را طعم زندگی معرفی کرده است؛ از مزه نان و آب از امام رضا «ع» سئوال شد، امام فرمود: مزه آب، مزه زندگی است و مزه نان مزه زیستن.

امام رضا(ع) همچنین در توصیه‌ای بهداشتی می‌فرمایند: آنان که به دندان خود علاقه‌مند هستند قبل از خوردن شیرینی، کمی نان بخورند؛ زیرا خرده‌های نان میان دندان‌ها را پر می‌کند و نمی‌گذارد مواد شیرین به آن‌ها آسیب برساند.

امام رضا(ع) در توصیه‌های دیگری در خصوص نحوه مصرف نان می‌فرماید: لقمه‌های نان را کوچک کنید که با هر لقمه‌ای برکتی است و نان را با دست پاره کنید نه با کارد و نیز فرمودند‌: هر که در خانه طعامی بخورد و از آن طعام چیزی بیفتد، آن را بردارد و بخورد والا اگر در صحرا باشد برای پرندگان و حیوانات بگذارد.

فضل بن یونس می‌گوید: ابو‌الحسن(ع) نزد من صبحانه خورد، در این هنگام کاسه‌ای آوردند که زیر آن نان بود، فرمود: نان را گرامی‌تر از آن دارید که زیر کاسه باشد و به من فرمود: به غلام بگو تکه نان را از زیر کاسه در آورد.»

یکی از نان‌ها، نان برنج است که خواص مفیدی برای آن نقل شده است، امام رضا(ع) درباره آن فرموده‌اند: چیزی سودمند‌تر از نان برنج برای مسئول نیست.

یکی دیگر از نان‌های مفید برای بدن نان جو است که برای آن خواص اعجاب انگیزی ذکر شده است. متخصصین می‌گویند یکی از راه‌های کاهش اشتهای کاذب و کمک به کاهش وزن بدن، خوردن جو پخته شده در ابتدای صبح و قبل از صبحانه است.

جو تاثیر بسزایی در کاهش کلسترول، فشار خون، چربی و کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد. فیبر موجود در جو باعث می‌شود که این غذا به آهستگی در بدن هضم شود و در نتیجه فرد برای مدت طولانی‌تری سیر می‌ماند.

امام رضا(ع) در تعریف از این ماده شگفت‌انگیز می‌فرماید: برتری نان جو بر گندم، همانند برتری ما بر دیگرمردمان است. هیچ پیامبری نیست که برای خورندۀ نان جو دعا نکرده و برای او برکت نخواسته باشد و هیچ درونی نیست که جو، بدان در آمده و همۀ دردها از آن بیرون نرفته باشد. جو، خوراک پیامبران و غذای نیکان است.

امام رضا (ع) همچنین فرموده‌اند: خداوند امتناع ورزید که غذای انبیا را غیر از جو قرار دهد.