تصاویری دیده نشده از محل دفن امام صادق(ع) در بقیع

مرقد جعفر بن محمد بن علی بن حسین(ع) معروف به امام صادق(ع) امام ششم شیعیان در بارگاه و بقعه‌ای در کنار بقعه‌های بقیع قرار داشته که در سال 1344 قمری در جریان تخریب بقیع توسط وهابیان از بین رفته است.

حضرت صادق(ع) مانند پدران بزرگوار خود در تمامی صفات نیکو و سجایای اخلاقی سرآمد روزگار و دارای قلبی روشن به نور الهی و در احسان و انفاق به نیازمندان مانند اجداد خود بودند.

 

تصاویری از محل دفن امام صادق(ع) در قبرستان بقیع

ایشان دارای حکمت و علم وسیع و نفوذ کلام و قدرت بیان بودند و با کمال تواضع و در عین حال با نهایت مناعت طبع کارهای خود را شخصا انجام می‌دادند، و در برابر آفتاب سوزان حجاز بیل به دست گرفته، در مزرعه خود کشاورزی می‌کردند و می‌فرمودند: اگر در این حال پروردگار خود را ملاقات کنم خوشوقت خواهم بود، زیرا به کد یمین و عرق جبین آذوقه و معیشت خود و خانواده‌ام را تأمین می‌کنم.

ابن خلکان درباره حضرت امام صادق(ع) نوشته است: ایشان یکی از ائمه دوازده‌گانه مذهب امامیه و از سادات اهل‌بیت رسالت است؛ از این جهت به وی «صادق» می‌گفتند که هر چه می‌گفت راست و درست بود و فضیلت او مشهورتر از آن است که گفته شود.

تصاویری از محل دفن امام صادق(ع) در قبرستان بقیع

مالک نیز می‌گوید: با حضرت صادق(ع) سفری به حج رفتم، چون شترش به محل احرام رسید، امام صادق(ع) حالش تغییر کرد، نزدیک بود از مرکب بیفتد و هر چه می‌خواست لبیک بگوید، صدا در گلویش گیر می‌کرد. به او گفتم: ای پسر پیغمبر، ناچار باید بگویی لبیک، در جوابم فرمود: چگونه جسارت کنم و بگویم لبیک، می‌ترسم خداوند در جوابم بگوید: لا لبیک و لا سعدیک.

تصاویری از محل دفن امام صادق(ع) در قبرستان بقیع

حضرت امام جعفر صادق(ع) 34 سال امامت و در طول عمر با برکت خود شاگردان بسیاری را در زمینه‌های مختلف علمی تربیت کردند. رئیس مکتب شیعهدر 65 سالگی هم‌زمان با در 25 شوال سال 148 هجرى قمری به دستور منصور عباسى به وسیله انگور زهرآلود مسموم و به شهادت رسیدند و در کنار پدرش، امام باقر(ع)و دو امام دیگر در قبرستان بقیع دفن شدند.

تصاویری از محل دفن امام صادق(ع) در قبرستان بقیع

قبرستان بقیع در شهر مدینه قرار دارد که هر ساله تعداد زیادی از مسلمانان به این سرزمین مقدس مشرف می‌شوند و شیعیان در کنار زیارت مسجدالنبی(ص) به زیارت ائمه بقیع(ع) نیز می‌روند. البته با توجه به برخی محدودیت‌هایی که عربستان وضع کرده است، امکان تشرف و زیارت برای همه افراد در تمامی زمان‌ها وجود ندارد؛ به طوری که درب‌های قبرستان بقیع بعد از نماز صبح و بعد از نماز عصر به مدت دو ساعت باز می‌شود و تنها آقایان اجازه ورود به این محل را دارند و بانوان امکان تشرف به این قبرستان را ندارند.

تصاویری از محل دفن امام صادق(ع) در قبرستان بقیع

امسال نیز با توجه به ساخت‌وسازهای فراوان و تخریب بخش مرکزی هتل‌های مدینه، امکان استقرار زیاد برای زائران خانه خدا وجود ندارد، اما با هماهنگی‌های سازمان حج و زیارت، زائران کشورمان به مدت 6 روز در مدینه اسکان می‌یابند و می‌توانند در زمان‌های تعیین‌شده به زیارت ائمه مدفون در قبرستان بقیع بپردازند.