بهترین هدیه برای اموات چه چیزی است؟

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقریان کارشناس علوم قرآنی درباره اموات و خیرات برای اموات گفت: کسانی که از این دنیا به عالم برزخ رفته‌اند عنوان اموات داده می‌شود، اما باید توجه داشته باشیم که مردگان در دنیا در عالم برزخ زنده هستند و زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اضافه کرد: به تعبیر قرآن کریم افرادی که در این دنیا خوب بودند در آن جا صبح و عصر روزی می‌خورند. "لا یَسْمَعُونَ فی‌ها لَغْواً إِلاَّ سَلاماً وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فی‌ها بُکْرَةً وَ عَشِیًّا". در آن جا هیچ سخن بیهوده‌اى نمى‌شنوند؛ فقط سخنى که از سلامت و عافیت حکایت دارد به گوششان مى‌رسد و در آن جا هر بامداد و عصرگاه رزق خود را خواهند داشت.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: کسانی نیز که از دنیا رفته اند و افراد خوبی نبودند صبح و شامگاه بر آنان آتش و عذاب عرضه می‌شود. وقتی صراحتا و اینگونه در قرآن بیان می‌شود یعنی آنجا زندگی وجود دارد و براساس قوانین و قواعد خاص خود و عملکردشان پیش می‌روند.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به نیاز اموات به باقیات و صالحات اظهار کرد: عملکردی که در این دنیا نسبت به افراد زنده انجام می‌شود باید نسبت به افرادی که از این دنیا رفته اند نیز انجام داد. پدر ما چه در این عالم باشد و چه در عالم برزخ پدر ماست. همانگونه که در این عالم نیاز برای افراد وجود دارد در برزخ نیز نیاز وجود دارد. اگر فرد انسان خوبی در دنیا بود و کار خیر به نام او انجام شود درجات او را رفیع می‌کند، اگر نیازمند است نیازش برطرف می‌شود و اگر گناهکار است عذاب از او کم می‌شود بنابراین در دعا‌ها توصیه شده که اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ. خدایا همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات را بیامرز علی الخصوص زنده‌ها و مرده ها. به نظر می‌رسد نیاز اموات بسیار بیشتر از کسانی است که در دنیا زندگی می‌کنند، چون در دنیا توانایی عمل وجود دارد و ثبت آن در دین آمده است، اما وقتی افراد از دنیا روند پرونده اعمالشان بسته می‌شود. در چنین شرایطی باقیات و صالحات است که به آن‌ها کمک می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین باقریان درباره وظایف افرادی که در این دنیا زنده هستند و زندگی می‌کنند نسبت به اموات توضیح داد: همان رفتاری که در دنیا نسبت به ائمه اطهار (ع)، پدر و مادر و اطرافیان دارند بعد از مرگشان نیز باید از خود نشان دهند. در روایات آمده است که به زیارت اموات بروید همان گونه که وقتی به دیدار اطرافیان می‌روید و خوشحال می‌شوید اموات نیز از دیدن شما خوشحال می‌شوند. نماز، روزه، صدقه و انجام کار‌های متفاوت به نام آن‌ها هدیه برای اموات است.

وی خاطرنشان کرد: به فکر اموات بودن و اقدام به کار خیر برای آن‌ها نشان دهنده روحیه قدرشناسی است و به آنان هم می‌رسد.