بی توجهی به تولید محصولات ارگانیک در برنامه توسعه

گروه اجتماعی - عباس پاپی زاده بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه دولت نسبت به تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک اقدام کند که متاسفانه این مساله جزو اولویت ها نبود و اکنون این هدف به طور ناچیزی محقق  شده است.

به گزارش افکارخبر، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به دلیل بی توجهی های صورت گرفته و نبود سرمایه گذاری مناسب کشاورزی ایران در زمینه تولید محصول سالم و ارگانیک موفقیتی کسب نکرده است و با وجود هدف گذاری تولید 25درصد محصولات کشاورزی به این شیوه تنها 15 تا 20هزار هکتار از زمین های کشاورزی با این روش کشت شده اند که در برابر رقم 7 میلیون هکتار بسیار ناچیز است.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید علاوه بر کاهش و حذف استفاده از کودهای شیمیایی و بذرهای اصلاح شده امکان استفاده از آب مناسب و عاری از هرگونه آلودگی برای آبیاری  زمین ها را نیز فراهم سازد.

وی توضیح داد: متاسفانه در بسیاری از شهرها ازجمله جنوب پایتخت از فاضلاب ها برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شود و حتی زمانی که باران می بارد نیز به دلیل وجود آلودگی شدید هوا، شاهد آلوده شدن زمین های کشاورزی و همچنین آبهای زیر زمینی هستیم که ادعای تولید مصحولات ارگانیک را زیر سووال می برد.

وی در مورد ادعای تولید محصولات پروتئینی مانند مرغ ارگانیک گفت: این مساله درست نیست زیرا تولید این گونه از محصولات پروتئینی باید در شرایط خاصی صورت گیرد که همان طور که در بالا ذکر شد امکان ندارد زیرا ما در کشور غذای دام و طیور 100درصد ارگانیک و سالم نداریم.

وی خاطر نشان کرد: تولید محصولات ارگانیگ به عنوان یکی از مطالبه های افراد جامعه م یتواند منجر به کاهش بیماری های مختلف نظیر انواع سرطان ها، بیماری های گوارشی و ناراحتی های قلبی و ... شود.

وی افزود: تاکنون که اقدامات مناسبی در زمینه تولید محصولات ارگانیک انجام نشده است و بسیاری از افراد جامعه نسبت به محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک شناختی ندارند بنابراین ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه احساس می شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت باید برنامه‌های آموزشی و ترویجی در این زمینه تدوین کنند و به کشاورزان، دامداران و مرغداران  و مردم بیاموزند تولید و استفاده این محصولات دارای چه مزیت هایی است.

وی بیان کد: مردم و کشاورزان و تولید کنندگان مواد غذایی باید بدانند که محصولات درشت و با وزن زیاد دلیل بر سلامت مواد نیست بنابراین باید استفاده از کودهای شیمیایی، سموم، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و ... را متوقف کنند.