داربستی کردن باغات انگور در خنداب+تصاویر

امروزه در دنیا با روش های مدرن و نه چندان سخت و پیچیده مانند آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره ای و ... ، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را بسته به اقلیم و محصول، می توان تا چند برابر کاهش داد.

در ایران هم، هر چند برخی مزارع و باغ ها از روش های جدید استفاده می کنند اما هنوز بخش عمده ای از کشاورزی ایران به همان روش سنتی انجام می شود.

 

در سالهای قبل شاید برخی از کشاورزان با روش داربستی کردن انگور به دلایل مختلفی همچون هزینه زیاد آن و سرمازدگی محصولات مخالفت می کردند، اما امروز در برخی نقاط که باغات در ارتفاعات بالاتری قرار دارند شاهد داربستی کردن باغات انگور و راه اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای هستیم که این کار می تواند آغاز توسعه برای مدرنیته کردن باغداری و کشاورزی در خنداب باشد.

کشاورزان می توانند با داربستی کردن باغات، راحت تر نسبت به رفع علف‌های هرز اقدام کنند و بهره‌بردای بیشتری از تاکستان‌های انگور داشته باشند.

کشاورزان در همین حین که برخی از باغات خود را داربستی می کنند در کنار آن نیز سیستم آبیاری قطره‌ای را برای باغات تعبیه می کنند.

 

در آبیاری قطره ای آب از یک شبکه لوله تحت فشار به صورت یک الگوی از قبل تعیین شده، پخش می شود، وسیله خروج آب به خاک با قطره ‏چکان انجام می شود، قطره چکانها از طریق یک نازل باریک یا مسیر جریان طویل، فشار موجود در شبکه لوله را کاهش می دهند.

 

 آبیاری قطره‌ای هزینه های بهره برداری را کاهش  می دهد، سیستم های قطره ای به آب کمتری نسبت به سایر سیستم های متداول آبیاری نیاز دارد، مثلاً‌ در باغات درختان جوان، آبیاری با ‏سیستم قطره ای تنها نصف آب مورد نیاز آبیاری بارانی یا سطحی مصرف می کند، با مسن تر شدن درختان، صرفه جوئی در آب با سیستم ‏قطره‌ای کاهش می یابد.

 

داربستی کردن باغات انگور و همچنین تغییر مدل آبیاری به آبیاری تحت فشار در خنداب به صورت جزئی و امتحانی در برخی از روستاهای این شهرستان در حال اجرا است.