هوای سه شهر استان مرکزی در وضعیت ناسالم قرار گرفت

 حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛ گفت: بر اساس اطلاعات مرکز پایش، کیفیت هوا در سه شهرستان اراک، شازند و ساوه استان مرکزی در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

139405261807307105896534

ابراهیمی اظهار کرد: میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته 112 میکروگرم بر متر مکعب رسید و در صبح روز جاری نیز به دو برابر استانداردهای زیست محیطی رسید.

وی با اشاره به اینکه بیشتر منشاء این ریزگردها از منابع خارجی است ادامه داد: متاسفانه به دلیل وزش باد شدید در بعدازظهر امروز، میزان آلایندگی ها نیز افزایش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: استاندارد زیست محیطی سنجش ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون در هوا ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است.

وی با بیان اینکه میزان غلظت ذرات معلق در هوا،متغییر است ادامه داد: میزان غلظت ذرات معلق روز گذشته به بیش از دو برابر حد مجاز هم رسید در حالی که در برخی از مواقع کمتر هم شده است.

ابراهیمی افزود: در سه ماهه سال ۹۵ مجموع روزهایی که کیفیت هوا سالم نبوده ۱۸ روز گزارش شده در حالی که سال گذشته در مدت مشابه این روزها ده روز بوده است و این آمار افزایش ۸۰ درصدی در مدت مشابه را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون 30 روز با کیفیت ناسالم را سپری کرده و سال گذشته نیز ۳۷ روز آلوده را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

افزایش ۲۰ درصدی مراجعات سرپایی به مراکز درمانی در اراک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به آلودگی هوای اراک در روز های اخیر اشاره کرد و گفت: میزان مراجعات سرپایی به مراکز درمانی در اراک در زمان آلودگی هوا ۲۰ درصد بیشتر از روز های سالم بوده است.

1892646

حسن طاهر احمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛گفت: همچنین میزان افراد بستری شده در مراکز درمانی در اراک در روزهای آلوده گاها تا سه برابر روز های سالم افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون از آلاینده های خطرناک هستند؛ به دلیل ریز بودن بیش از حد، با نفوذ در دستگاه تنفسی در بخش های انتهایی آن می نشیند و اگر در مدت طولانی استنشاق شود موجب بروز نارسایی هایی در دستگاه تنفسی و سایر اندام های بدن می شود و سلامت شخص را به خطر می اندازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: استفاده از مایعات فراوان، شیر، لبنیات ، سبزی ها و میوه های تازه و مغزها در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود.

طاهر احمدی خاطرنشان کرد: گروه های آسیب پذیر شامل بیبماران قلبی و تنفسی، کودکان زنان باردار و سالمندان بهتر است که در منزل بمانند و از قرار گرفتن در فضای باز و مناطق شلوغ شهری بپرهیزند.