اجازه فعالیت به کارخانه سولفات سدیم در میقان را تا پایان سال نمی‌دهیم

عزیز فیلی پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت حقابه تالار میقان اراک اظهار داشت: مقرر شد تا زمانی که کارخانه سولفات سدیم مصوباتی را که در جلسات قبل تصویب شده را اجرایی نکند اجازه فعالیت به این کارخانه داده نشود.

وی افزود: در هفته آینده با جلساتی که با دستگاه‌های اجرای گذاشته می‌شود پیگیر مصوبات قبل مانند کاهش عرض جاده از 12 به 8 متر، انتقال پساب شرکت سولفات سدیم به مکان اصلی خود، ساخت پل با بتن الیافی و دیگر مصوبات اجرایی شود تا اجازه برداشت به کارخانه سولفات سدیم بدهیم.

معاون عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: به منظور این که تخریب تالاب میقان را به حداقل ممکن برسانیم و همچنین شاهد کاهش آلودگی هوای شهر اراک باشیم نیازمند تصمیمات مناسب برای تالاب میقان هستیم.

فیلی عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی نبود بودجه را بهانه نکنند و اینکه کارها پیش رود قدرت ریسک خود را بالا برند و کارها را شروع کنند در آن صورت اعتبارل ازم به اقدامات تزریق می‌شود.

وی بیان کرد: مرور زمان نشان داده که هر کجا انسان دست به طبیعت زده مشکلاتی را در منطقه به وجود آورده و تاثیرات خود را در آنجا به جا گذاشته است و در حوزه ساخت سد و بندهای خاکی دیگر مجوز احداث را نمی‌دهیم و اگر چاهی به شکل غیرمجاز زده شده آن را مسدود می‌کنیم و اجازه برداشت آب از این چاه‌ها را به افراد نمی‌دهیم.

معاون عمرانی استاندار مرکزی اظهار کرد: گرفتاری‌های زیست‌محیطی بسیاری برای شهر اراک در رابطه با حفر چاه‌های غیرمجاز به وجود آمده است که نباید پروژه‌های جدیدی در این منطقه شروع شود و باید حجم آب تالاب میقان را افزایش دهیم.

فیلی ادامه داد: تخریب تعدادی از بندها و سدهایی که به ضرر تالاب است یکی از اقداماتی است که انجام می‌هیم و اگرعوامل مختلفی در آلودگی تاثیر دارد را جلوی آن را بگیریم تا شهر اراک بیشتر از این با مشکل آلودگی محیط زیست مواجه نشود.

وی گفت: تمام دستگاه‌های دخیل در رابطه با تالاب میقان مطالعات و تحقیقاتی را جمع‌آوری شده را به یکدیگر دهند تا موازی‌کاری نشده و در رابطه با پساب‌ورودی به تالاب میقان این پساب سهم‌بندی شود و به هرکدام از دستگاه‌ها مانند کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها سهم مشخصی داده شود.

معاون عمرانی استاندارمرکزی افزود: موضوع تالاب میقان اراک موضوعی استانی و ملی است و همه مسئولان و مردم خواهان این موضوع هستند که تالاب دوباره زنده شود و آلودگی شهر اراک کاهش  یاید.

فیلی بیان کرد: در کمیته‌ای متشکل از دستگا‌های اجرایی میزان حداقل آب مورد نیاز در طول سال را که حداقل 40 تا 50 درصد آب وارده به تالاب است را بررسی می‌کنیم.