احتمال کشف قدیمی ترین سنگ نگاره های جهان در تیمره+عکس

محمد ناصری فرد باستان شناس ایرانی از احتمال کشف قدیمی ترین سنگ نگاره های جهان در منتطقه تیمره خمین خبر داد و گفت: برخی از پژوهشگران کانادایی و فرانسوی با مطالعه بر روی سنگ نگاره‌ها معتقد هستند که قدیمی ترین سنگ نگاره های جهان در ایران در منطقه تیمره خمین قرار دارد.

وی ادامه داد: با مطالعاتی که در سال ۸۷ بر روی سنگ نگاره‌های این منطقه انجام دادیم، قدمت برخی از آنها به بیش از ۴۰ هزار سال پیش می‌رسد و آنها معتقد هستند که ۴۲ هزار سال پیش بعد از عصر یخبندان انسان‌های خردمند و یا به اصطلاح هوشمند پا به عرصه نهادند.

ناصری فرد بیان کرد: این خبر مورد توجه خبرنگاران و پژوهشگران خارجی قرار گرفته است و این موضوع آنها را شگفت‌زده کرده است.

وی تصریح کرد: در منطقه تیمره شهرستان خمین، ۲۱ هزار نمونه از سنگ نگاره‌ها وجود دارد که تا کنون در جای دیگری سنگ نگاره‌هایی با این قدمت یافت نشده است.

این پژوهشگر سنگ نگاره‌ها ادامه داد: کهن‌ترین خط ایران و همچنین کهن‌ترین خط تصویری که مربوط به ۱۲ هزار سال پیش می‌شود، متعلق به سنگ نگاره های تیمره خمین است.

ناصری فرد افزود: قرار است گروهی از پژوهشگران آلمانی برای مطالعه بر روی این سنگ نگاره ها، به ایران سفر کنند تا از نزدیک با این آثار هنری آشنا شوند.

وی این موضوع را یک فرصت گردشگری برای خمین دانست و افزود: این امر می تواند یک فرصت مناسب گردشگری و اقتصادی برای شهرستان باشد و می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی و بویژه بیکاری را حل کند.

ناصری فرد خاطرنشان کرد: مسئولان شهرستان باید با دید تاریخی و علمی به این امر، ساز و کارهای آن را برای استفاده بهتر از این منابع گرانبها مهیا کنند تا بتوان به عنوان یک منطقه توریستی جهانی از آن استفاده کرد.

تیمره منطقه ای باستانی و صخره ای در شهرستان خمین است که ۲۱ هزار سنگ نگاره را همراه با اسرار شگفت انگیزی در دل خود جای داده است که به گفته باستان شناسان قدمت برخی از آنها به بیش از ۴۰ هزار سال پیش می رسد.

 

برخی رسانه های جهانی از جمله خبرگزاری فرانسه در روزهای گذشته با انتشار گزارش هایی در این باره نوشته اند این مکان ممکن است قدیمی ترین سنگ نگاره های کشف شده در جهان را درون خود جا داده باشد. قدمت برخی سنگ نگاره های انسانی کشف شده در این محل، بین 40 تا 50 هزار سال تخمین زده می شود.

انتهای پیام/