از این سموم لوازم آرایش می سازند!

گروه اجتماعی – گرایش افراطی زنان و دختران ایرانی به استفاده از لوازم آرایشی و پایین آمدن سن استفاده از این مواد به 14 سالگی از جمله موارد ناخوشایندی است که سلامت نیم یاز افراد جامعه را تهدید می کند.

به گزار ش افکارخبر، این روزها بسیاری از زنان و دختران جوان برای زیباتر به نظر رسیدن حاضرند هرگونه مواد و لوازم آرایشی را استفاده کنند اما متاسفانه آنها تقریبا هیچ شناختی از مواد تشکیل دهنده لوازم آرایش مورد علاقه شان ندارند.

معمولا در لوازم آرایشی از برخی روان سازها استفاده می شود که م یتوان به سدیم لوریل سولفات (SLS) اشاره کرده که پس از مدتی می تواند سبب بروز مشکلات پوستی متعدداز جمله آماس پوستی در مصرف کنندگان شود.

در بعضی محصولات آرایشی  سورفاکتانت استفاده می شود که از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و سبب خشکی و التهاب پوست و مخاط شده و در صورت مصرف زیاد می تواند موجب ابتلا به سرطان نیز شود.

ایزوپروپیل الکل و الکل های مشابه که به وفور در این محصولات یافت می شود، می تواند باعث خشکی، التهاب و درماتیت آلرژیک و چروک خوردگی سریع تر پوست شود.

سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات که در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی یافت می شود، در دسته سورفاکتانت های آنیونی قرار می گیرند و در اکثر مواد شوینده و کف کننده استفاده می شوند.

سورفاکتانت های کاتیونی نیز که بار الکتریکی مثبت دارند در محصول هایی از قبیل نرم کننده ها و صاف کننده های مو و لباس به عنوان ضدالکتریسته ساکن وجود دارند. مصرف این مواد علاوه بر آثار التهابی و آلرژیک بر پوست و چشم، درصورت جذب سیستمیک یا خورده شدن به طور اشتباهی می تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

 

کلروفورم های حاوی آئروسل در ترکیبات عطرها و ماده ای به اسم «دی متابروسالان وتری متابروسالان وتتراکللوروسال دئودرانت ها سی لانیلید» هستند که در دئودورانت ها وجود دارد و زمانی که در مواجه با نور آفتاب قرار می گیرند خاصیت حساسیت زایی پیدا می کنند.

پارابن که به عنوان ماده نگه دارنده که از رشد میکروب ها جلوگیری می کند، در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد می تواند موجب بروز حساسیت و عوارضی نظیر خارش و آماس پوستی شود و می تواند وضعیت هورمون ها را در بدن مصرف کننده بر هم زند این ماده به طور وسیعی در مواد آرایشی مانند ریمل، کرم های صورت، ضدآفتاب ها، دئودورانت ها و… استفاده می شود.

فرمالدئید یکی دیگر از مواد مورد استفاده در لوازم آرایشی مانند رژ لب، لاک ناخن و..  بوده که می تواند سبب التهاب و تحریک پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود.

استفاده از رنگ های شیمیایی متعددی که در محصولات گوناگون زیبایی و آرایشی مصرف می شود در صورت رعایت نشدن استانداردهای خاص می تواند مشکل ساز شده و علاوه بر عوارض پوستی،عوارض متعدد داخلی نیز همراه داشته باشد.

استفاده طولانی مدت از مواد آرایشی سبب نازک شدن پلک می شود و به این صورت بینایی افراد تهدید می شود.