میناب
شهر قاچاق نیست

شهرستان میناب همواره در شکل گیری نهضت امام خمینی(ره) و مبارزه با رژیم پهلوی نقش بی بدیلی داشته و تقدیم دو شهید انقلاب سند محکمی بر این مطلب است.

چهره های مبارز سیاسی نظیر مرحوم حجت الاسلام عباسی که برخواسته از میناب هستند از دیگر ویژگی های این شهرستان ولایتمدار است.
 
 
زمین های حاصلخیز، دریای بیکران و نیروی انسانی توانمند از دیگر وجوه تمایز میناب نسبت به دیگر شهرستان های هرمزگان به شمار می رود.
 
 
اما میناب به عنوان دومین شهرستان هرمزگان یکی از مناطقی است که علی رغم بهره مندی از پتانسیل های بسیار بالا که بخشی به آن اشاره شد، ولی همانند دیگر مناطق کشور، با مسائل و مشکلات دست و پنجه نرم می کند.
 
 
در سال های اخیر به خاطر انتقال آب از میناب به خارج این شهرستان و به تبع آن افت سطح آب در سفره های زیرزمینی دشت میناب، بخش اعظمی از باغات میناب از بین رفت و زمین های حاصلخیز فراوانی از هر گونه کاربری خارج شد.
 
 
در کنار دیگر مشکلات مردم در میناب، بیکاری مهم ترین مشکل مینابی ها در حوزه مسائل اجتماعی است و نرخ بالای بیکاری را می توان یکی از چالش های پیش روی توسعه این شهرستان ذکر کرد.
 
 
با این حال اکنون صیادی و پیله وری که یکی دیگر از شغل های ابا و اجدادی مردم میناب با بهره گیری از دریا به عنوان یکی از نعمت های الهی، تنها راه باقی مانده برای ارتزاق مردم سخت کوش و همیشه در صحنه میناب است.
 
 
استفاده از مواهب طبیعی خداوند با رعایت قانون از مباحثی است که همه به آن اذعان دارند، اما در این راستا مینابی ها هم به مشکل برخورد کرده اند.
 
 
از ماه های پایانی سال گذشته و روزهای آغازین سال جاری و به دنبال اقدامات نیروی انتظامی در جهت آنچه برخی مسئولان میناب آن را مبارزه با قاچاق کالا می نامند، مشکلات و چالش هایی را در میناب به وجود آورده است.
 
 
روزهای پایانی فروردین ماه سال جاری بود که جمعی از کسبه و بازاریان شهرستان میناب به منزله اعتراض به نحوه عملکرد مأموران نیروی انتظامی که منجر به ضبط اجناس آنها شده بود، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.
 
 
بیش از 400 نفر از بازاریان میناب با تجمع در بلوار آل محمد(ص) و مقابل فرمانداری ویژه میناب، خیابان منتهی به فرمانداری را مسدود کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به خواسته‌هایشان شدند.
 
 
آن طور که در رسانه ها منتشر شد گویا نیروی انتظامی میناب سحرگاه جمعه شب 27 فروردین ماه  با ورود به بازار میناب و با شکستن قفل‌ مغازه‌ها اقدام به جمع‌آوری کالاهای خارجی موجود در مغاز‌ه‌ها کرده بود که خشم بازاریان را برانگیخته و آنان را به تحصن و تعطیلی بازار اصلی شهرستان میناب کشاند.
 
 
علیرضا پاکدامن رئیس شورای تأمین و فرماندار ویژه وقت میناب با حضور در میان بازاریان تجمع‌کننده از برخورد نیروی انتظامی و ضبط و جابه‌جایی کالا در شب از مغازه‌ها و بازار زیتون اظهار بی اطلاعی کرد و خواستار پیگیری موضوع از سوی اصناف در مجاری قانونی شد.
 
 
دادستان عمومی و انقلاب و میناب نیز در جمع تجمع کنندگان، جمع‌آوری کالاها از بازار میناب را به دستور خودش تایید کرد و گفت:دستور دادستان برای جمع آوری کالاها که به قول خودش قاچاق بوده اند، قانونی بوده است.
 
 
ابراهیم محمدی ادامه داد:مسئول رسیدگی به کالای قاچاق دادستان است و ارتباطی به فرماندار ندارد و من به عنوان دادستان اعلام می‌کنم که این کار قانونی بوده است.
 
 
این حرکت علاوه بر بازتاب گسترده در رسانه های مختلف داخلی و خارجی، واکنش برخی مسئولان و شخصیت های مثل مسئول اتاق اصناف و رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میناب میناب را نیز به همراه داشت که همگی بر لزوم هماهنگی با متصدی واحدهای صنفی و اتاق اصناف اتفاق نظر داشتند.
 
 
اما شاید در این میان واکنش و اظهار نظر امام جمعه میناب در خطبه های نماز جمعه این شهرستان پیرامون اقدامات صورت گرفته و آنچه نیروزی انتظامی آن را مبارزه با قاچاق کالا می نامند بسیار قابل تامل است.
 
 
حجت الاسلام میرزا حسین معتمدی فر در خطبه های نمازجمعه 27 فروردین ماه با اشاره به برخورد نامناسب نیروی انتظامی با کسبه و بازاریان در جمع آوری اجناس از انبارها و مغازه ها گفت: کاسبان و بازاریان حبیب الله هستند و نباید با آنها همانند قاچاقچیان برخورد شود.
وی ضمن انتقاد از عملکرد شورای تامین در هرمزگان و شهرستان میناب، گفت:مسئولان شورای تامین استان و شهرستان به مردم میناب رحم کنند و برخورد مناسبی با آنها داشته باشند.
 
 
طی هفته های گذشته و پس از انتصاب فرماندار جدید در میناب بازار میناب شاهد رخداد دیگری و آن هم جمع آوری کالا از تعدادی از انبارها بود که با ورود برخی مسئولان، طولی نکشید که کالاهای جمع آوری شده به صاحبان آن عودت شد.
 
 
اما پخش گزارشی از یکی از بخش های خبری سیما در خصوص معرفی میناب به عنوان شهر قاچاقچی موجب شد که امام جمعه میناب در خطبه های نماز جمعه این هفته واکنش تندی را نسبت به نوع دیدگاه صدا و سیما نشان دهد.
 
 
میرزا حسین معتمدی فر در سخنانش ضمن اظهار تاسف از عملکرد رسانه ملی، گفته بود:معرفی مردم انقلابی و محب اهل بیت میناب، به عنوان قاچاقچی، در واقع بازی صدا و سیما در زمین نیروی انتظامی است.
 
 
شبکه اطلاع رسانی هرمز در گفت و گو با تعدادی از شهروندان مینابی به این موضوع پرداخته است.
 
 
موسی واحدی یکی از شهروندان مینابی با بیان این که برخی با عملکرد نادرست خود ذهن مردم را نسبت به رهبری خدشه دار می کنند، افزود:عده ای رفتار نامناسب خود با مردم را به سخنان اخیر مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مبارزه با قاچاق کالا ربط می دهند، در حالی که معظم له بارها در فرمایشات خود از قاچاق سازمان یافته نام می برد.
 
 
وی با بیان این که تلاش برای تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب بر همه افراد جامعه واجب و ضروری است، افزود:در این راستا باید به گونه ای حرکت کرد که ضمن ایجاد اشتغال، سلامت و کرامت مردم نیز حفظ شود.
 
 
این شهروند مینابی با ذکر این مطلب که مسئولان هم موظف هستند ضمن مطالعه دقیق قانون مربوطه و افزایش سطح اطلاعات خود در زمینه مبارزه با قاچاق را افزایش دهد، به استعداد های فراوان موجود در میناب اشاره کرد و گفت:مسئولان دستگاه های اجرایی در میناب باید به وظایف خود در حوزه ایجاد اشتغال هم با جدیت بیشتر عمل کنند.
 
 
سید حسین موسوی یکی دیگر از شهروندان مینابی از بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نام برد و گفت:اشتغال و دستیابی به شغل از اساسی‌ترین نیازهای جامعه محسوب می‌شود که شهرستان میناب در حال حاضر در این بخش با مشکل مواجه است.
 
 
وی با تاکید بر اکرام مردم توسط کارگزارن نظام، بیان کرد:برخی رفتارها علاوه بر کاهش میزان اعتماد مردم نسبت به مجریان قانون می تواند زمینه آشفتگی اجتماعی را فراهم کند.
 
 
موسوی با اشاره به تأکید فراوان رهبر معظم انقلاب بر ارزش و اهمیت تولید داخل و ترویج محصول ایرانی و تولید داخل، اظهار داشت:رفتار با مردم از هر قشری باید در سایه سیاست های صحیح و اصولی صورت پذیرد.
 
 
این شهروند مینابی ادامه داد:نبود رویکرد توسعه اقتصاد در مناطقی نظیر میناب و بی توجهی به معیشت مردم در این مناطق می تواند در بلند مدت تهدیدات امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جبران‌ناپذیری را بر جا بگذارد که پیامدهای آن متوجه استان و کل کشور خواهد بود.