شرق هرمزگان رکورددار جرایم غیر عمد

 احمد مرادی نژاد، مدیرعامل ستاد مردمی دیه استان هرمزگان در گفتگو با هرمز در خصوص نحوه شکل گیری این ستاد گفت: ستاد دیه ایران در سال 1369 توسط شهید لاجوردی رئیس سازمان زندان کشور تاسیس شد که از سال 1372به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نمود و در استان هرمزگان از سال 1381 ستاد دیه تشکیل و در راستای اهداف سازمان کار خود را شروع کرد.

 

مدیرعامل ستاد مردمی دیه با بیان اینکه دیات و محکومیت های مالی دو بخش از پرداخت هایی است که  در ستاد مردمی دیه به زندانیان مساعدت می شود، اظهار کرد: دیات شامل جرایم غیر عمدی است که از طریق تصادف منجر به فوت شخص و یا منجر به صدمه غیر عمد شده باشد اما مواردی همچون مهریه و نفقه جز محکومیت های مالی می باشند.

 

مرادی نژاد  با اشاره به روند کار ستاد دیه تصریح کرد: شخص محکوم پس از زندانی شدن برای وی پرونده تشکیل می شود و بعد شاکی پرونده را دعوت می نماییم و درصدد هستیم با مصالحه مشکل بوجود آمده را حل کنیم.

 

وی افزود: هنگامی که شاکی پرونده از مبلغ اصلی خود صرف نظر کند و مبلغ بدهی شخص محکوم کمتر شود ستاد دیه اقدام به تسریع در امر پرداخت بدهی شخص مذکور می نماید و موجبات آزادی وی فراهم می شود.

 

مدیر عامل ستاد دیه هرمزگان با بیان اینکه  چک های بلامحل از حمایت این ستاد خارج شده اند، بیان کرد: در سال های گذشته ستاد دیه برای رفع مشکلات افرادی که به علت چک های بی محل در زندان  بودند می توانست اقدام نماید اما اکنون چک های بلامحل به علت علم و آگاهی شخص در زمان کشیدن چک از از جرایم غیر عمد خارج شده است به همین دلیل این سازمان برای کمک به این گونه محکومین نمی تواند مساعدتی داشته باشد.

 

مرادی با بیاناینکه ستاد دیه در هر استانی فقط در مرکز آن استان مستقر می باشد، گفت ستاد دیه استان هرمزگان نیز در شهر بندرعباس واقع شده است و تمام زندان های استان را پوشش می دهد.

 

وی اظهار کرد: طبق آمار ارائه شده از میانگین سن زندانیان، قشر جوان جامعه از افرادی هستند که به علت جرایم غیر عمد در زندان می باشند که در این میان فردی 16 ساله ای وجود دارد که به علت نرسیدن به سن قانونی در کانون اصلاح و تربیت به سر می برد.

 

مدیر عامل ستاد دیه استان  با اشاره به اینکه بیشترین جرایم غیر عمد در حوزه شرق استان رخ می دهد، تصریح کرد: بیشترین آمار زندانیان در جرایم غیر عمد مربوط به دو شهر میناب و رودان می شود که مینابی ها پیشتاز در جرایم مربوط به تصادفات و دیه و رودانی ها پیشتاز در بحث طلاق و درخواست مهریه می باشند.

 

مرادی نژاد با اشاره به 97 زندانی جرایم غیر عمد در سطح استان بیان کرد: زندانیان جرایم غیرعمد استان شامل  24 نفر به علت دیه، 32 نفر به علت مهریه و نفقه و 41 نفر هم به علت چک در زندان می باشند که  جمع مبلغ بدهی آنها 81 میلیارد ریال است.

 

وی ادامه داد: سال جاری تاکنون 54 زندانی شامل یک خانم و 53 نفر آقا را از زندان آزاد کردیم که جرایم آنها 12 نفر دیه، 15 نفر بدهکاری مالی، 20 نفر مهریه و 6 نفر به علت نفقه بوده است و  مبلغ بدهی آنها به 59 میلیارد ریال می رسید.

 

مدیر ستاد دیه استان یادآور شد: در سال گذشته 157 زندانی شامل 5 زن و 152 مرددبا بدهی بالغ بر 177 میلیارد ریال را آزاد نمودیم که مهریه با 58 نفر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده بود.

 

مرادی نژاد بیان کرد: ستاد دیه استان هرمزگان از نظر پیگیری پرونده ها، جزء 5 ستاد برتر دیه کشور محسوب می شود و  با وجود دستان خالی درصدد هستیم برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد  از هیچ اقدامی دریغ نکنیم.

 

وی افزود: در استان زندانی غیر عمدی که بیشتر از یک سال از عمر خود را در زندان گذارانده باشد، نداریم و  همواره تلاشمان  بدین صورت بوده که زندانیان جرایم غیر عمد در اسرع وقت آزاد و به آغوش خانواده های خود برگردند.

 

مدیرعامل ستاد دیه استان با بیان اینکه عدم پیگیری خانواده زندانیان یکی از مشکلات ستاد دیه استان هرمزگان می باشد، خاطرنشان کرد: در زندان به هر زندانی در بدو ورود فرمی داده می شود و در آن مشخصات خانواده آنها دریافت می شود تا ستاد دیه بتواند با آنها تماس گرفته و یکی از اعضاء خانواده را برای پیگیری کار وی  فرا خواند که متاسفانه در مواردی با عدم همکاری خانواده ها حتی برای آزاد سازی زندانیان خود مواجه می شویم.