کمبود آب تهدیدی علیه صنعت دامپروری در بندرعباس

دامداری و دامپروری یکی از حرفه هایی است که از دیرباز مورد توجه ساکنین ایران زمین بوده است و استان هرمزگان نیز از این قاعده مستثنی نیست به گونه ای که اهالی اکثر شهرهای کوچک و روستا این حرفه را از پدران خود به ارث برده اند و آن را ادامه می دهند.

در سال های گذشته به دلیل بارش های مداوم و طولانی دامداری ها با کمبود آب مواجه نبوده و مشکلی برای آنان بوجود نمی آمد اما در سال های اخیر با توجه پیشروی خشکسالی در اکثر مناطق مشکل کم آبی  و یا بهتر بگویم نبود آب بعنوان معضل و بحرانی در کل کشور مطرح شده است.

بسیاری از روستاها و حتی شهرهای استان هرمزگان با مشکل کم آبی مواجه هستند که درحال حاضر مجتمع گاوداری تازیان که در یک کیلومتری این شهر قرار دارد با مشکل نبود آب دست و پنجه نرم می کند.

به دلیل نبود آب کافی برای نگهداری و پرورش دام، برخی از ساکنین تازیان اراضی خود را فروخته اند یا اینکه تغییر کاربری داده اند و یکی از مهمترین صنایع تولیدی لبنیات به شیوه سنتی  در تازیان در حال نابودی است.

در صورتی که  آب گاو که یکی از مهمترین جز خوراک غذایی آن است بایستی به آن اهمیت ویژه ای داده شود امروزه گاوهای شیری متکی به 80 تا 120 لیتر آب با کیفیت و مزه خوب برای تولید شیر می باشند چون 87 درصد شیر آب است.

index

 

قاسم احمدی یکی از دامداران مجتمع گاوداری تازیان در گفتگو با خبرنگار هرمز، با بیان اینکه هم اکنون از نبود آب در گاوداری اش رنج می برد، گفت: گاوداری انشعاب آب دارد اما مدتی است که انشعاب آن قطع شده است و هم ساکنین مجتمع و هم دام ها از نبود آب رنج می برند به همین دلیل دامداران خانواده های خود را به شهر تازیان منتقل کرده اند که این انتقال  باعث شده است که دام های دامداران مورد سرقت قرار گیرد.

وی افزود: چون تعداد دام هایم کم است برای رفع مشکل آب گاوداری هفته ای یک بار تانکر آب به مبلغ 120 هزارتومان را خریداری می کنم اما افرادی که تعداد دام های آنها بیشتر 30 عدد است سه روزی یکبار آب خریداری می کنند.

احمدی با بیان اینکه به دلیل انتقال خانواده ام به شهر دام هایم مورد سرقت قرار گرفته است، اظهارکرد: اگر اداره آب بررسی کند و تعمیرات لازم را انجام دهد قاعدتا مشکل کم آبی برطرف می شود چون ساخت و ساز ها و احداث تالار و کارگاه بلوک زنی و تیرچه باعث شده است آب این منطقه قطع شود و اداره آب با نصب شیر برای گاوداری در مسیر لوله کشی می تواند مشکل آب را هرچه زودتر برطرف نماید.

وی تصریح کرد: از طریق شورای شهرتازیان، آب و فاضلاب و جهادکشاورزی پیگیری هایی انجام شده است اما به جای اینکه مشکل تامین فاز یک انجام شود در حال حاضر تامین آب فاز دو در حال بررسی است در صورتی که فاز منطقه مسکونی و دامداری وجود ندارد.

index

 

مسعود پرمایه، عضو شورای شهر تازیان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به مشکل آب مجتمع گاوداری تازیان گفت: مجتمع گاوداری تازیان در یک کیلومتری شهر تازیان قرار گرفته است قبلا چون تعداد ساکنین کم بود مشکل آب وجود نداشت اما در سال های اخیر با توجه به احداث تالار، کارگاه بلوک زنی،  واگذاری زمین به افراد مختلف و حضور مهاجرین در تازیان مشکل کم آبی فقط مختص گاوداری ها نیست بلکه در کل تازیان این مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد: خشکسالی و افزایش جمعیت باعث شد که در شهر تازیان و مناطق مسکونی از فشار آب کاسته شود به گونه ای که در شهر تازیان نیز آب جیره بندی می شود.

عضو شورای شهرتازیان با بیان اینکه مشکل آب مجتمع گاوداری در حال پیگیری است، تصریح کرد: طبق جیره بندی که انجام شده هر زمان که گاوداری اعلام کنند که آب ندارند امکان ذخیره آب برای آنان فراهم می شود اما مشکلی که وجود دارد گاوداران مدیریت و برنامه ریزی درستی برای استفاده از آب ندارند و گاهی در ساعت تعیین شده از آب برای مصارف کشاورزی استفاده می کنند.

پرمایه بیان کرد: با توجه به اینکه گاوداری ها دارای انشعاب هستند اداره آب و فاضلاب بایستی مشکل شبکه آب آنها را برطرف نماید و منابع طبیعی نیز باید نظارت کند و تاکنون بارها در این زمینه مکاتبات صورت گرفته و هماهنگی لازم هم انجام شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شهردای تازیان نوپاست و هزینه زیادی ندارد اما همکاری خود را برای رفع مشکل آب مجتمع گاوداری اعلام کرده است و با در اختیارگذاشتن بیل مکانیکی زمین ها را برای انجام لوله کشی و آب رسانی هموار می کند منتهی خود ساکینن باید بخشی از هزینه را برای رفع این مشکل متقبل شوند.

عضو شورای تازیان در پاسخ به این سوال که به جای تامین آب فاز یک هم اکنون فاز دو در حال بررسی است، اظهار کرد: ساکنین فاز یک افرادی هستند که پروانه کسب گاوداری دارند و سال هاست که مشغول حرفه گاوداری هستند و فاز یک لوله کشی است اینکه فاز دو در حال لوله کشی است بایستی بررسی شود.

پرمایه با اشاره به راهکارهای مختلف برای رفع مشکل آب مجتمع گاوداری گفت: با توجه به شبکه آبرسانی جدید اداره آب و فاضلاب می تواند با تعمیر و نوسازی شبکه ها مشکل آب را برطرف نماید از طرفی گاوداران نیز بایستی منبع آب تهیه کرده و شب ها آب مورد نیاز خود را ذخیره کنند که شهروندان برای رفع این مشکل باید مشارکت و همکاری داشته باشند.

index

محمد پورطرق، رئیس  امور دام تازیان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به مشکل کمبود آب در مجمتع گاوداری تازیان گفت: به دلیل جابه جایی ساکنین باعث شد که شیب لوله کشی بالعکس شود و برخی از مناطق با مشکل آب روبرو شوند و طبق مکاتباتی که با اداره آب و فاضلاب انجام شده است قرار است این مشکل رفع شود.

وی افزود: چون مجمتع گاوداری دارای انشعاب آب هست تامین آب این منطقه برعهده اداره آب و فاضلاب است اگر مشکل توسط آب و فاضلاب برطرف نشود مدیریت شهرستان از طریق جهادکشاورزی پیگیری را لازم را انجام می دهد.

رئیس امور دام تازیان با بیان اینکه مشکل آب مجتمع گاوداری به دلیل مشکل در خط انتقال لوله آب است، اظهار کرد: چون در اثر ساخت وساز ها  انتقال آب برعکس و فشار آب هم کم شده است برای حل این مشکل اقداماتی انجام شده است که برای همیشه این مشکل برطرف شود

پورطرق تصریح کرد: قطعی آب فاز یک مقطعی است که در حال بررسی است و حتی به دنبال انتقال آب به تمامی واحدها هستیم که برای حل زودتر این مشکل بایستی مردم هم مشارکت داده شوند و بخشی از هزینه های مربوطه را پرداخت نمایند.