علیصدر؛ صدرنشین غارهای آبی جهان+ عکس

جاذبه‌های طبیعی بسیاری در استان همدان وجود دارد که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را به سوی خود فرا می‌خواند؛ یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این دیار علیصدر به عنوان شگفت انگیزترین غار آبی جهان و بهشت خاموش سرزمین ایران است.

این غار در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ و 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان واقع شده و یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی است که نام آن در طول سال‌های گذشته «علی سد» به «علی سرد» تغییر پیدا کرده و در نهایت هم نام روستای علیصدر شده است.

بر اساس تحقیقات و مستندات موجود بخش‌های ورودی غار در دوره صفویان مورد استفاده مردمان آن زمان قرار می‌گرفته به طوری که از مدخل ورودی به عنوان پناهگاه و از آب آن به صورت آب انبار برای مصرف کشاورزی استفاده می‌شده است. 

علیصدر شگفت انگیزترین غار طبیعی در دنیا

غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است که زمین شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک نسبت می‌دهند. مردم روستای علیصدر و روستاهای اطراف از زمان‌های بسیار دور به وجود این غار پی‌برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند تا اینکه در پنجم مهر 1342 شمسی گروهی 14 نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان، غار علیصدر را مورد بازدید و کاوش قرار دادند و توانستند با وسایل ابتدایی همانند فانوس و تیوپ لاستیکی مسافتی از غار را طی کنند.

در سال 1346 با پخش خبر کشف این غار شگفت‌انگیز و بی‌انتها در سطح رسانه‌های ملی، سیل محققان، کوهنوردان و علاقه‌مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد. در سال 1352 کوهنوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر 50 سانتیمتر تعریض کردند و از سال 1354 استفاده عمومی از غار علیصدر کلید خورد.

از آن روز تاکنون به منظور سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران اقدامات بسیاری درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی، مسیرهایی در خشکی به مسیر بازدید افزوده شده که مناظر جدید و بدیعی را در جلوی دیدگان مشتاق گردشگران قرار می‌دهد.

غار علیصدر از بسیاری جهات به سبب وجود گذرگاه‌های ممتد آبی و دریاچه‌های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتاسر غار گسترده شده‌اند، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی ایران و جهان و پدیده‌ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای جهان، مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا، چنین زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای وجود دارد.

این غار شگفت‌انگیز به دلیل فقدان نور طبیعی، فاقد حیات جانوری است و عمق آن در مناطق مختلف از نیم متر تا 14 متر متغیر است و همچنین ارتفاع غار علیصدر در برخی از تالارها به بیش از 16 متر نیز می‌رسد.

وجود استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های بدیع و استثنایی در جای جای این غار صحنه‌های بی‌نظیر و جلوه‌هایی از قدرت لایزال الهی را به تصویر کشیده است.

دریاچه زیرزمینی غار علیصدر دارای آبی زلال، بی‌رنگ و بی‌بو است به گونه‌ای که در نور کم یک چراغ قوه دستی می‌توان عمق چند متری آب و کف غار را که پر از سنگ‌های زیبا و مرمرین است تماشا کرد و همچنین سقف، دیوارها و کف دریاچه غار نیز پوشیده از سنگ‌های بسیار زیبای بلورین است.

علیصدر مهمترین غار نمایشی دارای استعداد قایقرانی

مدیرعامل شرکت ساحتی علیصدر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در این باره اظهار داشت: علیصدر نامی آشنا برای علاقه‌مندان به غارنوردی و جویندگان شگفتی‌های خلقت خدا در کوه‌ها، صخره‌ها و حفره‌ها است و غاری با 190 میلیون سال قدمت و یادگاری از دوره دوم زمین‌شناسی است که به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد خود، زمین‌شناسان لقب غار زنده را به آن داده‌اند.

حمیدرضا یاری در زمینه پیدایش این غار عنوان کرد: این غار که به طور طبیعی و بدون دخالت انسان به وجود آمده است 2 هزار و 180 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و دمای داخلی غار با وجود نوسان دمای بیرون (39+ تا 40-) در طول سال با 14 درجه ثابت، طراوت و خنکای مطبوعی برای بازدیدکنندگان به دنبال دارد.

وی علیصدر را از معدود غارهای دارای استعداد قایقرانی در جهان برشمرد و تصریح کرد: عمق آب این غار بین نیم تا 14 متر بوده و به لحاظ ارتفاع زیاد غار تا سطح آب که در برخی نقاط به حدود 30 متر می‌رسد از بهترین نقاط برای قایقرانی و انجام مطالعات زمین‌شناسی در آبی است که به طور دائمی در جریان نامحسوس است.

مدیرعامل شرکت ساحتی علیصدر عنوان کرد: وجود دریاچه‌های متعدد در نقاط مختلف غار و شفافیت آب جاری به صورتی است که تا عمق بیش از 10 متری با چشم قابل رویت است وجود استلاگمیت‌ها (چکیده) و استلاکتیت‌ها(چکنده) بسیار زیبا و با اشکال گل کلمی، سوزنی، چتری، رسوب‌گذاری بر اثر نفوذ آب بر سنگ‌های آهکی و مواد معدنی بر سقف و دیواره‌ها، غار علیصدر را به یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین غارهای آبی و آهکی جهان مبدل کرده است که تاکنون 11 هزار و 440 متر از طول مسیرهای آن نقشه‌برداری شده است.

وی با اشاره به اظهارات «لومنز» سرگروه تیم غارشناسی آلمان مبنی بر اینکه، غار علیصدر طولانی‌ترین غار ایران جزء 10 غار نخست دنیا به لحاظ غارهای قابل بازدید و مهمترین غار نمایشی دارای استعداد قایقرانی است، گفت: به طور کلی غار علیصدر از شگفت‌انگیزترین آیه‌های قدرت خداوند و جزء کم‌نظیرترین نعمت‌های پروردگار کریم است.

با این اوصاف با وجود غارعلیصدر به عنوان جذابترین غار آبی جهان در محدوده جغرافیایی شهرستان کبودرآهنگ یک ظرفیت برای استان همدان در جذب گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود و برای جذب گردشگران بیشتر و ماندگاری‌ها امکانات رفاهی و تفریحی در این مجموعه ساخته شده که جزء ره‌آوردهای این غار به شمار می‌آید و از مسافران در تمام ایام سال پذیرایی می‌کند.

وی عنوان کرد: قیمت بلیت ورود به غار علیصدر را به ازای هر نفر 35 هزار تومان از مسیر ویژه و 23 هزار تومان از مسیر عادی در نظر گرفته شده است.

پیش‌بینی مراکز اقامتی در محوطه غار علیصدر

یاری همچنین درباره وضعیت مراکز اقامتی در محوطه غار علیصدر گفت: مهمانسرای سازمان ایرانگردی و جهانگردی با ظرفیت 26 اتاق، 30 سوئیت اقامتی الوند و ساماندهی منازل استیجاری روستای علیصدر به میزان 100 اتاق با ابلاغ نرخ‌نامه مشخص از اقداماتی است که برای مسافران انجام شده است.

به گزارش تسنیم،  استان همدان دارای یک‌هزار و 830 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی است که حدود 900 مورد از آنها از جمله سفال لالجین ثبت جهانی شده است و همواره مورد اقبال مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و سبب توسعه و رونق گردشگری در این دیار شده است.