فقیر شدن سالانه 700 هزار نفر به خاطر مشکلات بیماری پیش از طرح تحول سلامت

سید محمدهادی ایازی ظهر امروز در همایش نقش رونق اقتصادی در پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی در استان همدان با بیان اینکه موضوع تبعات آسیب‎های اجتماعی بسیار حایز اهمیت است، اظهار داشت: در این میان فقط نباید دنبال مقصر بود چراکه همه مقصر هستیم.

وی برگزاری این همایش را اقدامی ارزشمند دانست و ادامه داد: تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت سالانه حدود 700 هزار نفر به دلیل مشکلات بیماری فقیر می‎شدند اما اکنون وضعیت بهتر شده هر چند کاملا این مشکل برطرف نشده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه دو موضوع در آسیب‎های اجتماعی تاثیر گذاری بالایی دارد که یک مورد فقر و دیگری بیکاری است، ادامه داد: ریشه بسیاری از این مشکلات در بیماری‎هاست.

وی با بیان اینکه تمام کشورهای در حال توسعه با مشکل بیکاری روبه‌رو بوده‎اند، افزود: تمام کشورهای توسعه یافته به دنبال حل مشکلات آسیب‎های اجتماعی می‎روند.

ایازی با بیان اینکه وقتی افراد فقیر شده و شغل خود را از دست می‎دهند به سمت آسیب اجتماعی سوق پیدا می‎کنند، افزود: وجود 11 میلیون حاشیه‎نشینی؛ یک طلاق از هر چهار ازدواج و اعتیاد ریشه در مسایل اقتصادی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید به سراغ حل مشکلات اقتصادی رفت، ادامه داد: ریشه مسائل آسیب‎های اجتماعی در بحث اقتصادی است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بسیاری از پدیده‎های اجتماعی در بحث اعتیاد، موضوعات اخلاقی و... ریشه در مسایل و مشکلات اقتصادی دارد، ادامه داد: شرط حل مسایل داشتن رونق اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ایجاد یک شغل موجب حل مشکلات یک خانواده خواهد شد، گفت: حل مشکلات یک خانواده عامل پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی می‎شود.