لیگ قطر اعتبار بازیکنان ایرانی را پایین می‌آورد؟

مدتی است که ستارگان فوتبال باشگاهی ایران راهی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌شوند، این البته اولین‌بار نیست اما پس از دورانی امیدوارکننده از درخشش در اروپا، این کوچ دیگربار کمی نگران‌کننده و تامل‌برانگیز است. حضور ستارگان ایرانی به‌خصوص در لیگ ستارگان قطر در یک بازه زمانی کاملا کمرنگ شده بود و اکثر این بازیکنان آماده راهی لیگ‌های بلژیک و ترکیه، فرانسه و پرتغال و.... می‌شدند اما وقتی مهرداد محمدی از پرتغال راهی قطر شد، وقتی جمع ترابی، رضاییان، منتظری، ابراهیمی و شاید خلیل‌زاده و قائدی را زیر پرچم عنابی مشاهده می‌کنیم، این سوال پیش می‌آید که در این مدت چه اتفاقی رخ داده است؟ مربیان باشگاه‌های اروپایی از درخشش غیرقابل‌انکار بازیکنان ایرانی خسته شده‌اند؟ یا شاید دلالان ایرانی و غیرایرانی فوتبال ایران مقصدشان را از قاره سبز به مقصد دوحه یا ابوظبی تغییر داده‌اند؟

برای رسیدن به این سوالات و مطالب دیگر تلاش کردیم با خبرنگار بریتانیایی مستقر در دوحه و کارشناس فوتبال کشورهای عربی همچنین سردبیر ارشد پنینسولاقطر، مشاوره عالی رسانه گلف‌تایمز قطر و خبرنگار رسمی آسوشیتدپرس مستقر در خاورمیانه بخش ورزشی هم‌کلام شویم. او به‌رغم مشغله زیاد و به شرط طولانی نبودن سوالات با آغوشی باز پذیرای این مصاحبه بود. 

آیا قبول دارید که بازیکنان ایرانی وقتی در اروپا می‌درخشند، نباید دوباره به لیگ کشورهای عربی بازگردند؟

نه الزاما، منظور شما را درک می‌کنم. به‌هرحال کلاس فوتبال اروپا از همه قاره‌ها بالاتر است، به‌خصوص در سطح باشگاهی اما این دلیل خیلی واضحی نیست، گاهی برای یک بازیکن بهتر است در یک تیم کم‌ستاره و در یک لیگ کم‌ستاره بدرخشد. گاهی هم بهتر است در فشار فوتبال اروپا پخته شود و رشد کند. به نظر من باید بازیکن به بازیکن مطرح شود تا بتوانیم درباره آنها صحبت کنیم.

به‌عنوان مثال رامین رضاییان از پرسپولیس می‌توانست آینده بسیار بهتری در یک تیم بزرگ اروپایی داشته باشد، توانمندی‌های او کم نیست!

چرا آینده بهتر او را الزاما در اروپا می‌بینید؟ بهترین بازیکن یکی از بهترین تیم‌های باشگاهی ایران می‌تواند بهترین بازیکن لیگ قطر یا امارات هم باشد. این نکته منفی ندارد. مهم این است که در بهترین زمان و بهترین مکان دوران فوتبالی خودش باشد، این را بازیکن و مدیربرنامه‌های او تشخیص می‌دهند.

وقتی مهرداد محمدی از پرتغال به قطر می‌آید موضوع دیگر اختلاف سطح بین اروپا و قطر نیست، مهم این است که اعتبار یک بازیکن زیر سوال می‌رود.

من موافق نیستم، البته اگر یک بازیکن فوتبال بودم، بله درست می‌گویید شاید هرگز از پرتغال راهی قطر نمی‌شدم اما باید همه‌چیز را سنجید و درنظر گرفت. شاید حقوق و دستمزد بهتری می‌گیرد، شاید امکانات بهتری نصیبش می‌شود، تبدیل دلار به واحد پول ایران در این شرایط شوخی نیست، هر بازیکنی وسوسه می‌شود. لیگ قطر لیگی پر از ستارگان بزرگ دنیاست. اعتبار یک بازیکن را نه‌تنها پایین نمی‌آورد بلکه ممکن است نتیجه عکس هم داشته باشد.

ولی ما معتقدیم بازیکنان آینده‌داری مثل مهدی قائدی نباید سرنوشت خود را به دست دلالان بدهند، یک مدیربرنامه خوب می‌تواند این استعدادهای جوان را به اوج برساند.

همچنان دوست ندارم با اصرار شما، به این موضوع برسیم که به اوج رسیدن الزاما یعنی در اروپا بازی کردن، به نظر من در لیگ ستارگان قطر هم می‌شود به اوج رسید. از طرفی بین مدیربرنامه خوب و یک دلال در دنیای فوتبال حتی اگر تفاوتی هم در کار باشد، اثبات‌شدنی نیست. دلال در فوتبال بار معنایی منفی دارد اما در کل مدیربرنامه می‌تواند فقط یک صفت زیبا برای همان شخص باشد. این خود بازیکن است که باید شخصیت و پختگی داشته باشد و به هر چیزی تن ندهد. شاید برای همین بازیکنی که می‌گویید، قطر یک مقصد رویایی باشد، نه یک سکوی پرتاب بلکه یک مقصد عالی و جایی که او در همان لباس به اوج برسد و با همان لباس مشهور شود.

نگاه قطر یا کشورهای عربی دیگر به بازیکنان ایرانی چیست؟

نمی‌توانم بگویم، کاملا بی‌طرفانه و خالی از هرگونه نژادپرستی است، به‌هرحال و به‌صورت تاریخی مشکلاتی بین ایران و چند کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس بوده است اما این مشکلات چندان در دنیای فوتبال وارد نمی‌شود و پذیرفتنی نیست. به عقیده من کسی که فوتبال را حرفه‌ای دنبال کند، نمی‌تواند بازیکنان ایرانی را نادیده بگیرد، آنها بسیار خوش‌تکنیک هستند و در هر تیمی یک نعمت محسوب می‌شوند، هر مربی دوست دارد یکی از این ستارگان بزرگ ایرانی را در تیم خود داشته باشد. کوشا و تلاشگر و بسیار فعال برای آنکه بدرخشد و گل بزند و در کار تیمی بهترین خود باشد.

آیا قرار است تعداد بازیکنان ایرانی در لیگ قطر بیشتر شود؟

احتمال زیادی دارد. به‌هرحال تیم‌های قطری و اماراتی بسیار ثروتمند هستند و معمولا مشکلی در عقد قراردادها به‌خاطر موارد مالی ندارند. به نفع بازیکنان ایرانی است که در تیم‌های ثروتمند و باثبات بازی کنند. لیگ ستارگان قطر به‌صورت مستقیم در کشورهای زیادی پخش می‌شود و از لحاظ رسانه‌ای برای برندینگ و هویت‌بخشی به بازیکنان نیز بسیار ارزشمند خواهد بود.