کفاشیان: رئیس جدید نباید فدراسیون فوتبال را سکوی پرتاب خود بداند

علی کفاشیان درباره حرفه‌ای‌سازی فوتبال ایران گفت: فوتبال ما مانند شترمرغ است که معلوم نیست مرغ است یا شتر. فوتبال ما باید در مسیر حرفه‌ای بودن حرکت کند تا به شایستگی‌های خودش برسد. قوانین فیفا و AFC می‌گوید فوتبال باید حرفه‌ای شود. کشورهای رقیب ما در آسیا به صورت حرفه‌ای حرکت می‌کنند، اما ما با قوانین و مسائل دست و پا گیر مواجه هستیم.

وی با انتقاد از تضاد میان قوانین یادآور شد: این مسائل باعث پیشرفت فوتبال نمی‌شود و جلوی رشد آن را می‌گیرد. کشورهای زیادی مشکل دارند، اما شرایط آنها در آینده بهتر از ما خواهد بود. قوانین حرفه‌‌ای بودن را گذاشتیم، اما در این مسیر پیش نرفتیم. روز اولی که به فدراسیون فوتبال آمدیم، گفتند شما مستقل و خودکفا هستید. جلو رفتیم و دیدیم وابسته به دولت هستیم! تا از ما ناراحت می‌شدند یا بحث بازنشستگی پیش می‌آمد می‌گفتند شما دولتی هستید.

نایب‌ رئیس فدراسیون فوتبال که با برنامه «تهران ورزشی» رادیو تهران گفت‌وگو می‌کرد، گفت: زمانی که می‌گفتیم بودجه بدهید می‌گفتند حرفه‌ای هستید. در قوانین اساسنامه فدراسیون که فیفا آن را تأیید کرد، بحث اصلی این است که فوتبال باید مستقل شود و هیئت‌رئیسه فدراسیون هم باید مصوبات لازم دولت و مجلس را بگیرد.

کفاشیان با گلایه از عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی عنوان کرد: موضوع دیگر هم حق پخش فوتبال است که 60 تا 70 درصد درآمد فوتبالی کشورهای جهان از آن تأمین می‌شود. اگر این موضوع در قوانین ما جایی نداشته باشد و مدیریت جدید نتواند آن را به سرانجام برساند، روزهای خوبی برای فوتبال نمی‌بینم.

وی درباره اینکه انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است تا پایان سال 2020 برگزار شود، گفت: انتخابات باید در این مدت برگزار شود. شاید تا تصویب قوانین انتخاباتی اساسنامه چند روز بگذرد، اما پس از تأیید اساسنامه توسط مجمع، مقدمات انتخابات باید فراهم شود.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به اساسنامه پیشین این فدراسیون اظهار داشت: این تقریباً همان اساسنامه قبلی است که نوشته بود فدراسیون نهاد مستقل غیردولتی است، اما عملاً قانون در مجلس اصلاح نشده بود. اساسنامه فعلی هم همان است، اما یک سال وقت داریم تا این مورد را اصلاح کنیم و بگوییم فدراسیون فوتبال نهاد غیردولتی و مستقل است. فدراسیون مجمعی با 80 تا 90 عضو دارد که در این صورت دست ما بازتر می‌شود. در کنار این موضوع باید بحث‌های خصوصی شدن فوتبال مانند حق پخش تلویزیونی را درست کنیم.

کفاشیان در مورد اینکه صالحی امیری گفته بود رئیس جدید فدراسیون فوتبال باید با این رشته آشنا باشد، تصریح کرد: من که سابقه معاونت وزارت ورزش، دبیرکلی کمیته ملی المپیک و ریاست فدراسیون دوومیدانی را دارم، زمانی که آمدم گفتند فوتبالی نیستم. با اصلاح اساسنامه، فیفا گفت هر کسی که در ورزش سابقه دارد، می‌تواند نامزد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شود. فوتبال جنبه‌های سیاسی و اجتماعی دارد و فیفا که میلیاردها دلار از جام‌های جهانی درآمد دارد، کارهای اجتماعی می‌کند.

« رئیس جدید نباید فدراسیون را سکوی پرتاب خودش کند و امیدوارم اینقدر مزه شهرت را چشیده باشد که دنبال آن نباشد.»، وی ضمن بیان این جمله گفت: اشکالی که به برخی مدیران می‌گیرم این است که انگار آنها سرپرست تیم‌های خودشان هستند و درگیر مسائل گل زدن یا نزدن هستند.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افزود: مدیر باید مسائل باشگاهی، حرفه‌ای، داوران، اقتصاد و رده پایه‌ها را مدیریت کند و نیاز نیست مربیگری یا داوری را بلد باشد بلکه باید آنها را مدیریت کند. مدیر باید سرمربیان خوبی انتخاب کند، داوران را به خوبی بچیند و امکانات خوبی فراهم کند. فرض کنید بهترین گزینه را به عنوان رئیس کمیته داوران بگذارند، اما اگر رئیس فدراسیون VAR را راه‌اندازی نکند، به رئیس کمیته داوران می‌گوید نمی‌توانی مدیریت کنی. رئیس جدید باید با وزارت ورزش و جوانان، دولت و مجلس تعامل کند.

کفاشیان درباره منع ورود بازنشستگان به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: شرط سنی در ثبت نام نامزدها وجود اشت که برداشته شد به همین دللی افراد در هر سنی می‌توانند نامزد باشد و پس از انتخاب هیئت‌رئیسه جدید، مشکل بازنشستگی هم برطرف می‌شود. اکنون رئیس، دبیرکل و خزانه‌دار که اسناد اوراق بهادار را امضا می‌کنند، نمی‌توانند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوند. وگرنه با اصلاح قانون، بازنشستگان هم می‌توانند ثبت نام کنند.