نقش فدراسیون‌ها شتر، گاو، پلنگ است

محمدرضا داورزنی در حاشیه مراسم سالگرد تاسیس رادیو ورزش درمورد اتمام کار آلکنو با فدراسیون ایران در پایان المپیک اظهار داشت: قراردادی که فعلاً با آلکنو داریم تا بعد از المپیک است و پس از آن تصمیم خواهیم گرفت.

برای بعد از المپیک با او صحبت نکردیم. به ما ارتباطی ندارد که او در آینده چه کاری می‌خواهد بکند، اما برنامه ما این بود که تا پایان المپیک با ما همکاری کند.

وی درمورد دخالت فدراسیون در کارهای آلکنو مبنی بر دعوت مرندی و قائمی، تصریح کرد: این موضوعات صحبت ندارد. همانطور که گفتیم مجموعه تصمیمات فنی برعهده آلکنو است. دعوت از بازیکنان جدید به معنی خط خوردن نفرات قدیمی نیست، بلکه می‌خواهیم به چند بازیکن فرصت دهیم تا در تمرینات حضور داشته باشند و در نهایت اگر شرایط بهتر بود از آنها استفاده شود. مسئولیت تیم با آلکنو است و او باید پاسخگوی نتایج تیم باشد. بعد از لیگ ملت‌ها درخواست شد تا از مرندی و قائمی دعوت شود. از روز شنبه بررسی‌ها انجام خواهد شد تا درصورت نیاز از بازیکنان جدید استفاده شود. 

داورزنی درمورد اینکه گفته می‌شود مشاوره‌های غلطی به آلکنو داده شده است، تصریح کرد: خیر؛ آلکنو پیش از آمدنش به ایران از بررسی‌هایی که انجام داده بود و آمار تمام بازیکنان را در اختیار داشت. او تحلیل درستی از گذشته بازیکنان داشت و حدود 30 نفر را کامل می‌شناخت و درخواست داد تا از آنها دعوت شود. در لیگ هم بازیکنانی مثل صابر کاظمی، آرمان صالحی و میثم صالحی داشتیم که به اردو دعوت شدند. برخی بازیکنان دعوت شدند و به دلیل مصدومیت هایی که داشتند نتوانستند نظر آلکنو را جلب کنند.

وی افزود: قبل از شروع اردوها قائمی هم در ترکیب اولیه حضور داشت، اما او باتوجه به درخواست خودش از تیم ملی کنار رفت. مرندی هم تیم را همراهی نکرد. با عنایت به اینکه ما در المپیک تنها 12 بازیکن خواهیم داشت یا یک لیبرو به توکیو می‌رویم و به همین دلیل باید از بازیکنان دو پسته استفاده کرد. بعد از 15 بازی در ایتالیا آلکنو تشخیص داد در اردوهای جدید چند بازیکن به ترکیب اضافه شوند. مشاوره غلط کمی غیرمنطقی است، چون مجموعه عملکرد بازیکنان قابل رویت بوده و آمار آنها ثبت شده است. یکی از نفراتی که در ترکیب تیم بود و مصدوم شد معنوی‌نژاد بود، غفور هم دچار مصدومیت شد، فیاضی هم با مصدومیت‌هایی روبرو بود. با این شرایط باید 12 نفر را برای المپیک انتخاب کنیم.

رئیس فدراسیون والیبال درمورد زمان اعلام لیست نهایی تیم ملی برای حضور در المپیک، تصریح کرد: دو نوع لیست باید ارسال کنیم. در یکی از لیست‌ها باید تعداد زیادی از نفرات را معرفی کنیم و در لیست دیگر هم تا 24 ساعت قبل از مسابقه می‌توانیم تغییراتی ایجاد کنیم. نفراتی که به اردو دعوت می‌شوند در لیست اولیه هستند و نفرات اصلی هم تا سه هفته دیگر انتخاب خواهند شد.

داورزنی درمورد عملکرد وزارت ورزش، عنوان کرد: من با تیمداری وزارت ورزش مخالف هستم. متولی سرخابی‌ها وزارت ورزش است، اما آیا وزارت ورزش می‌تواند به این دو تیم کمک مالی کند یا خیر؟ تلاش زیادی انجام گرفت که این دو باشگاه به بخش خصوصی وارد شوند. کار به سازمان خصوصی‌سازی رسید و بازهم سلطانی‌فر تلاش کرد تا این دو باشگاه از گردن دولت خارج شوند، اما این پروسه طولانی شد. این دو باشگاه قرار شد به بورس و فرابورس هم بروند، اما باید موضوعات را به صورت جدی بررسی کرد. 

وی با بیان اینکه فرقی نمی‌کند چه کسی وزیر باشد، گفت: در سال‌های اخیر فشار زیادی به وزارتخانه وارد شد و سرخابی‌ها وقت زیادی از وزارت گرفتند. موفقیت های سایر رشته‌های ورزشی هم در سایه این دو باشگاه گم شد. به عنوان عضو کوچکی از خانواده ورزش می‌گویم که این دو باشگاه باید به بخش خصوصی واگذار شوند تا وزارتخانه با فراغ بال کارش را دنبال کند. هر باشگاه هواداران میلیونی دارند و حساسیت‌های زیادی هم وجود دارد، اما همچنان مشکلات مالیاتی و پرونده‌های موجود در فیفا و ... کار را سخت کرد. وقتی که این دو باشگاه از وزیر ورزش گرفت زیاد بود و وزیر را مجبور می‌کرد از سایر رشته‌ها زده و به این دو باشگا توجه کند.

معاون سابق وزارت ورزش و جوانان درمورد احتمال حضورش در وزارت ورزش در دوره ریاست جمهوری جدید، ادامه داد: امیدوارم این اتفاق رخ ندهد. ما افراد شایسته زیادی در ورزش کشور داریم که می‌توانند ورزش را اداره کنند. برای ما مهم این است که ورزش کشور در اولویت قرار بگیرد. در سال‌های قبل دولت‌ها منتظر بودند تا ببینند چه کسی از کابینه بیرون می ماند تا از وی در ورزش استفاده کنند؛ البته از زحمات همه مسئولان ورزش در 40 سال گذشته تشکر می‌کنم. باید به گونه‌ای باشد که وزیر ورزش جدید سیاسی نباشد و یا کمتر غیرورزشی باشد. نقش فدراسیون‌ها شتر، گاو، پلنگ است؛ از طرفی هیچ فدراسیون نداریم که دولتی باشد و از طرفی بحث‌هایی درمورد دخالت دولت در ورزش مطرح می‌شود. فدراسیون فوتبال اساسنامه مجزایی دارد و سایر رشته‌ها هم مشکلات خاصی خود را دارند.

وی گفت: در هیچ جای دنیا ساختاری که ما در ورزش کشور داریم را نمی‌بینیم. روزی که تصمیم شد ورزش به وزارتخانه تبدیل شود برای این بود که دوستان بتوانند از وزیر سوال کنند، اما حالا به گونه ای شده که بابت هر گلی که رد و بدل می شود می‌خواند وزیر در مجلس پاسخگو باشد. وزیر پاسخگوی چه چیزی باشد؟ پاسخگوی چیزی که مسئولیتش را ندارد؟ هرکسی که در دولت جدید وزیر شد این اصلاحات را اجرا کند. لایحه‌ای را دولت به مجلس اعلام کرده و امیدوارم دوستان در مجلس کمک کنند تا فدراسیون‌ها باید از بلاتکلیفی فعلی خارج شوند. در کشورمان خیلی از افراد هستند که حدود 55 سال سن دارند و با توجه به نوع اساسنامه‌ای که داریم نمی‌توانند در فدراسیون‌ها کار کنند.این شرایط در هیأت‌های استانی هم وجود دارد و این به معنی از دست دادن ظرفیت‌ها است.