آلکنو به اشتباهاتش پی‌ برد؟

تیم ملی والیبال کشورمان در رقابت‌های لیگ ملت‌های 2021 با ثبت 5 پیروزی و 10 شکست در رده دوازدهم قرار گرفت. این نتایج و حتی نوع بازی ملی‌پوشان موجب شد تا اهالی این رشته در آستانه رقابت‌های حساس المپیک کمی نسبت به شرایط نگران باشند. از سوی دیگر اتفاقاتی که بعد از لیگ ملت‌ها رخ داد و نفراتی که گفته می‌شود به خواسته آلکنو قرار است به اردوهای تیم ملی اضافه شوند شرایط را نگران کننده‌تر کرده است.

در پایان مسابقات لیگ ملت‌ها آلکنو از فرهاد قائمی و مهدی مرندی خواست تا تمرینات خود را از سر بگیرند و از روز شنبه در اردوهای آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در المپیک حاضر شوند. این تغییرات احتمالی نشان می‌دهد که آلکنو از بخش دریافت تیم ملی رضایت نداشت؛ جایی که بازیکنان همچون میثم صالحی، پوریا فیاضی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، میلاد عبادی‌پور، محمدرضا حضرت‌پور و آرمان صالحی حضور داشتند و به تناوب از حضور آنها در مسابقات استفاده شد.

آلکنو پیش از حضور در لیگ ملت‌ها در نشست خبری خود درخصوص شرایط بازیکنی همچون پوریا فیاضی اظهار داشت: ما برای لیگ ملت‌ها از فیاضی استفاده می‌کنیم، ایشان از لحاظ فیزیکی در شرایط ایده‌آلی نیست ولی این مسابقات می‌تواند شرایطی را پیش بیاورد که از او در پست‌های مختلف از جمله لیبرو استفاده کنیم. وی از لحاظ شخصیت تیمی فوق‌العاده است و در بازی‌ها از خود گذشتگی نشان می‌دهد. امیدوارم هیچ اتفاقی برای لیبرو ما رخ ندهد، اما اگر این اتفاق رخ داد امیدوارم فیاضی این کار را انجام دهد.

در جریان مسابقات لیگ ملت‌ها همین اتفاق هم رخ داد و آلکنو از فیاضی در پست لیبرو هم استفاده کرد؛ هرچند او اصلاً با لباس لیبرو در ترکیب قرار نگرفت. سرمربی روس تیم ملی از مرتضی شریفی هم در یک مسابقه به عنوان لیبرو استفاده کرد، اما حالا باید دید برنامه تانک روسی برای میدان المپیک چیست. آلکنو درمورد پست پاسوری خیلی زود به اشتباه خود پی برد و بلافاصله دست به کار شد تا تغییرات مدنظرش را اعمال کند. او در جریان لیگ ملت‌ها محمدطاهر وادی را کنار گذاشت و از جواد کریمی استفاده کرد تا نشان دهد ترسی از بیان اشتباه و ایجاد تغییر ندارد.

تغییراتی که آلکنو بعد از لیگ ملت‌ها تصمیم دارد در تیم ملی ایجاد کند چند نکته را به همراه دارد؛ اول اینکه آیا بازیکنانی که به لیگ ملت‌ها رفتند انتخاب خودش بودند یا با فشار مشاوران انتخاب شدند؟ بازیکنان جدید را چه کسی به او معرفی کرد؟ آیا فدراسیون درخواست بازگشت مرندی و قائمی را داد یا نظر آلکنو بود؟ چرا آلکنو برای دیدن شرایط این دو بازیکن زودتر از آنها استفاده نکرد تا در جریان مسابقات بتواند آنها را ارزیابی کند؟ 

از گوشه‌وکنار خبر می‌رسد که تیم ملی قرار است با یک لیبرو در المپیک توکیو حضور پیدا کند و برای عدم پذیرش ریسک و اتفاقاتی همچون مصدومیت یا بیمای لیبروی اول، قرار است دریافت کننده چهارم، قابلیت ایفای نقش لیبرو را نیز داشته باشد؛ یعنی همان کاری که قرار بود فیاضی در ترکیب ایده‌آل آلکنو ایفا کند، اما هرگز موفق به انجامش نشد. حالا باید منتظر ماند و دید دریافت کننده چهارم چه کسی خواهد بود؟

آلکنو پیش از ورود به ایران در جلسه‌ای که با مربیان ایرانی داشت آمار و اطلاعاتی ارائه کرد که شاید هر مربی دیگری هم بتواند خیلی راحت به آنها دسترسی پیدا کند و یا در سخت‌ترین شرایط با ارتباط گرفتن با یکی از آنالیزورهای ایرانی می‌تواند تمام آن اطلاعات را در اختیار داشته باشد؛ دقیقاً همان موضوعی که گویا از عوامل مهم برای انتخاب آلکنو بود حالا به یک آفت در تیم ملی تبدیل شده است.

تانک روسی تاکنون به گونه‌ای رفتار کرده که گویا سفارش‌پذیر نیست و حالا هم اهالی والیبال توقع دارند که یک بار دیگر خودش تصمیم‌گیرنده باشد و بتواند بهترین نفرات را برای حضور در المپیک انتخاب کند. باید دید که آیا آلکنو به اشتباهاتش پی برده و تصمیم به تغییر در تیم ملی گرفته یا اینکه بازیکنان مدنظرِ مشاوران نتوانستند توقعات را برآورده کرده و تسلیم شده‌اند؟ بدون شک هواداران و اهالی والیبال در نهایت به نظر سرمربی سرشناس تیم ملی احترام خواهند گذاشت، اما از وی می‌خواهند که حداقل آرمان والیبال ایران را که همان حضور در جمع 4 تیم برتر و رفتن روی سکوی المپیک است را محقق کند.