کارشناس داوری: چیزی به اسم اتاق آفلاین نداریم

حسین عسگری رئیس سابق دپارتمان داوری در مورد حواشی ورود VAR به ایران اظهار داشت: اگر از استاندارد‌های لازم برخوردار بودیم از VAR در بازی ایران و کره جنوبی استفاده می‌شد. نماینده‌هایی از فیفا باید این سیستم را تست کنند و در صورت تایید مجوز لازم را صادر نمایند، پس استفاده از اصطلاح "رونمایی شد" در این بازی درست نبوده است.

او افزود: پس از تایید، داوران باید در کلاس‌های آن شرکت کنند، بنابراین موضوع به همین راحتی نیست که با نصب ۴ دوربین همه چیز درست شود. ما بار‌ها گفته ایم که انجام این مراحل حداقل یک سال زمان می‌برد. ما فردی که کار آن فقط نشستن در اتاق VAR باشد، نداریم و داوران وسط نیز ممکن است در بعضی از بازی‌ها این کار را انجام دهند.

کارشناس داوری: چیزی به اسم اتاق آفلاین نداریم

عسگری در خصوص شرکتی که با ایران همکاری می‌کند، گفت: قطعا مشکلاتی وجود داشته است، زیرا فیفا به کشور‌های دیگر در مرحله مقدماتی جام جهانی اجازه استفاده از این سیستم را داده، اما ایران هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. مشکل این است که واقعیت‌ها گفته نمی‌شود.

او ادامه داد: ما چیزی به اسم اتاق آفلاین نداریم و تنها زمانی که فیفا بخواهد این سیستم را چک کند از این موضوع استفاده می‌شود. بحث VAR در ایران فقط جنبه تبلیغاتی دارد، زیرا هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. طبیعتا استفاده از این سیستم هزینه‌های زیادی را در بر دارد و فیفا تنها به چند شرکت مجوز داده است.  

کارشناس داوری کشورمان در ادامه بیان کرد: اگر قرار به استفاده از سیستم VAR باشد باید تمام استادیوم‌ها به آن مجهز شوند. در آسیا تنها چند کشور در حال حاضر از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. چند سالی می‌شود که موضوع آمدن VAR  به ایران مطرح است، اما همان زمان هم معلوم بود این اتفاق راحت نیست. قطر با آن همه امکانات بعد از ۱۴ ماه VAR  را راه اندازی کرد.