واکنش کفاشیان به احتمال حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا

علی کفاشیان درباره تلاش فدراسیون فوتبال برای صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس و جلوگیری از حذف آنها از لیگ قهرمانان آسیا گفت: این مشکلات همیشه و برای بیشتر باشگاه‌ها بوده است اما برای استقلال و پرسپولیس بیشتر بوده. وقتی قرار است یک سیستم حرفه‌ای را پیاده کنیم، باید مقررات خاص خودش هم تصویب شود.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال تاکید کرد: ریشه مشکلات مالی استقلال و پرسپولیس و سایر باشگاه‌ها حق پخش است. در تمام دنیا ۵۰ تا ۶۰ درصد از درآمد باشگاه‌ها از طریق حق پخش محقق می‌شود. تا این مشکل حل نشود، سایر مشکلات باشگاه‌های ایران پابرجا خواهد بود.

کفاشیان افزود: تزریق مالی برای کمک به باشگاه‌ها چه دولتی و چه غیر دولتی دوام ندارد و در حکم مُسکن است. باشگاه باید روی پای خودش بایستد و از همان طریقی که در تمام دنیا درآمدزایی می‌شود، به استقلال مالی برسد.

واکنش کفاشیان به احتمال حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا

وی که در زمان حضورش در فدراسیون فوتبال بارها بحث راه ندادن دوربین‌های تلویزیون به ورزشگاه را برای احقاق حق پخش مطرح کرده بود، اظهار کرد: برای گرفتن حق پخش حمایت نشدیم. به ما قول‌هایی دادند اما عملی نشد. مسئولان بالای کشور باید بپذیرند باشگاه‌ها و ورزش ما در صورتی حرفه‌ای می‌شود که درآمد و هزینه‌هایش شفاف باشد. الان هزینه‌ها شفاف است اما درآمدها این‌طور نیست.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال یادآور شد: درآمد باشگاه‌ها از حق پخش نیست. یک باشگاه نمی‌تواند تجارت و یا ساخت و ساز کند. کار باشگاه پرورش و ساخت تیم و بازیکن است و باید از محل تبلیغات محیطی، بلیت فروشی، برندسازی و حق پخش به درآمد پایدار برسد. تا این راه‌ها و به خصوص حق پخش قانونمند نشود، این مشکلات حذف از آسیا و مجوز حرفه‌ای همیشه خواهد بود.

کفاشیان با بیان اینکه این مشکل را از زمان معاونتش در سازمان تربیت بدنی به یاد دارد، تصریح کرد: اراده‌ای از بالا برای حل مشکل نیست. پرداخت پول و تزریق مُسکن فایده‌ای ندارد. باید قانونی این مشکل حل شود که در این صورت برای کل ورزش کشور مزیت دارد.

«آیا در زمان حضور شما هم در فدراسیون، AFC استقلال و پرسپولیس را تهدید به حذف از لیگ قهرمانان آسیا می‌کرد؟» کفاشیان در پاسخ به این سئوال گفت: بله، در زمان ریاست مهدی تاج و یا عزیز الله محمدی در سازمان لیگ و در همه زمان‌ها این بحث بود. آقای سهیل مهدی (رئیس فعلی کمیته مسابقات سازمان لیگ) بیشتر در جریان است.

وی ادامه داد: ۱۰ یا ۲۰ آیتم بود که باشگاه‌ها باید رعایت می‌کردند و شرایطش را به دست می‌آوردند. بعضی از باشگاه‌ها این آیتم‌ها را نداشتند و برای درست کردن آنها دست فدراسیون فوتبال و خود باشگاه بسته بود. اینها باید از نظر قانونی درست شود. AFC همیشه فرصت می‌داد و یا تهدید می‌کرد ولی به هر حال یک جورهایی رفع و رجوع می‌شد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در پایان درباره اینکه آیا سندسازی هم برای حل مشکلات صورت می‌گرفت؟ محتاطانه پاسخ داد: یادم نیست. من در ریز و جزئیات اینها نبودم.