خصوصی‌سازی یا خصوصی‌بازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس؟

حسین قربانزاده  با اشاره به روند خصوصی‌سازی سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال، گفت: بخش عمده‌ای از کاری که انجام‌شده امروز به ثمر نشست البته یک برنامه بزرگ‌تری وجود دارد که تا شهریور ۱۴۰۱ باید اجرا شود. این قطار حرکتش را آغاز کرده و به ایستگاه اول رسیده است که مشارکت مردم در افزایش سرمایه این دو باشگاه می‌باشد. در گام‌های بعدی تغییر مدیریت و به تبع آن تغییر ترکیب سهامداران تا شهریورماه ۱۴۰۱ می‌باشد.  

وی درباره لزوم انجام این کار، مطرح کرد: ما یک راه بیشتر نداشتیم؛ اتفاقاتی که افتاده است ما را فقط در مقابل یک مسیر قرار می‌داد که باید آن را با سرعت طی می‌کردیم به دلیل اینکه تمام آنچه در سالیان گذشته اتفاق افتاده بود محصول کتمان وقایع بود و اول از همه باید شفافیت کاملی در مورد این 2 باشگاه اتفاق می‌افتاد. تمام صورت‌های مالی، قراردادها و رویدادهای عمده این 2 باشگاه در سایت کدال بورس منتشر شد و مردم و هواداران آن را ملاحظه کردند.

قربانزاده در برنامه «سلام تهران» در پاسخ به خصوصی‌سازی یا خصوصی بازی بودن این رخداد، ابراز داشت: اگر کسی از چنین لفظی استفاده کرده، خوش‌بینانه بی‌اطلاع است چراکه اساساً این اتفاقی که افتاده یعنی مشارکت مردم در مالکیت این باشگاه، می‌دانیم که ۱۰ درصد چه میزان است و کنترل باشگاه را تغییر نمی‌دهد اما تا شهریور 1401 یک برنامه مشخص پیش می‌رود که از فروردین تا شهریورماه به تکمیل سهامداری می‌رسد. کسی که بگوید خصوصی بازی اصلاً تفاوت بین مالکیت و مدیریت را ندانسته و این شیوه واگذاری را که با مشارکت مردم و افزایش سرمایه است، نمی‌داند.

وی با بیان اینکه در طول چند ماه گذشته تعیین تکلیف بدهی‌های این 2 باشگاه و بدهی‌های مالیاتی انجام شد، عنوان کرد: درمان این 2 باشگاه در کاری می‌باشد که امروز اتفاق افتاده است. امکان ندارد که مدیرعامل به سبک و سیاق قدیم مدیریت کرده و قرارداد ببندد. نکته دیگر این است که این 2 باشگاه در این مسیر باید به یک استاندارد حسابداری و حسابرسی می‌رسیدند و در گذشته اصلاً وقایع مالی ثبت نشده است.  

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به فعالیت‌های سودده این باشگاه‌ها، اظهار داشت: سازمان حسابرسی سوددهی و زیان‌دهی را تشخیص می‌دهد. در حال حاضر صورت مالی حسابرسی شده این 2 باشگاه روی سایت کدال موجود است. این باشگاه‌ها از راه اسپانسری، کارگزاری، لیگ قهرمانان آسیا و راه‌های دیگر درآمد داشته‌اند. در نهایت سازمان مربوطه اعلام کرده که مثلا در سال 1400 باشگاه پرسپولیس ۱۴ میلیارد سود داشته؛ در نتیجه عملکردشان رو به بهبود است. مردم برای آگاهی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها باید به سایت کدال مراجعه کنند. 

خصوصی سازی سرخابی ها

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی، حافظ کاظم‌زاده و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.