با داوران راه می‌آییم که در آینده تست بدهند

خداداد افشاریان درباره برگزاری بازی پرسپولیس - النصر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بعد از استقرار دوربین‌های بازبینی صحنه‌ها (VAR) اظهار داشت: اشراف دارید که برنامه‌ریزی برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا توسط کنفدراسیون فوتبال این قاره (AFC) انجام می‌شود. به دلیل همین موضوع، آوردن دوربین‌های بازبینی صحنه‌ها با آن پروسه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد، بسیار، بسیار راحت بود. فقط باید در کشور ما تعبیه و رفتارهای فیزیکی مربوط به آن اجرا می‌شد. اگر چه کنفدراسیون فوتبال آسیا این کار را انجام داد، اما ما هم توانایی انجام آن را داشتیم.

وی افزود: تا زمانی که نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند، این دوربین‌ها در ورزشگاه‌های نقش جهان و آزادی حتماً خواهند بود. یک رایزنی صورت گرفته است که شاید بتوانیم با مجوعه فیفا و AFC همچنین مجموعه شرکت تحت قراردادمان، این مجموعه (دوربین‌های بازبینی و موارد مربوطه) را اینجا نگه داریم، البته فعلاً گمانه‌زنی است. خدا را شکر که VAR در کشور ما وجود دارد. ناگفته نماند که یک یا دو روز دیگر تیم VAR ورزشگاه نقش جهان هم به ایران خواهد آمد. بچه‌های ما و مجموعه کارگروه VAR فدراسیون فوتبال به همراه آن تیم در اصفهان جمع می‌شوند و ان‌شاءالله آنجا هم بدون مشکل کار دنبال شود.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که «آیا ممکن است این دوربین‌ها در لیگ برتر هم مورد استفاده قرار بگیرند؟»، خاطر نشان کرد: مراحل اداری و رفتاری ما در موضوع کمک داور ویدئویی، کاملاً با پروسه AFC جدا و متفاوت است. ما باید روند خودمان را برویم و با شرکت‌مان به نتیجه برسیم، بعد از آن با آموزش داوران کار خودمان را انجام دهیم.

افشاریان راجع به لغو سفر داورانی که قصد داشتند برای دوره آموزشی راهی ریاض شوند، تصریح کرد: این VAR برای مجموعه کنفدراسیون فوتبال آسیا و جهت برگزاری لیگ قهرمانان آسیاست. یک ناهماهنگی درباره اعزام داوران صورت گرفت و در نهایت ویزای سفر آنها نرسید. بعد از این موضوع، داوران بین‌المللی کشورمان به جز موعود بنیادی‌فر که مدرک آموزشی این دوره را دارد، همه این نفرات به همراه دو یا سه مدرس با هزینه کشور عربستان راهی ریاض خواهند شد تا در دوره شرکت کنند.

وی در واکنش به صحبت‌های محمود فکری سرمربی تیم فوتبال هوادار که در حین بازی گفته بود افشاریان در ورزشگاه حاضر بوده و شرایط بازی را زیر نظر دارد، گفت: محمود فکری در این فوتبال سال‌ها زحمت کشیده و در جریان بازی تحت فشار بوده است. ما از او ناراحت نمی‌شویم. فقط به او بگویید اگر دنبال خداداد افشاریان بودید، من در نیمه اول نبودم، از نیمه دوم در ورزشگاه حاضر شدم!

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره مصدومیت داور دیدار هوادار - تراکتور در ابتدای این مسابقه هم اظهار داشت: این داور آماده بازی بود. ظاهراً در لحظه استارت اولیه با مشکل عضله روبه‌رو می‌شود و در نهایت مداوا شد و قضاوت خوبی داشت. اگر چه من نمره ناظر مسابقه برای عملکرد داور را نمی‌دانم، اما داور کمی مصدوم بود که باید هفته‌های بعد مشکلش را حل کند.

وی همچنین درباره تست مجدد داوران مردودشده، گفت: یکشنبه آینده داوران بین‌المللی کشورمان به همراه داوران مردود شده، تست مجدد خواهند داد. تست آخر زندگی نیست. ما با داوران راه می‌آییم که در آینده تست بدهند. چطور قبول کنیم نام داورانی که در لیست الیت هستند از لیست خارج شود؟! حالا به هر دلیلی تست را پاس نکردند. الان داوران ما در بازی‌های آسیایی مشغول قضاوت هستند.

افشاریان در پاسخ به این پرسش که برای هدست داوران چه برنامه‌ای دارد، گفت: در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مصوب شد سازمان لیگ 20 دستگاه هدست برای داوران آماده کند و این اتفاق در حال انجام است. دنبال راهکار برای خرید هستیم و مشکل مالی وجود ندارد.