یک کانال تمام فوتبالی در راه تلویزیون

به گزارش افکارنیوز، علی دارابی معاون سیما در مورد آخرین وضعیت شبکه‌ جدید صداوسیما گفت: هنوز اسم قطعی برای این شبکه انتخاب نشده و ما در حال گفتگو برای انتخاب اسم این شبکه هستیم، اما در هفته جاری، قبل از ماه محرم حکم مدیریت شبکه را ابلاغ می کنیم و طبیعتا باید مقدمات کار را فراهم کنند تا در چندماه آینده منتظر شروع رسمی آن باشیم. البته مقدمات کار و جدول پخش برنامه فراهم شده و پخش بسیاری از برنامه ها آمده شده است اما به زمان احتیاج داریم.

وی درباره شبکه های جدید در دست تأسیس توضیح داد: ما طرح شبکه های جدید را داده‌ایم. شبکه علم و فناوری، شبکه اقتصاد، زیارت و ۳ کانال ورزشی از جمله آنهاست. یکی از این کانال‌های ورزشی مختص پخش فوتبال است. این کانال های تخصصی ورزش یک کانال فوتبالی جزو زیر مجموعه شبکه ورزش می شوند. شبکه فرهنگ و هنر، توریسم و گردشگری هم شبکه های دیگر در دست تأسیس هستند.

دارابی افزود: طرح این شبکه ها تنظیم و مطالعات آن انجام شده و تشریفات اداری را طی می کند و از معاونت سیما به بخش های بالاتر حرکت کرده تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود. طبیعتا بخشی از آن مربوط به نیازهای فنی و پشتیبانی مالی می شود که اگر فراهم شود، امیدواریم شاهد افتتاح این شبکه ها باشیم.

معاون سیما در پاسخ به این پرسش که چقدر قرارست به سمت تولید و پخش آرشیوی پیش برویم یادآور شد: مدیریت کردن داشته ها برای ما مهم بحثمهمی است. اگر به شبکه های خارجی توجه کنید، می بینید که یک کار را چندین بار پخش می کنند و باید مبحثبازپخش را جدی بگیریم و نکته دوم اینکه طبیعتا شبکه ها تلفیقی از تأمین و تولید هستند و این دو مؤلفه در کنار هم معنا پیدا می کند.

وی افزود: شبکه های نسل اول ما مثل شبکه یک و دو صرفا تولید نیست بلکه بخشی از آن شامل تأمین می شود. البته باید ظرفیت تولید کشور را نیز در نظر بگیریم و به همین دلیل وقتی برای تخصصی شدن شبکه ها طراحی انجام می دهیم، بخشی از آن را به تأمین و بخشی را نیز به تولید اختصاص می دهیم. در حال حاضر که بخش قابل توجهی از برنامه های شبکه نسیم تأمینی است، آیتم ها، سکانس ها و پلان های دارد که تماما تولیدی است.

علی دارابی در خصوص چگونگی رقابت این شبکه ها با شبکه های ماهواره ای در پایان تشریح کرد: روی کره زمین تنها جایی که دغدغه دین و اخلاق دارد، ایران است و این رسانه ملی است که می خواهد تولیدات پاک و اخلاقگرا داشته باشد. این رسانه ملی است که تلاش می کند انیمیشن دینی تولید کند و قسمت های دیگر این دغدغه را ندارند. در غرب یک ائتلاف بزرگ از شبکه های ماهواره ای با پول های آنچنانی و با حمایت صهیونیست هاست. در این میان تلاش می کنیم هم وظیفه خودمان را انجام دهیم و هم در رقابت رسانه ای سربلند باشیم.