به گزارش افکارخبر، سرانجام به کمک سپهر حیدری، سنگربان شماره یک آخرین پرسپولیس قهرمان لیگ را یافتیم. راضی کردن این مشهدی کم حرف به مصاحبه بعد این همه مدت سخت بود. شاه کلید باز کردن قفل این طلسم، نام پرسپولیس بود و هوادارانش! بی‌مقدمه به سراغ ماحصل این گپ و گفت می‌رویم.

- مدت‌ها بود اثری از شما نبود. مثل این که حسابی دور فوتبال را خط قرمز کشیده‌اید؟
واقعیت این است یک سری مسایل در فوتبال‌مان وجود دارد که بازگو کردن‌شان دردی از کسی دوا نمی‌کند. همین مسایل باعثشد که چنین تصمیمی بگیرم و الان هم بعد از مدت‌ها اولین خبرنگاری هستید که با شما حاضر به گفت و گو شده‌ام.


- اگر موافق باشید از جایی شروع می‌کنیم که منجر به جدایی‌تان از پرسپولیس شد؟
من زمان مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد با قراردادی ۲ ساله به پرسپولیس آمدم. یک سال هم زمان مدیریت حبیب کاشانی بودم. بعد هم که داریوش مصطفوی آمد در کل ۳ فصل در خدمت پرسپولیس بودم که اوج آن، قهرمانی حماسی در دقیقه ۹۶ سال ۸۶ بود.


- خب بعد پایان فصل سوم چه شد که تمدید نکردید؟
قراردادم تمام شده بود. از چند نفر هم‌تیمی‌هایم شنیدم که در انبار یک شرکت تولیدی لوازم ورزشی قرار مذاکره می‌گذارندو خب این چنین شرایطی در شان بازیکن و باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس نبود. به هر حال باید تماس می‌گرفتند و جلساتی برای مذاکره برگزار می‌شد که نشد. لابد راغب به این کار نبودند. من هم تصمیم به جدایی از پرسپولیس علیرغم میل باطنی‌ام گرفتم. جایی که با وجود عدم دریافت حق و حقوقم تا این لحظه شکایت هم نکرده‌ام.


- بعد از پرسپولیس، فوتبال با سیدمهدی واعظی چه کرد؟
۲ سال صبا بودم که از آنجا هم مبلغ قابل توجهی طلب دارم. بعد استیل آذین و بعد هم شهرداری تبریز و آخر سر هم خداحافظ فوتبال!


- برای یک دروازه‌بان در آن سن و سال خداحافظی از فوتبال زود نبود؟!
خب شرایطی به وجود آمده بود که دیگر راغب به ادامه فعالیت نبودم. الان که ۳۸ سال دارم فرم بدنی‌ام را ببینید به گونه‌ای است که همه فکر می‌کنند هنوز بازی می‌کنم.


- ماجرای شهرداری تبریز چه بود؟
ما که صعودمان به لیگ برتر مسجل شد، آن اتفاقات افتاد که مانع حضورمان در این رقابت‌ها گردید. بعد هم که آن حکم علیه من و شیثرضایی و علی علیزاده درآمد. جالب این که بعد از گذشت ۱۰ روز تبرئه شدیم. کسی هم نگفت به چه دلیل محکوم شدیم که بعد ۱۰ روز تبرئه شویم.


- شاید شما سه نفر باید قربانی می‌شدید؟
خودمان هم آن زمان چنین احساسی داشتیم. این که جزو بازیکنان بزرگ تیم بودیم و باید گناه کار نکرده به گردن ما می‌افتاد.


- جالب است که تیمی به لیگ برتر صعود می‌کند و به آن شکل ماجرای دیگری رقم می‌خورد؟
شهرداری تبریز به لیگ برتر صعود کرده بود. اما شنیده می‌شد از یک شهر نباید ۳ تیم در لیگ برتر باشند. با توجه به حضور تراکتورسازی و گسترش فولاد دیگر جایی برای شهرداری نبود.


- آیا الان افسوس آن اتفاق را می‌خورید؟
ببینید این یک مورد شخصی نبود که به تنهایی افسون آن را بخورم. شهرداری دم دست بود و به تعبیری راحت می‌شد آن ماجرا را به وجود آورد. در حالی که این مجموعه پتانسیل و امکانات بسیار مناسبی برای خدمت به فوتبال و جوانان پرشور تبریزی را داشت. اما آمدند به نفراتی مثل من اتهام تبانی زدند.


- بعد از ماجرای شهرداری تبریز پیشنهادی نداشتید؟
پیشنهاد داشتم. اما آن مسائل چنان آزرده خاطرم کرده بود که احساس خوبی از ماندن در فوتبال نداشتم. احساس می‌کردم فوتبال ما مسیر غلطی را طی می‌کند. فدراسیون فوتبال در خیلی از مسائل و جریانات قاطع عمل نمی‌کند. تنها بر بعضی احکام سفت پای کار می‌ایستد.


- چرا شکایت نکردید؟ اعاده حیثیت بعد از تبرئه شدن راه مناسبی نبود؟
کسی به شکایت من رسیدگی نمی‌کند. تنها به مواردی که به خودشان مربوط می‌شود رسیدگی می‌کنند. امثال من زیاد بودیم. خیلی وقت‌ها نیاز داشتیم حمایت فدارسیون فوتبال را همراهمان داشته باشیم. اما در عمل اینگونه نمی‌شد.


- در مورد مسیر غلط فوتبال صحبت کردید. می‌شود بیشتر توضیح بدهید؟
فوتبال یک هنر است، نه فقط عرصه‌ای برای پول درآوردن. به اعتقاد من ارزش معنوی فوتبال پایین آمده است. مثل پیراهن پرسپولیس که زمانی ارزش معنوی فوق‌العاده‌ای داشت و پوشیدنش آرزوی هر بازیکنی بود. اما الان بحثاصلی مادیات است نه سابقه تیم‌ها. به همین خاطر تیم‌ها دچار مشکل شده‌اند.


- از تصمیم فعلی‌تان راضی هستید؟
از اینکه از فوتبال فاصله گرفته‌ام کاملا راضی هستم. حالا زمان بیشتری را کنار خانواده‌ام صرف می‌کنم و بزرگ شدن بچه‌هایم را می‌بینم. به هیچ وجه اینطور نیست که فوتبال را فراموش کرده باشم. تا جایی هم که بتوانم سعی می‌کنم به فوتبال و جوانان ایران کمک و خدمت کنم.


- اما در عمل از فوتبال فاصله گرفته‌اید؟
تصمیم گرفتم ۳ سال از فوتبال فاصله بگیرم و استراحت کنم. این زمان تا پایان فصل آینده خواهد بود. البته دنبال مدرک مربیگری هستم تا در صورت نیاز به حضورم، به فوتبال مملکتم خدمت کنم.


- به چه شکلی می‌خواهید به فوتبال برگردید؟
کارهایی صورت داده‌ایم که تا یک سال و نیم دیگر اثراتش مشخص می‌شود. کار را از پایه شروع کرده‌ایم. به اتفاق برادرم و دوستان خوبی که هستند، تیمی را در خراسان بنا گذاشته‌ایم که امسال از لیگ دسته سه کارش آغاز می‌شود. خدا کمک کند که بتوانیم در خدمت جوانان علاقمند به فوتبال باشیم.


- برای پرسپولیس دلتان تنگ نمی‌شود؟
مگر می‌شود دلتنگ پرسپولیس نشد؟! همه بازیها را می‌بینم.


- امسال کار پرسپولیس را چطور دیده‌اید؟
امسال تیم از بازیکنان و کادر فنی بسیار خوبی بهره می‌برد. علی رغم این که برخی پیشکسوتان عزیز ایرادات فنی رامطرح می‌کنند من چنین اعتقادی ندارم. پرسپولیس در تمام پست‌ها و کادر فنی نفرات سطح بالایی دارد.


- اما برانکو به ناچار بخشی از تمرکزش را باید برای مقابله با حاشیه‌ها صرف کند؟
با صبور هواداران عزیز و شناختی که هوش و توانایی برانکو دارم، مطمئنم پرسپولیس در ادامه را نتایج خوبی خواهد گرفت. البته برابر سایپا مستحق باخت نبودیم. این نتیجه حال همه پرسپولیسی‌ها را گرفت.


- بله و دوباره فرصتی فراهم شد برای حمله به برانکو؟
تا زمانی که باشگاه به یک انسجام واحد نرسد، مشکلات درون زمین حل نمی‌شود.


- چرا سری به پرسپولیس نمی‌زنید؟
از دوستان قدیمی‌ام تنها کریم باقری مانده. و البته برانکو در تیم ملی شاگردش بوده‌ام. می‌خواهم سر بزنم. به ورزشگاه بروم و بازی‌ها را از نزدیک ببینم. اما الان تا بروم سر تمرین یا ورزشگاه، فوری حرف درمی‌آورند که ببین چه شده فلانی سر و کله‌اش دور و بر پرسپولیس پیدا شده!


- به عنوان دروازه‌بان سابق پرسپولیس شرایط سوشا مکانی را چطور می‌بینید؟
من سوشا را خوب می‌بینم. علیرغم انتقادات صورت گرفته نکات مثبت خوبی را در کارش می‌بینم. روند رو به رشدی را طی می‌کند که اگر دقت کند می‌تواند دروازه پرسپولیس را برای چند سال بیمه کند. منتهی آن محرومیت اول فصل کمی او را از شرایط خوبش دور کرد و قدری تمرکزش بر هم خورد.


- پرسپولیس که لیگ هفتم قهرمان شد با این پرسپولیس چه تفاوت‌هایی داشت؟
این مقایسه‌ای است که هواداران هم می‌کنند. به نظرم نمی‌شود انتظار داشت این تیم در دو برهه زمانی مختلف یک شکل باشند. این قیاس نمی‌تواند درس باشد. هواداران یکدل بودند. مدیریت پشت تیم بود. رسانه‌ها همراهمان بودند. تیمی که به زمین می‌رفت، ۱۱ کاپیتان داشت. بالاترین رقم قراردادمان ۱۱۰ میلیون تومان بود. من ۹۵ میلیون تومان قراردادم بود. ۱۰ درصد هم که جریمه شدیم. تازه همه پولمان را هم ندادند.


- برای دریافت مطالباتان اقدام نکردید؟
هیچ وقت برای شکایت از پرسپولیس پایم به سمت کمیته انضباطی نرفت. تنها زمان مدیریت آقای رویانیان توسط یک دوست پیغام دادم که اگر مطالبات دیگران را داده‌اید، به مورد من هم رسیدگی کنید اما جوابی نگرفتم.


- ارتباط‌تان با هواداران پس از جدایی از پرسپولیس چطور بوده؟
همیشه ارتباط خوبی داشتیم و هنوز هم به من لطف دارند. به آنها می‌گویم همین تیم را می‌شود با حمایت شما و کار بیشتر قهرمان کرد.


- کار تیم ملی را چطور می‌بینید؟
به اعتقاد من کارلوس کیروش فرهنگ خاصی را وارد فوتبال ایران کرد. شاید برخی مسائل حاشیه‌ای بتواند ایراداتی را متوجه ایشان کند. اما از نقطه نظر فنی بحثی در بزرگی این مربی نیست. جوانگرایی که در تیم ملی رخ داده پوئن مثبتی برای ایشان محسوب می‌شود.


- اما برخی بزرگان بی‌محابا به سرمربی تیم ملی حمله می‌کنند؟
می‌دانم. مثلا می‌گویند دورگه‌ها را به داخلی‌ها ترجیح داده. ضمن اینکه خب آنها هم ایرانی هستند و کیفیت بالایی دارند. مثل اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد.


- چه عجب کارلوس کی‌روش یک مدافع هم پیدا کرد؟
ببینید، بخش اعظم فوتبال ما را حاشیه‌ها تشکیل داده‌اند. انگار کسی که در حاشیه نباشد به چشم نمی‌آید. خب با این دید هر کسی بالای سر تیم ملی باشد این حاشیه‌ها به سراغش می‌آید. اما من از شخصیت کارلوس کی‌روش خوشم می‌آید. اما ما تنها از ۵۰ درصد توانایی‌های ایشان استفاده کرده‌ایم. من اعتقاد دارم کیروش می‌تواند بیشتر از اینها به ما کمک کند.


- مثلا چه استفاده بیشتری از کی‌روش می‌بریم؟
کی‌روش برای پایه خیلی برنامه داشت. اما نمی‌دانم چه شد که نسبت به این مساله سرد شد؟! مسائلی که باعثشده تمایل بیشتری به برپایی اردو در خارج از خانه دارد.


- شنیده‌ایم دو پسر دارید. اجازه می‌دهید به سمت فوتبال بیایند؟
بله، یک پسر ۶ ساله دارم که علاقه زیادی نشان می‌دهد. بازیکن مورد علاقه‌اش هم نیمار است. برخلاف من دوست دارد مهاجم باشد. همه بازیکنان خارجی را هم می‌شناسد. اما پسر دیگرم که ۱۴ سال دارد مدتی هم به مدارس فوتبال رفت. اما به رشته‌های دیگر گرایش بیشتری نشان می‌دهد.


- چه شده که خیلی از بزرگان فوتبال ایران تمایلی به ادامه فعالیت در فوتبال کشورمان ندارند؟
واقعيت اين است كه خيلي چيزها در فوتبال ما سر جاي خودش نيست. به عنوان نمونه بايد بگويم جاي احمدرضا عابدزاده در همه جاي فوتبال ايران خالي است.