به گزارش افکارخبر،  دو رگه به افرادی گفته می شود که پدر و مادری از دو ملیت متفاوت داشته باشند، البته در فوتبال ایران به بازیکنانی که پدر و مادر ایرانی دارند ولی خودشان تابعیت کشورهای دیگر را هم دارند، دو رگه گفته می شود.

 

در فوتبال ایران بازیکنانی از این دست وجود داشته‌اند که به تیم ملی ایران هم راه یافتند.

 

امیر مسعود برومند

 

امیرمسعود برومند، مهاجم دهه بیست و سی، فوتبال ایران تنها بازیکن ایرانی است که به جز تیم ملی بزرگسالان ایران،در تیم ملی بزرگسالان کشور دیگری هم بازی کرده است، البته امیر مسعود برومند، پدر و مادری ایرانی داشت و خودش هم در ایران به دنیا آمد و فوتبالش را هم در کشورمان شروع کرد و حتی در دهه سی بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم به بازو بست، اما وی مدتی را برای تحصیل در رشته مدیریت دانشگاه آمریکایی بیروت، در لبنان حضور داشت، در این مدت وی تابعیت این کشور را گرفت و حدود سه سال در تیم ملی لبنان هم بازی کرد و حتی کاپیتان این تیم هم شد، در آن روزگار لبنانی ها به او لقب شاهزاده ایرانی (‌امیر الایرانی)‌ داده بودند.

 

امیرمسعود برومند، 17 اسفند 1389 و در سن 82 سالگی در تهران در گذشت.

 

پیرکارلو

 

پیرکارلو بر خلاف امیر مسعود مرادی، پدر و مادری لهستانی داشت و خودش هم اهل کشور لهستان بود، اما او در خلاف جنگ جهانی دوم به ایران مهاجرت کرد و در دهه 20و30 به مدت یازده سال دروازه بان تیم فوتبال استقلال بود.

وی که اولین بازیکن خارجی باشگاه استقلال هم محسوب می شود، در سال 1326، یک بازی را با پیراهن تیم ملی ایران در مقابل ترکیه انجام داد.

 

لیث نوبری (ناصری)

 

لیث نوبری، پدر و مادری ایرانی دارد که در عراق زندگی می کردند و خود او هم در این کشور به دنیا آمد اما با شروع جنگ ایران و عراق به ایران آمدند.

وی با هویت لیث ناصری در سال 1351 متولد شد اما بعدها برای اینکه تاریخ تولدش را عوض کند، در شناسنامه جدیدش نام لیث نوبری را انتخاب کرد و سال تولدش هم 1357 شد.

وی حدود 15 سال پیش در پرسپولیس بازی می کرد و 3 بازی ملی را هم برای تیم ملی ایران انجام داد.

 

فریدون زندی

 

فریدون زندی اولین دو رگه فوتبال ایران بود که پدری ایرانی و مادر آلمانی دارد.

 

فریدون در سال 1358 در آلمان متولد شد و 5 بازی ملی در تیم زیر 21 ساله های آلمان انجام داد، زندی در زمان مربیگری برانکو ایوانکوویچ و پس از درخواست مقامات فدراسیون به تیم ملی فوتبال ایران آمد و حدود هفت سال در تیم ملی بازی کرد و 29 بازی ملی و پنج گل ملی را هم در کارنامه دارد، فریدون زندی امسال از فوتبال خداحافظی کرد.

 

امیر شاپورزاده

 

امیر شاپورزاده، پدر و مادری ایرانی دارد و خودش هم در تهران متولد شده است اما در زمان کودکی‌اش به آلمان مهاجرت کردند و او تابعیتی آلمانی دارد.

 

شاپورزاده که سابقه بازی در هامبورگ، هانزاروستوک و فرانکفورد را داشت، در سال 2008 به تیم استیل آذین پیوست و در مدت چهار سالی که در این تیم بود، نتوانست بازی های درخشانی را به نمایش بگذارد.

 

شاپورزاده برای بازی های غرب آسیا در سال 2007 به تیم ب ایران دعوت شد ولی علی دایی هیچگاه او را در لیست 18 نفره تیم ملی قرار نداد، شاپورزاده در مجموع چهار بازی در تیم ب ایران انجام داد.

 

اشکان دژاگه

 

دژاگه از پدر و مادری ایرانی در سال 1365 در تهران متولد شد، اما او هم در زمان کودکی‌اش به همراه خانواده به آلمان مهاجرت کرد و فوتبالش را در این کشور و در تیم دوم هرتابرلین آغاز کرد، دژاگه در همه رده های ملی فوتبال آلمان به جز زیر 23 و بزرگسالان بازی کرده.

دژاگه که ابتدا در زمان قطبی به تیم ملی ایران دعوت شده بود، در آن زمان این دعوت را قبول نکرد اما پس از آمدن کارلوس کی روش، وی دوباره به تیم ملی دعوت شد و این بار دعوت را قبول کرد و اولین بازی‌اش را در 8 اسفند 1390 برابر قطر در ورزشگاه آزادی را انجام داد و دو گل هم در آن مسابقه به ثمر رساند.

 

امید نظری

 

امید نظری از پدری ایرانی و مادری فیلیپینی در کشور سوئد متولد شد، او فوتبالش را در تیم مالمو سوئد آغاز کرد. نظری به دلیل داشتن سه پاسپورت ایران، سوئد و فیلیپین می توانست برای یکی از این سه تیم ملی بازی کند و با دعوت شدنش به تیم ملی در سال 1391، تیم ملی ایران را انتخاب کرد، وی پنج بازی را در تیم ب ایران انجام داد یک گل هم به ثمر رساند اما هیچگاه نتوانست به تیم اصلی کارلوس کی روش راه پیدا کند.

 

رضا قوچان نژاد

 

قوچان نژاد در 29 شهریور 1366 در مشهد به دنیا آمد، اما او هم به همراه پدر و مادرش در کودکی به هلند مهاجرت کرد، وی که تابعیتی هلندی گرفته بود در رده‌های سنی پایه تیم ملی هلند بازی کرد. وی در سال 1391 توسط کی روش به تیم ملی دعوت شد و توانست گل صعود ایران به جام جهانی 2014 را به کره جنوبی بزند و محبوبیت زیادی را بین ایرانی‌ها پیدا کند.

وی تاکنون 23 بازی ملی را در تیم ملی انجام داده و 13 گل هم به ثمر رسانده است.

 

دانیال داوری

 

داوری متولد شهر گیسن در حومه فرانکفورت است او هم به دلیل داشتن پدری ایرانی و مادر آلمانی دو رگه به حساب  می آید، نام داوری با درخشش در درون دروازه اینتراخت برانشویگ به سر زبان ها افتاد و توسط کی روش به تیم ملی دعوت شد، اتفاقی که باعث قهر سید مهدی رحمتی و خداحافظی او از تیم ملی شد، البته داوری نتوانست در تیم ملی بازی های خوبی را به نمایش بگذارد و فقط چهار بار درون دروازه ایران ایستاد، داوری بعد از حضور در تیم ملی افت فاحشی کرد و حالا خیلی وقت است که در ترکیب اصلی تیم آرمینیابیلفلد هم قرار نمی‌گیرد.

 

مهرداد بیت آشور

 

خانواده استیون (مهرداد) بیت آشور، ایرانی هستند، پدر او یک مسیحی آشوری تبار و مادرش یک مسلمان ایرانی است خود او هم در کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمد.