همه زوایای ماجرای فردوسی پور و ظریف

فردوسی‌پور برای ضبط این آیتم حتی عکاس برنامه نود را هم با خود نبرد. او می‌خواست بینندگان برنامه‌اش را سورپرایز کند. یکی از کارمندان وزارت امورخارجه می‌گوید: «تقریبا از بعد از توافق هسته‌ای، عادل فردوسی‌پور و رامبد جوان پیگیر مصاحبه با آقای ظریف بودند و ایشان نیز همواره، از این دو مجری تلویزیون تشکر کرده و از حضور در برنامه‌های «خندوانه» و «نود» عذرخواهی می‌کرد. اما عادل فردوسی‌پور با سماجتِ رسانه‌ای خود، هفته‌ای چند بار به صورت هفتگی از دفتر وزیر خارجه و شخص ظریف، پیگیر مصاحبه بود. پس از عمل جراحی لثه ظریف، نهایتا هفته گذشته فرصت کوتاهی به دلیل تعویق سفر وزیر خارجه به نیویورک پیدا شد که ظریف در پاسخ به درخواست مجدد فردوسی پور، با مصاحبه موافقت کرد.» اما انتشار عکس دونفره فردوسی‌پور و ظریف، مسیر ماجرا را تغییر داد. انتشار این عکس، حتی مجری برنامه نود را هم ناراحت کرد. وطن‌امروز در گزارشی واکنش نشان داد: «اینکه آنتن زنده برنامه‌هایی که سازمان سال‌ها برای پر مخاطب‌ کردن آنها زحمت کشیده به صورت برنامه‌ریزی شده به سود برنامه‌های انتخاباتی یک کلونی سیاسی مورد سوءاستفاده قرار گیرد، نه‌ تنها برای ما قابل قبول‌ نیست بلکه آن را نوعی کلاهبرداری تلقی می‌کنیم. » منبع مطلع در وزارت امورخارجه می‌گوید: « پس از انتشار نامه یک روزنامه علیه مصاحبه ظریف و متعاقبا مخالفت صداوسیما با پخش مصاحبه، حدود ساعت شش و نیم، به دکتر ظریف اطلاع دادند که «ریاست سازمان مانع پخش مصاحبه شده است» و سپس، از ظریف خواستند اجازه دهد تا برای پخش مصاحبه، تلاش شود اما او مخالفت کرده و خواسته است که هیچ اقدامی نکنند. » این در حالی است که وزارت امور خارجه، در بین رسانه‌ها، بیشترین تعامل را با سازمان صدا و سیما داشت و کمتر پیش آمده بود که مسوولان پاسخ خبرنگاران رسانه‌ ملی را ندهند. حتی پیش آمده که سی دقیقه قبل از پخش یک برنامه زنده، از مقامات وزارت امور خارجه برای شرکت در برنامه دعوت به عمل آمده است و آنها این دعوت را به خاطر تعامل با صدا و سیما در آن شرایط هم لبیک گفته‌اند.

   کنایه «ظریف» فردوسی‌‌پور

«امشب قرار بود مصاحبه ما با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پخش شود که مسوولان سازمان صلاح ندیدند این مصاحبه پخش شود و یک عذرخواهی به شما بدهکاریم. از آقای ظریف تشکر و همچنین عذرخواهی می‌کنیم و ان‌شاءالله در نخستین فرصت بستری فراهم شود تا این گفت‌وگو پخش بشود. مسوولان شبکه صلاح ندیدند مصاحبه ورزشی ما با وزیر خارجه پخش شود.» اینها نخستین و تنها واکنش عادل فردوسی‌پور به انتظار میلیون‌ها ایرانی برای دیدن مصاحبه‌اش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بود. نزدیکان فردوسی‌پور به دوستان رسانه‌ای‌شان خبر می‌دهند که مدیران ارشد صداوسیما ادعا دارند که این مصاحبه، انتخاباتی است. احتمالا مشاوران مدیران ارشد صداوسیما اعتقاد دارند که چنین مصاحبه‌هایی از سوی ظریف، انتخابات پیش‌رو را نشانه رفته است و صداوسیما که متعلق به مردم است، نباید ابزار انتخاباتی باشد. وب‌سایت ورزش۳ در گزارشی کوتاه نوشت که «چاپ مقالاتی اعتراضی» در برخی رسانه‌ها «فشار جانبی را به صداوسیما و شبکه ۳ وارد کرده تا آنها از خیر پخش این گفت‌وگو بگذرند». نکته جالب این بود که دقیقا در همان ساعات، همان شبکه تلویزیونی، ویژه‌نامه شب یلدا، مهمانی ویژه داشت؛ غلامعلی حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان. اینکه چگونه مدیران صداوسیما مصاحبه ظریف را انتخاباتی تصور کرده‌اند اما مصاحبه حدادعادل را خیر، باید منتظر پاسخ بود. پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» برای مصاحبه با یکی از مدیران صداوسیما به‌جایی نرسید. نکته جالب اما جای دیگری بود. قرار بود عادل برای لغو مصاحبه‌اش، این جمله را بگوید: «بنا به‌دلایلی مصاحبه آقای ظریف به امشب نمی‌رسد و ان‌شاءالله هفته آینده این مصاحبه پخش خواهد شد» اما او با کلمات اعتراضی «مسوولان سازمان»، در حقیقت از ماجرا پرده برداشت و به مخاطبان فهماند که دستور از بالا است. او همان عادل فردوسی‌پور است که اوایل بهمن ٨٧، وقتی در سامانه پیامکی‌اش اختلال به وجود آوردند، به مخاطبان گفت: «حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد که فعلا صلاح نیست درباره آنها صحبت شود » اما حالا عملا به مسوولان سازمان انتقاد می‌کند. به‌نظر می‌رسد فردوسی‌پور از خیر پخش گفت‌وگویش گذشته است. ماجرا البته به اختلاف دیدگاه‌های وزیر امورخارجه و رییس سازمان صداوسیما هم برمی‌گردد. آقای ظریف چند وقت پیش در مصاحبه‌ای از این ماجرا پرده برداشت: « با هر دو رییس صدا و سیما آقایان ضرغامی و سرافراز جلسه گذاشتم و سعی کردم بحث‌ها را توضیح دهم ولی به خاطر اینکه نگرش‌ها متفاوت بود متاسفانه در همین حد باقی ماند» با این جمله، جلوگیری از مصاحبه چندان دور از ذهن نیست.

   ورزش چه به سیاست؟

ماجراهای ویژه‌برنامه شب یلدای نود، ابعاد دیگری هم داشت. یک مقام آگاه، در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی و سرشناس منتقد دولت بهانه روی آنتن نرفتن ظریف را قصد عادل فردوسی‌پور برای کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی و آن هم از سوی لیست‌های اصلاح‌طلبان اعلام کرد که باعث شده تا مدیران سیما برای پرهیز از شایبه سیاسی‌کاری، به فردوسی‌پور اجازه ندهند تا مصاحبه ظریف پخش شود. وجود این شایعه سبب شد تا فردوسی‌پور، درست در لحظه خداحافظی از آنتن ٩٠ در شب یلدا بگوید: «الان این شایعه در رسانه‌ها مطرح شده و یک خبرگزاری نوشته من قصد شرکت در انتخابات مجلس را دارم اما قسم می‌خورم که در هیچ انتخاباتی نه قصد کاندیداتوری داشتم، نه دارم و نه می‌شوم. این حرف‌های من هم ثبت و ضبط می‌شود و می‌ماند. » گروه دیگری این شایبه را مطرح کردند که برنامه نود، ورزشی است و چرا باید با فردی سیاسی مصاحبه کند؟ عادل فردوسی‌پور البته کم از این دست گفت‌وگوها نداشته است. او بارها در ویژه‌برنامه‌هایش با سیدحسن خمینی، رامبد جوان، سروش صحت و بسیار دیگر، گفت‌وگوی اختصاصی داشته است. مشخص نیست چرا در آن روزها، دلواپسان اعتراض نکرده‌اند.

   پیامک ظریف به فردوسی‌پور

در حالی که فردوسی‌پور همچنان تلاش می‌کرد تا مصاحبه‌اش با ظریف به روی آنتن برود، حدود ساعت ٧ پیامکی از سوی ظریف به عادل فردوسی‌پور فرستاد شد

 «شنیدم فشار آوردند، از طرف من هیچ نگران نباشید، پخش نشدن مصاحبه اصلا برای من مهم نیست. بی‌جهت درگیر نشوید»، فردوسی پور در پاسخ پیامک کوتاهی زد و تشکر کرد. «حسین جابر انصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه، در نخستین دیدار رسانه‌ای خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص پخش نشدن مصاحبه فردوسی پور با ظریف با بیان اینکه جزییات این موضوع ارتباطی به وزارت امور خارجه ندارد، گفت: «آنچه به ما مربوط است اینکه ماه‌ها مسوولان این برنامه تلویزیونی تلاش، پیگیری و سماجت کردند، پی در پی زنگ زدند، آمدند و رفتند تا بتوانند این مصاحبه را انجام دهند. هیچگاه یک تهیه‌کننده یا یک مجری تلویزیونی برای انجام چنین مصاحبه‌ای با یک وزیر مهم دولت، خودش اقدام نمی‌کند، منطق کار این است که قبلا هماهنگی را در مجموعه کاری خود انجام می‌دهند و بعد این همه پیگیری و سماجت می‌کنند، اینها را نمی‌توان فردی تفسیر کرد. صدا و سیما به خاطر این برخورد غیر مسوولانه باید پاسخگوی افکار عمومی ملت ایران باشد و به سوالات و ابهامات موجود در این زمینه پاسخ دهد.»