منچستریونایتد سال ۲۰۱۳ با هدایت الکس فرگوسن برای بیستمین مرتبه قهرمان لیگ برتر انگلستان شد و این مربی اسکاتلندی بعد از ۲۷ سال نشستن روی هدایت این تیم، با خاطره‌ای شیرین با سرمربیگری در شیاطین سرخ وداع کرد.

پس از جدایی فرگوسن، منچستر نتوانست نتایج خوبی را بدست آورد و هوادارانش از عملکرد سرمربیان این تیم راضی هستند، حتی این روزها که با هدایت «لوئیز فن خال» به میدان می‌رود. نتایج نه چندان قابل قبول، باز هم زمزمه تغییرات در راس هرم هدایت این تیم را قوت بخشیده است.

از فرگوسن پرافتخار تا مربیان ناکام
دیوید مویس در تاریخ ۹ مه ۲۰۱۳ (۱۹ اردیبهشت‌ماه سال ۹۲) به عنوان جانشین سرالکس فرگوسن انتخاب شد. این مربی با قرارداد ۶ ساله به منچستر آمد؛ آنهم در شرایطی که فرگوسن اعلام کرد: «وقتی درباره کاندیداها صحبت می‌کردیم، به این اجماع رسیدیم بهترین جانشین من دیوید مویس است». این مربی در نخستین بازی رسمی که به عنوان سرمربی روی نیمکت منچستر نشست، با برد ۲ بر صفر مقابل ویگان فاتح جام خیریه انگلستان در سال ۲۰۱۳ شد.

جانشین فرگوسن اما کمتر از یک‌سال در منچستر دوام آورد و با شکست ۲ بر صفر برابر اورتون (تیم پیشین مویس) در هفته سی و پنجم لیگ برتر از سرمربیگری این تیم برکنار شد؛ یعنی روز ۲۲ آوریل ۲۰۱۴ (دوم اردیبهشت‌ماه سال ۹۳) زیرا با این تیم نتایج ضعیفی کسب کرد و بعد از حدود ۲۰ سال از رسیدن به لیگ قهرمانان اروپا محروم شد.

رایان گیگز به صورت موقت، هدایت شیاطین سرخ را برعهده گرفت اما در ۱۹ می ۲۰۱۴ (۲۹ اردیبهشت‌ماه سال ۹۳) لوئیز فن‌خال با قراردادی سه‌ساله جانشین مویس شد و رایان گیگز هم به عنوان دستیار در کنار این مربی هلندی، فعالیتش را ادامه داد. هنوز عمر مربیگری این مربی هلندی در منچستر به ۲ سال نرسیده است که تردیدهای بسیاری در مورد ادامه همکاری‌اش با منچستر وجود دارد؛ خصوصا بعد از باخت ۳ بر ۲ مقابل وولفسبورگ آلمان و حذف از لیگ قهرمانان اروپا.

مورینیو به آرزویش می‌رسد
ناکامی‌های اخیر منچستریونایتد بحث انتخاب جایگزین این مربی هلندی را داغ‌تر کرده است. اینکه بعد از حضور ۲۷ ساله الکس فرگوسن در تیم منچستر، مربیان جانشینش نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند و در کمتر از ۳ سال این باشگاه ۲ سرمربی و یک مربی موقت را روی نیمکت تیمش دیده، یک سوال بزرگ است.

حالا سران منچستر ترغیب شده‌اند تا روی گزینه‌هایی از جمله «خوزه مورینیو» و «یورگن کلوپ» بیشتر نظر داشته و برنامه‌ریزی کنند تا با استخدام آنها، آرامش را به این تیم بازگردانند. حتی بحث حضور «پپ گواردیولا» در تیم منچستر نیز عنوان شده، هرچند احتمال حضور این مربی روی نیمکت منچسترسیتی بیشتر است...

در این بین باشگاه چلسی نیز روز پنجشنبه خوزه مورینیو را اخراج کرد که برکناری این مربی پرتغالی ۵۲ ساله شایعات در فوتبال اروپا برای سال آینده را افزایش داد. حالا این سوال مطرح است مقصد بعدی این مربی پرحاشیه کجاست و آیا این مربی سومین جایگزین الکس فرگوسن در منچستریونایتد در فاصله زمانی ۳ ساله است.

البته شایعات از همان روز برکناری مورینیو آغاز شد و برخی از روزنامه‌ها همچون ایندپندنت تیتر «مربی اخراجی چلسی، هدف بعدی‌اش را اولدترافورد قرار داد» را برای خودش انتخاب کرد تا مهمترین خبر تائید نشده، حضور این مربی در جمع شیاطین سرخ باشد؛ آرزویی که مورینیو سال‌ها به دنبال تحقق آن است. منابع نزدیک می‌گویند این مربی قبل از برکنار شدن از چلسی، از مدیر برنامه خود خواست تا پیشنهادهایش را بررسی کند، آنهم با اولویت منچستریونایتد. اما اینکه خوزه بتواند گزینه مناسبی برای حضور طولانی در منچستریونایتد باشد، مورد بحث مدیران و کارشناسان فوتبال قرار دارد.

برخی از مهره‌های کلیدی تیم منچستریونایتد نیز معتقدند مورینیو می‌تواند موفقیت‌های سرالکس فرگوسن که سال ۲۰۱۳ بازنشسته شده است، را به این تیم بازگرداند؛ آنهم پس از اشتباه سران شیاطین سرخ که «دیوید مویس» را به عنوان سرمربی این تیم بعد از رفتن فرگوسن انتخاب کردند...