برانکو:فوتبال ایران کمبود ستاره دارد

برانکو ایوانکوویچ درباره مسائل مختلف باشگاه پرسپولیس گفتگوی مفصلی را  با حضور در رادیو ورزش انجام داد. وی با بیان اینکه تکلیف دروازه بان پرسپولیس تا پایان روز دوشنبه مشخص خواهد شد، از احتمال خروج نام مایکل اومانا از فهرست پرسپولیس خبر داد و گفت: چاره دیگری به جز این نیست.

وی همچنین درباره دلیل عدم استفاده از هومن افاضلی، مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان در کادر فنی پرسپولیس صحبت کرد و با بیان اینکه فلسفه بازی بارسلونا به روش کاری او نزدیک است، گفت که گزینه کار در تیم ملی هنوز برای او باز است.

بخشی از صحبت‌های برانکو در زیر می‌آید:

* نمی‌توانید مرا گول بزنید!

در جریان مطالبی که شما می گویید نیستم ولی نمی توانید مرا گول بزنید چون تمام اطلاعاتی که شما دارید را برای من ترجمه می کنند!

* راز خوب ماندن من ورزش و استرس مثبت است

راز خوب ماندن من ورزش، ورزش و عشق به کارم است. ما این خوشبختی را داریم که کاری را انجام می دهیم که به آن علاقه داریم. کاری که خستگی ندارد. درست است استرس دارد ولی استرس آن مثبت است و آدرنالینی است که مدام از بازی به بازی و تمرین به تمرین ترشح می شود.

* خبرنگاران یک مقدار اذیت می‌کنند!

کار کردن در ورزش و کار کردن با جوانها زیباست. زندگی  من هماهنگ با جوانی است بخصوص اگر جوانها انگیزه کار کردن داشته باشند. معمولا ورزشکاران اهل کار و پیشرفت هستند. به خاطر همین فکر می کنم کار در ورزش یکی از زیباترین کارهاست. یک مقدار فقط این خبرنگاران اذیت می کنند! (باخنده) طبیعی است جواب بعضی از سئوالات را نمی توانم بدهم ولی برای هر سئوال جوابی دارم.

* از  تیم ملی کرواسی پیشنهاد سرمربیگری داشتم

وقتی امارات بودم پیشنهادی داشتم که سرمربی تیم ملی کرواسی شوم ولی یک شوق مرا به سمت کار روزانه با جوانها می کشید و آن هم کار در باشگاه بود. دلیل اینکه پذیرفتم به پرسپولیس بیایم همین بود که در یک تیم بزرگ کار کنم که هواداران بسیار عالی دارد. تعداد زیاد هوادارانی که به من شوق می دهند با لذت زیاد کار کنم.

* گزینه کار در تیم ملی هنوز برایم باز است

طبیعی است گزینه کار در تیم ملی هنوز باز است و آن هم ارزش خاص خودش را دارد. آنچه برای من خیلی مهم است این است که در باشگاه روش کار خودم را جا انداخته ام و همینطور روش کار در تیم ملی. هم تجربه بسیار زیاد در تیم ملی دارم. هفت سال در کرواسی مربی تیم ملی بودم و پنج سال در تیم ایران و بزرگترین رویدادهای جهانی را پشت سر گذاشتم. افتخار می کنم به سوابق درخشانم. این بخش کارم در ایران ارزش خاص خودش را دارد.

* ستاره های فوتبال ایران کم شده‌اند

فوتبال در ایران با روند جهانی رشد می کند و انرژی بیشتری گذاشته می شود. کارهای تهاجمی و فیزیکی بیشتر شده است. شاید یک مقدار کمبود سوپرستاره ها که قبلا در زمان حضورم در تیم ملی بودند، احساس می شود ولی یک نسل جوان فوتبال ظهور می کند که چشم انداز روشنی دارند و فقط نیاز به کار و کار و کار زیاد دارند.

* از والیبال ایران لذت می‌برم

واقعا لذت می برم وقتی تیم ملی والیبال ایران بازی می کند. والیبال ایران توانایی زیادی دارد.

* برای حل مشکل دروازه‌بان تا دوشنبه فرصت داریم

درمورد دروازه بان باید بگویم که ۲۴ ساعت دیگر برای حل این مشکل وقت داریم. بیش از ۱۵ دروازه بان را آنالیز کرده ایم. فکر می کنم در مسیر خوبی قرار گرفته ایم و فردا عملا تصمیم نهایی را می گیریم. مایل نیستم از گزینه ها اسم ببرم چون مدام در افکار عمومی اسامی مختلفی مطرح می شود.

* نمی توانیم همینطور یک نفر را جای هادی نوروزی بیاوریم

متاسفانه هادی نوروزی را این فصل از دست دادیم. نمی توانیم جای خالی هادی را جبران کنیم. اگر بخواهیم کسی را به جای هادی بیاوریم فقط به این خاطر که یک نفر را آورده باشیم، حاضر نیستم این کار را بکنیم. خوشبختانه همبازی های هادی عزیز با شوق و انگیزه مضاعف خودشان را بالا کشیده اند که این فقدان را جبران کنیم.

* از تمام حریفان بهتر بودیم ولی ساده می‌باختیم

اوایل فصل یک مقدار طول کشید تا بازیکنان هماهنگ شوند. تنها ۱۵ روز قبل از شروع فصل تیم را بستیم و در کنار این مشکلات، یک مسئله دیگر بود و آن محرومیت چند بازیکن مثل سوشا مکانی از فصل قبل بود. نورمحمدی، طارمی و عالیشاه هم همینطور. در کنار تمام کمبودها بازیکنان جدیدی به تیم آمدند و ۱۰ روز قبل از شروع فصل به تیم اضافه شدند که آمادگی هم نداشتند. اینها مشکلات بزرگی بود. نمی خواهم اشاره کنم به مشکلاتی که با داوری داشتیم ولی به رغم این مشکلات خوب بازی می کردیم و از تمام حریفان بهتر بودیم ولی ساده می باختیم.

* هواداران انرژی عظیمی به ما دادند

بعد از باخت خانگی به ذوب آهن حدود ۵۰۰ هوادار سر تمرین آمدند و ما را برای ادامه کار حمایت کردند. این به ما انرژی عظیمی داد. در همان زمان متاسفانه واقعه تلخ از دست دادن هادی نوروزی رخ داد که روی انگیزه بچه ها اثر گذاشت ولی همین بچه ها شوق زیادی را از خود نشان دادند و بازی به بازی بهتر شدند. آنها استحقاق تقدیر و تشکر داشتند.

* به بازیکنانم وظیفه دادم قهرمان شوند

هنوز اعتقاد دارم که پرسپولیس می تواند قهرمان شود. اینرا به عنوان وظیفه به بازیکنانم محول کرده ام که قهرمان شوند. ما حق این خوشبینی را داریم. تفاوت ما با صدر جدول زیاد نیست و برای قهرمانی رقابت بسیار فشرده ای خواهد بود چون تیمهای عالی زیادی در لیگ هستند.

* صبا گزینه پنهان قهرمانی است

تراکتورسازی خوب تقویت شده است. نفت هم تیم خوبی است. صبای قم گزینه پنهان قهرمانی است. گسترش هم می تواند گزینه غافلگیر کننده باشد.

* بازیکنی می‌خواهیم که بلافاصله جزو 11 نفر اصلی شود

خوب است که هر تیمی بازیکن جدید و با کیفیت جذب کند. در ایران بازیکنان بسیار خوبی هست ولی موضع بنده این است که اگر نمی توانیم بازیکنی بیاوریم که نمی تواند تیم را تقویت کند، این کار را نکنیم. این نیست که به هر طریقی شده یک بازیکن بیاوریم. بازیکنی می خواهیم که اگر آوردیم بلافاصله جزو ۱۱ بازیکن اصلی شود که در نیم فصل این کار سختی است.

* پرسپولیس جوان است

الان تیم بسیار جوانی داریم. مرتضی قدیمی پور، میلاد کمندانی، حیدریه، علیپور، رحمتی، نوراللهی و سایرین. اگر تشخیص بدهیم که بازیکن جوان دیگری که به درد پرسپولیس بخورد، می آوریم. اول فصل چند جوان به تمرینات آمدند ولی طبیعی است که راحت نمی توان هر کسی را به تیم اضافه کرد.

* لیگ انگلیس مرا ناامید کرد!

لیگ انگلیس برای من یک یاس بزرگی به بارآورد و از آن ناامید شدم! در انگلیس تیمی نمی بینم که برتری مطلق داشته باشد. منچستر و لیورپول و سیتی ناامید کننده بودند. برای من غافلگیر کننده بود که لیگ انگلیس مثل قدیم نیست.

* فلسفه بازی بارسلونا به من نزدیکتر است

من هوادار فلسفه بارسلونا هستم ولی تیمی که از قبل هوادارش بودم، رئال مادرید بود چون بازیکنان کروات زیادی در آن بازی می کردند. الان هم دو بازیکن خودم در رئال هستند و یک بازیکنم در بارسلونا. برای همین پنجاه به پنجاه طرفدار دو تیم هستم اما فلسفه بازی بارسلونا به من نزدیکتر است.

* افتخارم کار با بلاژویچ و ایویچ بود

 افتخارم این است که با دو بزرگ فوتبال کرواسی یعنی ایویچ و بلاژویچ کار کرده ام. ایویچ مدیر باشگاه بود و بلاژ سرمربی و من هم مربی. همکاری خوبی با آنها داشتم و تجارب خوبی کسب کردم. در ایران این خوش شانسی را داشتم که مدیران و سرپرستان خوبی داشتم. آنها به من و کارم اعتماد کردند. این خوشبختی را هم داشتم که کمکهای خوبی در ایران داشتم.

* تلاش می کنم در خدمت خبرنگاران باشم

خبرنگاران که کار خودشان را می کنند! آنها در واقع همکاران ما هستند. طبیعی است بعضی وقتها با این دوستان شوخی هایی می کنم ولی رسانه ها شریک کاری فوتبال و بازیکنان و مربیان هستند. ما دوست داریم بهترین مطالب را درباره ما بنویسند ولی امکان این نیست. اما تلاش می کنم در خدمت خبرنگاران باشم. همه ما اینجا هستیم که برای هواداران شادی به ارمغان بیاوریم.

* تمجید از ستاره بارسلونا

مسی دیگر در کمدش برای توپ طلا جا ندارد!

* پانادیچ از اتریش هم پیشنهاد داشت

 پانادیچ مجبور بود به کرواسی برگردد. پدر پانادیچ قبل از سال جدید عمل پروستات داشت. برای همین از بین آندره و ایگور یکی مجبور بود به کرواسی برگردد که در نهایت آندره برگشت. در کرواسی وقتی شنیدند آندره دارد بر می گردد سه پیشنهاد به وی رسید. یک پیشنهاد از اتریش و دو تا از کرواسی. او مرا در جریان این پیشنهاد قرار داد و من گفتم چون در کرواسی هستی و تا منزل پدرت یکی، دو ساعت فاصله است، می توانی بروی. به خاطر پانادیچ مربی دیگری نگرفته ام تا ببینیم بعد از ۶ ماه وضعیت خانواده و پدرش چه خواهد شد.

* مربیان جوان ایران کیفیت خوبی نشان داده اند

نسل جدید مربیان در ایران ظهور کرده است که به تجربه و دانش علاقه دارد. این مربیان از همین الان کیفیت خوبی را نشان داده اند. گل محمدی، منصوریان، هومن افاضلی، علی دایی، عبدالله ویسی که کنار بوناچیچ تجربه خوبی کسب کرد. این مربیان مدام باید دنبال یادگیری باشند. دانش و تجربه هیچ موقع کافی نیست.

* دلیل عدم استفاده از هومن افاضلی در کادر پرسپولیس

اگر هومن افاضلی را به کادر فنی نمی آورم به این خاطر است که هومن مربی ای است که قطعا استحقاق کار به عنوان سرمربی را دارد. من ۱۵ سال در سطوح مختلف با او کار کرده ام. همینطور در جام جهانی جزو کادر فنی بود. مطمئنم به زودی این فرصت را دارد که به عنوان سرمربی کار کند. او از ظرفیت کمک مربی بالاتر است. مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان هم مشغول کار خود بودند. آنها از اسطوره های پرسپولیس هستند ولی ما الان کریم باقری را در کادر فنی داریم. نیازی نیست بخواهیم درباره کریم صحبت کنیم. او یکی از بزرگترین بازیکنان پرسپولیس بوده و این تیم را با تمام وجود دوست دارد.

* خروج نام مایکل اومانا از لیست پرسپولیس

 خارج شدن نام مایکل اومانا از لیست بستگی به توافقات دارد. طبیعی است وقتی چهار مدافع داریم بهترین راه این است که یکی از آنها برود. از نظر من این کار ساده ای نیست. باید تا فردا (دوشنبه) ببینیم بهترین تصمیم برای باشگاه چه خواهد بود.

* برای نان بربری مقام خاصی قائلم!

غذاهای ایرانی برند جهانی است. اگر آنقدر که دوست داشتم از این غذاها می خوردم صد درصد ۱۰ کیلو اضافه وزن پیدا می کردم. انواع کبابها، چلو گردن، آبگوشت. همینطور نان بربری که مقام خاصی برایش قائلم! کله پاچه هم خوب است. متاسفانه فردا دو نوبت تمرین داریم و نمی توانم تا ساعت ۲ در استودیو بمانم که بعد از آن به کله پاچه‌ای برویم!

* رونالدو و مسی قربانی هستند

سخت است یکی مثل رونالدو یا مسی در راس فوتبال باشد یا یکی مثل جوکویچ در صدر تنیس دنیا باشد. اینها قربانی کار خود می شوند. آنها چقدر تلاش می کنند که در صدر بمانند. رونالدو پشت ویلای خودش زمین فوتبال دارد تا مدام تمرین کند.

* تمجید از حرفه‌ای بودن رونالدو

یکسال و نیم پیش کرواسی با پرتغال بازی داشت. بازی ساعت ۱۱ شب تمام شد. رونالدو با هواپیمای شخصی خود و با ماساژور، مربی بدنساز و فیزیوتراپ به خانه اش در پرتغال برگشت و تمرین کرد و بعد از انجام تمرینش خوابید. آن موقع فصل هم تعطیل شده بود و همه دنبال تعطیلات بودند ولی رونالدو دست از تمرینش نکشید.