هافبک فصل پیش نفت تهران این روزها در پرسپولیس روزهای خیلی خوبی را پشت سر می‌گذارد و از طرفی در تیم ملی هم به یکی از مهره‌های ثابت تبدیل شده تا گام بزرگی به سوی موفقیت بردارد. او یکی از مهمترین دلایل موفقیتش در این مدت را مراقبت‌های پزشکی می‌داند که نسبت به سلامتی‌اش انجام می‌دهد. او به خوبی می‌داند که برای در اوج بودن باید بدنی سالم داشته باشد تا در خدمت افکار بزرگی که در سر دارد باشد. کامیابی نیا می‌گفت: «از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است که کاربرد بهتری پیدا می‌کند.»

 

گفتگوی با وی را در ادامه می‌خوانید:

 

*در این سالها که فوتبال بازی می‌کنی آسیب دیدگی شدیدی داشتی؟

نه! شکر خدا از این قبیل مشکلات برایم بوجود نیامده است و امیدوارم که برای هیچ فوتبالیست و ورزشکاری هم این اتفاقات نیفتد تا بتوانند با سلامتی کارشان را انجام بدهند و به همه خواسته‌هایشان در ورزش برسند.

 

*اهل مکمل و این مسائل هم هستی؟

فقط مکمل‌هایی که مربی بدنساز تیم تجویز کند را مصرف می‌کنم و غیر از آن هیچ چیزی نمی‌خورم و حتی بعضی اوقات به مکمل‌هایی که شک کنم باز هم آنها را به کادر پزشکی تیم نشان می‌دهم.

*به نظر می‌رسد که خیلی مراقب خودت هستی؟

باید باشم. من با بدنم و سلامتی‌ام برای خانواده‌ام نان در می‌آورم و اگر بخواهم به بدنم بی تفاوت باشم باید قید همه چیز را بزنم.

 

*بیشتر توضیح می‌دهی که مثلاً چه کارهایی می‌کنی؟

همه کار می‌کنم که اصلاً مریض نشوم. یعنی من پیشگیری را به درمان ترجیح می‌دهم چون اصلاً از بیماری خوشم نمی‌آید. البته وقتی هم مریض شوم مثلاً سرما بخورم حتماً با دکتر تیم هماهنگ می‌کنم و داروهایی را می‌خورم که مشکلی برایم نداشته باشند. اگر هم جایی باشم که به پزشک معتمد تیمم دسترسی نداشته باشم همه داروها را با او چک می‌کنم و اگر او اجازه داد آن را می‌خورم. یا آمپولی را می‌زنم.

 

*در غذا خوردنت هم مراقبت کردن را لحاظ می‌کنی؟

البته که این کار را می‌کنم. سعی می‌کنم بیشتر قبل تمرینات کربوهیدرات مصرف کنم. غذاهایی مثل ماکارونی و بعد از تمرین هم گوشت قرمز می‌خورم چون این روش کمک می‌کند تا انرژی لازم به بدنم برسد و بتوانم در تمرینات و مسابقات بهتر باشم.

 

*گوشت قرمز چکار می‌کند؟

همانطور که ما بعد از مسابقات ریکاوری می‌کنیم تا بدنمان از حالت مسابقه و فشارهایش خارج شود باید به درون بدنمان هم اهمیت بدهیم و این کار با خوردن مثلاً گوشت قرمز باعث می‌شود تا بخش اعظم پروتئین‌هایی که در حین مسابقه و تمرین سنگین از دست داده‌ایم به بدن برگردد.

 

*فقط همین گوشت را می‌خوری؟

نه! قرص‌های جوشان ویتامین هم می‌خورم. مثلاً قبل از تمرین و بازی قرص کلسیم و ویتامین سی می‌خوریم و بعد از بازی هم ویتامین منیزیم می‌خوریم تا منیزیم و آهنی که از دست داده‌ایم جبران شود. گوشت قرمز هم که می دانید سرشار از آهن است.

 

*پس از این کار حس بهتری داری؟

البته که خوب است. این کار باعث می‌شود تا شما حس خستگی نداشته باشید و یا اگر دارید برایتان آزار دهنده نباشد.

 

*داروهای سنتی هم مصرف می‌کنی؟

خیلی زیاد. این کارها را مادرم به من آموخته است و خیلی هم به آن اعتقاد دارم. کلاً با عرقیات و جوشانده‌های گیاهی رابطه خیلی تنگاتنگی دارم.

 

*یکی دو نمونه مثال می‌زنی؟

مثلاً من برای نوشیدن مایعات از ترکیب گلاب و عرق نعناع استفاده می‌کنم که واقعاً حال آدم را جا می‌آورد. یا خیلی زیاد جوشانده پونه می‌خورم. پونه تازه را دم می‌کنیم و به جای چای می‌خورم.

 

*چه اثری داری؟

پونه بین گیاهای دارویی خاصیت ضدعفونی کردن دارد. خیلی از آقایان برای خارج کردن خون کثیف از بدنشان حجامت می‌کنند ولی من از این طریق عفونت را از بدنم خارج می‌کنم و البته خیلی هم شلغم پخته دوست دارم که پر از پنی سیلین است و آن هم ضدعفونی کننده است.

 

*حرف باقیمانده؟

عقل سالم در بدن سالم...این جمله‌ای است که در مدرسه روی دیوار نوشته بود ولی الان سالهاست که آن را آویزه گوشم کرده‌ام و خیلی دوست دارم که از بدنم مراقبت کنم تا سلامتی‌اش به خطر نیفتد.