کفاشیان را مجبور به رای دادن می کنم

جانی اینفاتینو که هفته گذشته در ایران حضور داشت و حاشیه های عدم دعوت کارلوس کی روش به جلسه بین او و علی کفاشیان باعث مشکلات فراوانی شده، روبروی عادل فردوسی پور قرار گرفت و به سوالات او در حالی پاسخ داد که سعی داشت خود را رییس آینده فیفا معرفی کند.

 

او درباره حضورش در ایران گفت: اولین بار است در ایران حضور یافته ام و چندین نفر را در ایران می شناسم. رییس فدراسیون ایران را می شناسم و نامزد ریاست فیفا هستم. ایران کشور مهمی است و جایی است که مردم با فوتبال زندگی می کنند و با رویای آن زندگی می کنند. ایران در جایگاه اول فیفا در بین آسیایی هاست. من چندین زبان دنیا را بلد هستم و اکنون باید فارسی را نیز یاد بگیرم.

 

اینفاتینو درباره اینکه کفاشیان بیشتر روی شیخ سلمان نظر دارد و او چگونه می خواهد نظر او را به سمت خودش تغییر دهد گفت: باید از خودش بپرسید که نظرش بعد از جلسه با من عوض شده یا نه. من مطمئنم که هر کس عاشق فوتبال باشد به من است. من می توانم تمام 209 کشور را با برنامه هایم کاری کنم به من رای دهند. ایران در منطقه ای که در آینده که جایگاه مهمی در فوتبال خواهد داشت نقش پررنگی دارد.

 

وی در مورد مشکلاتی که این روزها فیفا به دلیل پولشویی و مشکلات پلاتینی و بلاتر با آن درگیر است گفت: وجهه فیفا هیچ وقت به این تیرگی نبوده و در این زمان وقت دست روی دست گذاشتن و اینکه ببینیم چه اتفاقی می افتد نداریم.

 

وی ادامه داد: در مورد جام جهانی 2018 و 2022 گمانه زنی های زیادی وجود داشته و این ها تماما اتهام بوده و هیچ مدرکی وجود ندارد. فرآیند تیم میزبان در جام جهانی را در 2026 را تغییر خواهیم داد و به نظرم اینکه در یک برهه دو کشور میزبان آینده را انتخاب کنیم زیاد مناسب نیست.

 

اینفاتینو درباره انتخاب دوجه به عنوان میزبان جام جهانی و شائبه های ان گفت: قطر این حق را قانونی و به طور رای گیری برای خود ایجاد کرد و باید به آن احترام گذاشت.

 

وی در مورد پلاتینی صحبت هایش را اینگونه ادامه داد: بلاتر به این موضوع اشاره کرد که لحظه مناسب برای کناره گیری را از دست داد و اکنون در تعلیق وجود دارد. باید منتظر دادگاه بود تا آقایان پلاتینی و بلاتر از خود دفاع کنند. بعد از تجدیدنظر شاید دوباره برگردم و در این باره بحث کنیم.

 

او در مورد رقابتش با شیخ سلمان و دیگر رقبای احتمالی اش برای تصدی ریاست در فیفا گفت: من نمی توانم بگویم این یک رقابت دو نفره است اما می توانم بگویم برای سایر نامزدها احترام قائلم و تمرکزم روی برنامه خودم است و هیچکس را دست کم نمی گیرم.

 

اینفاتینو در مورد حمایت همه جانبه اروپا و کار سختش در آسیا گفت: درست است و این طبیعی است که من حمایت اروپا را داشته باشم. البته در آسیا هم حمایت می شود. من باید تک تک به فدراسیون ها بروم و آنها را متقاعد کنم به من رای بدهم.

 

او در مورد اینکه با شیخ سلمان همکاری خواهد داشت و سیاستی بین آنها وجود دارد یا خیر گفت: هیچ اتحادی بین ما وجود ندارد چون من مطمئنم برنده انتخابات من هستم.

 

اینفاتینو در مورد وعده اش برای افزایش تیم ها در جام جهانی که گفته می شود یکی از روش هایش برای افزایش شانس ریاستش در فیفا است نیز اینطور توضیح داد: این نگرش من است و براساس تجربه است. ما مسابقات اروپا را از 16 تیم به 24 تیم افزایش دادیم و خیلی انتقادات وجود داشت. اما با برگزاری بازی ها خیلی ها لذت بردند. اگر تعداد تیم ها را به 40 تیم افزایش دهیم ضمن جذابیت بازی ها، علاقه فوتبالدوستان را بیشتر خواهد کرد. آسیا یک قاره بزرگ با ویژگی های گوناگون. باید ببینیم هر کشوری چه نیازهایی دارد. پیشنهاد افزایش تیم ها در جام جهانی مسلما به سود تیم های آسیایی است.

 

وی در مورد اینکه از تکنولوژی در فوتبال چقدر استقبال خواهد کرد اینطور توضیح داد: مساله تکنولوژی خط دروازه پر هزینه است و یوفا در مسابقات سال آینده از ان استفاده خواهیم کرد. وقتی شما در برنامه ای مثل 90 درباره اتفاقات صحبت می کنید وقت آن را دارد اما در زمان بازی این مساله وجود ندارد. داوران اضافه چیزی است که ما اعتقاد داریم و وظیفه آنها این است که به داوران کمک کنند. به کمک آنها ما در مسابقات یورو اشتباهات کمتری داشتیم.

 

اینفاتینو در مورد دخالت های سیاسی در فوتبال و البته مشکلاتی که این روزها بین دو کشور ایران و عربستان حضور دارد گفت:  سیاست و فوتبال باید جدا باشد و باید کمک کند پل وجود داشته باشد و دیوار نمی خواهیم. باید از فوتبال حفاظت کنیم و مطمئن باشید فوتبال در سراسر جهان بازی می شود.