مهمترین دلیل برای شکل گیری بازه زمانی نقل و انتقالات نیم فصل، تقویت باشگاه ها و پوشش نقاط ضعف شان است. به همین دلیل تیمها در این بازه زمانی به بازار نقل و انتقالات پا می گذارند و بهترین بازیکنان را جذب می کنند. در لیگ برتر نیز چنین قاعده ای وجود دارد. باشگاه ها حتی اگر با مشکلات مالی فراوان دست و پنجه نرم کنند باز هم وارد مقوله جذب بازیکن می شوند و بازیکنان بزرگی به تور می اندازند. در نقل و انتقالات نیم فصل لیگ پانزدهم،14 بازیکن بودند که با قراردادی بالغ بر 300 میلیون راهی تیمهای جدید خود شدند.

 

 البته رکورد گرانقیمت ترین بازیکن را آلویز نانگ شکست. مهاجم کامرونی نفت تهران با قراردادی 648 میلیونی راهی تراکتورسازی شد تا قدرت خط حمله این تیم را افزایش بدهد. بعد از او نوبت می رسد به آندرانیک تیموریان که از ام صلال جدا شد و پیراهن سایپا را پوشید. کاپیتان تیم ملی برای نیم فصل بازی در سایپا 500 میلیون به جیب زد. سومین بازیکن گران نیم فصل کسی نیست جز کوئه ماها. مهاجم کامرونی که به فولاد پیوست تا در خط حمله این تیم بازی کند.

 

 عنوان چهارم را مهدی مومنی به خود اختصاص داده. گوش راست نفت تهران که با قراردادی 400 میلیونی جذب استقلال شد. سیناد ایبریچیچ ، نفر پنجم لیست گرانترین هاست. هافبک نفوذی کروات سپاهان که 390 میلیون تومان هزینه روی دست این تیم اصفهانی گذاشت. لئوناردو پیمنتا نفر ششم لیست است. هافبک برزیلی گسترش فولاد که برای یک نیم فصل، قراردادی 370 میلیونی امضا کرده است.

 

 هفتمین بازیکن گرانقیمت  مارکو آیوبل نام دارد. مهاجمی که با قراردادی 360 میلیونی به ذوب آهن پیوست تا همراه با مسعود حسن زاده و کاوه رضایی ، خط حمله قدرتمند این تیم را تشکیل بدهد. عنوان هشتم را مهدی کیانی در اختیار دارد. هافبک دفاعی گسترش فولاد که به تیم سابقش تراکتورسازی برگشت. آن هم با قراردادی به ارزش 350 میلیون. هاشم بیک زاده که از صبا جدا شد تا پیراهن ذوب آهن را بپوشد با 350 میلیون در رده نهم قرار دارد و در نهایت نوبت می رسد به الکساندر لوبانوف که با قراردادی 324 میلیونی از پاختاکور به ترکیب پرسپولیس اضافه شد. 

 

این 10 بازیکن صدرنشین لیست گرانقیمت ترین های نیم فصل هستند. البته چهار بازیکن دیگر هم وجود دارند که قراردادشان 300 میلیون و یا بالاتر است. بازیکنانی چون علی احمدی از سپاهان و مهرداد طهماسبی از فولاد که 320 میلیون قرارداد بسته اند و البته محسن فروزان و فرزاد حاتمی که رقم قراردادشان دقیقا 300 میلیون است.