قیاس مدیریت پرسپولیس بارییس جمهور عجیب است

،پس از انتخاباتی که این هفته پیرامون باشگاه پرسپولیس رخ داد و بازیکنان این تیم را بیش از گذشته در کانون توجهات قرار داد این بحث مهم بار دیگر مطرح شد که باشگاه های مطرح کشورمان چه زمانی از موضوع کهنه مشکلات مالی فاصله می گیرد. 

علی اکبر طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس اولین فردی بود که به این اتفاقات واکنش نشان داد. وی پس از جلسه ای با بازیکنان این تیم در گفت وگو با خبرنگاران بحث استعفا را کذب خواند و ضمن انتقاد از برخی رسانه ها مدعی شد نباید حاشیه های پرسپولیس بی جهت در رسانه ها بزرگنمایی شود. 

طاهری در گفت وگویی با کاپ، شرکت کرده که محوریت آن رسانه ها هستند متن این گفت وگو را در زیر می خوانید:

* چند ماهی از حضور شما در باشگاه پرسپولیس می گذرد سوال این است که آیا تصور چنین مسوولیت دشواری را داشتید؟

مسوولیتی که شما می گویید قطعا کار خیلی سختی است. اما اینجا برخی مشکلات پیچیدگی های خودش را دارد. مواردی در این حوزه ناشناخته است که این موارد اذیت کننده به نظر می رسد. خب همه با بخشی از مشکلات باشگاه پرسپولیس آشنا هستند اما بحث مدیریت و عملیاتی شدن برنامه ها در خصوص باشگاهی چون پرسپولیس مسایلی جاریه است بازیکن، کادر فنی، کادر پزشکی و موضوعات مرتبط به آنها باید مورد رسیدگی قرار بگیرد البته بعضی موضوعات همواره مغفول می ماند. ما باید درآمدزایی را مهم تلقی کنیم و در مقابل آن هزینه ها باید طبق تعاریف و همه اینها کنترل شود. همه این مسایل در حوزه مدیریت باشگاهی قرار دارد. اما در این بین بحث انتظارات خاص هم اضافه می شود.  انتظاراتی که محقق ساختن به آنها در کوتاه مدت ممکن نیست و نیازمند سرمایه گذاری و برنامه ریزی است. 

* چه انتظاراتی؟

مهم ترین آنها بحث قهرمانی است البته بعد از آن بحث رفتن به میادین آسیایی و کسب موفقیت در آنجا مطرح می شود که همه اینها در کوتاه مدت ممکن نیست. نپرداختن به مسایل پایه ای مشکلاتی را ایجاد نموده است اما الحمدالله امسال ما شرایطی را فراهم کردیم تا بخشی از برنامه هایمان به سرانجام برسد. اما نباید فراموش کرد که تا وقتی این مسایل نهادینه نشود پایداری وجود نخواهدداشت. 

* در این سال ها از زبان بسیاری از مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شنیده ایم که مدیریت این باشگاه ها سختی هایی به اندازه ریاست جمهوری دارد.

البته این قیاس عجیبی است. مسوولیتی که شما گفتید قطعا کار بسیار سختی است زیرا سطح مملکت را در بر می گیرد و مشکلات خودش را دارد. 

* فکر می کردید مدیریت باشگاه پرسپولیس تا این حد دشوار باشد؟

البته بنده با شرایط این باشگاه بیگانه نبودم سال 93 عضو هیات مدیره شدم ودر کنار یکسری مسوولیت ها از طرف وزیر ماموریت داشت تا در حوزه پرسپولیس نیز برخی کارهای کارشناسی انجام دهم. من با ادبیات فوتبال بیگانه نیستم. به هرحال هم بازی کرده ام و هم در این حوزه مدیریت.

* در چه مقطعی و در کجا بازی کرده اید؟

در دوره خودم فوتبال بازی می کردم که بعد مسایل جنگ پیش آمد و ادامه ندادم. 

* در کدام تیم؟

اینها مسایل شخصی است و به آن ورود نکنیم بهتر است.

* این هفته مهم ترین اتفاق باشگاه پرسپولیس بحث تمرین نکردن بازیکنان و اعتراض مشکلات مالی بود، نمونه این مسایل قطعا برای اولین و آخرین بار رخ نداده است.

قبل از اینکه از این زاویه به این ماجرا نگاه کنیم باید فرهنگ کار تیمی خود را بالا ببریم و متوجه شویم که ما در پرسپولیس یک خانواده هستیم چیزی که باعث می شود خانواده راحت تر با ناسازگاری ها دست و پنجه نرم کند همین بالا بردن فرهنگ است و مسلما اگر روزی کل مجموعه ما به این فرهنگ برسد مشکلات حل می شود. 

* چه کسی باید این فرهنگ را ارتقاء دهد؟

کار تیمی فقط انتخاب 18 بازیکن و رفتن به زمین نیست. همه ما باید در کنار هم تیم باشیم. ما باید اقتدار خودمان را حفظ کنیم. دلیلی ندارد که وقتی یک مشکل در باشگاه پرسپولیس ایجاد می شود همسایه ها از مشکل ما باخبر شوند. بنده همیشه در این موضوع تاکید داشتم که ما باید جدا از بخش فنی یکسری کارها را در قالب فرهنگی و درکی و دانشی به بچه ها منتقل کنیم. هرکدام این بازیکنان در زندگی شخصی و اجتماعی خود ممکن است مشکلاتی داشته باشند و گاهی رفتاری از آنها سر بزند که ناشی از همان مشکلات باشد.

* با این تفاسیر قبول دارید که حاشیه های هفته اخیر و رفتار برخی بازیکنان زیبنده باشگاه پرسپولیس نبود؟

همانطور که گفتم ممکن است هرکدام ما در زندگی مان مشکلاتی داشته باشیم وقتی اصحاب رسانه سراغ بازیکن ما می رود و در آن شرایط نه چندان خوب که بازیکن حالت خوبی ندارد از او سوال می پرسند ممکن است یکسری مسایل ایجاد شود بنده چند دفعه به این عزیزان گفته ام که به ما کمک کنند که پرسپولیس را به جایگاه اصلی خودش برسانیم. 

* اما در هر صورت بازیکنی که در پرسپولیس بازی می کند باید گاهی خوددار باشد. منظور ما رفتارهای برخی بازیکنان به ویژه مهدی طارمی است. 

* درباره شخص خاصی صحبت نکنید ما می خواهیم کلان به ماجرا نگاه کنیم . به هرحال بازیکن هم گاهی در حالت خوبی قرار ندارد. 

* پس از صحبت های چند روز قبل شما در باشگاه پرسپولیس با خبرنگاران که در آن صحبت ها اعتصاب را از ریشه کذب دانستید، این ذهنیت تقویت شده که علی اکبر طاهری نسبت به رسانه ها مواضع تهاجمی دارد. 

همین الان خود شما رفتار عجیبی می کنید. من هیچ موضع تهاجمی نسبت به رسانه ها ندارم. رسانه جزیی از این اجتماع است. ما بحث مان اخلاق و رفتار غیرحرفه ای بعضی هاست. آن روز من به خبرنگاران گفتم بهتر است برخی واژه ها را به ذهن مخاطب منتقل نکنید این واژه ها در نهایت ذهن عظیمی از هواداران ما را درگیر می کند. بنده نه به خودم و نه به دیگران اجازه نمی دهم ذهن هواداران را مشوش کنند. ما اینجا نشسته ایم تا مواظب باشیم.

* منظورتان از واژه بحث اعتصاب است؟

گاهی می توان یک واژه را به شکل دیگری گفت. در داستان پرسپولیس و بازیکنانش اعتصاب معنایی پیدا نمی کرد. 

* اما به هرحال با توجه به اینکه آن روز بازیکنان تمرین نکردند و به دفتر شما آمدند این ذهنیت ایجاد شد. به نظر شما خبرنگاران چه واژه ای باید به کار می بردند؟

ببینید. بعضا یکسری موارد ایجاد می شود که قابل بررسی است ما از رسانه ها انتظار داریم به جای مشوش کردن ذهن هواداران در راه رفع آن نقاط ضعف به ما کمک کنند. آیا ارزش دارد که برخی با اطلاع رسانی غلط و جهت دار و دوبه هم زنی مخاطب جذب کنند. جریان سازی های غلط و جهت دار و تعمدی برخی رسانه ها باعث می شود تا افکار عمومی منحرف شود. بنده امیدوارم این حرفم به دوستان رسانه ای برنخورد اما در این مدتی که در باشگاه پرسپولیس حضور دارم. متاسفانه هیچ برنامه ای را از هیچ رسانه ای ندیده ام که به دنبال ترقی و تعالی فوتبال باشند. نقد خوبی را در رسانه ها ندیده ام و ظاهرا دنبال این موضوع نیستم. تا به حال ندیده ام رسانه یا خبرنگاری برنامه های مرا به چالش بکشد. متاسفانه اینها اتفاقات رسانه ای است که تعدادشان هم کم نیست. آیا ارزش دارد که با مولفه های غلط و انعکاس زندگی خصوصی افراد به دنبال مخاطب بیشتر باشیم. کسب درآمد با روش های نادرست و ناپاک چه ارزشی دارد. برخی رسانه های وزرشی با طرح مسایلی به این شکل به جامعه صدمه وارد می کنند. 

* این مسایل در حول وحوش باشگاه های پرطرفدار و مردمی وجود دارد این یک روی قضیه است. بحث دیگر به خود باشگاه برمی گردد که باید حواشی را کنترل کند تا به قول شما ذهن طرفداران مشوش نشود. 

بنده معتقدم نقد  خوب فوتبالی لازم است. به خصوص که نقاد یک متخصص باشد و حقایق را به نگارش درآورد اما ما مدت هاست که نقد خوبی نمی بینیم. آن مشکلات و حواشی که شما می گویید باید همه ما دست به دست هم دهیم تا کمرنگ شوند و از بین بروند. 

* این روزها موضوع تمدید قرارداد برانکو با باشگاه پرسپولیس سوژه رسانه ها شده است. برخی مذاکره را تکذیب کرده و برخی معتقدند شما در حال گفت وگو با این مربی هستید.

مذاکره با آقای برانکو را خیلی وقت است که شروع کرده ایم و همچنان ادامه دارد.

* به چه مرحله ای رسیده اید؟

قرار نیست وارد جزییات شویم همین حد لازم بود که توضیح دهم.

* درباره اردوی دو روزه پرسپولیس در کشور عمان هم اخبار پراکنده ای به گوش می رسد پیرامون این سفر احتمالی صحبت کنید.

ما به کشور عمان دعوت شده ایم و طبیعی است که پس از چنین دعوت هایی رایزنی هایی صورت بگیرد و بحث اسکان تیم، بازی های مورد نظر و المان های دیگر لحاظ شود. اکنون در حال بررسی این موضوعات هستیم. 

* آیا این سفر نهایی شده است؟

بله تقریبا نهایی شده و مقرر شده تا در تعطیلات تیم اردویی را در کشور عمان برپا کند. 

* شنیده ایم که شما خواهان بازی با تیم ملی عمان شده اید و یکی از شروط تان برای این سفر همین موضوع است.

بحث را اینگونه مطرح نکنید ما به صورت شرطی به موضوع نگاه نمی کنیم. ما گفتیم اگر قرار است تیم مان به اردو برود شرایطی فراهم شود تا یکی، دو بازی با تیم های مطرح آنجا انجام دهیم تا کار تیمی مان کامل شود. سرمربی ما نیز دوست دارد در آن اردو بازی تدارکاتی انجام شود. ابتدا بحث تیم ملی کشورشان مطرح شد اما ظاهرا آنهادرگیر مسابقات خود در مرحله مقدماتی جام جهانی هستند. لذا قرار شد با تیم مطرح آن کشور مسابقه ای را برگزار کنیم.