روح قهرمانی را برانکو در کالبد پرسپولیس دمید

کم پیش آمده که برانکو ایوانکوویچ ملقب به «مرد یخی» تیمش را از طریق رسانه تهییج کند. دستیار سابق بلاژویچ در واقع نقطه مقابل میروسلاوی بود که بیشتر از هر چیز به تهییج بازیکنان و هوادارانش اعتقاد داشت، این روش مربیگری را قطبی، پروین، امیرقلعه نویی، فرگوسن، مورینیو و خیلی از مربیان بزرگ دنیا دارند اما برانکو هرگز این روش را نداشت.

این مربی سبک لیپی، کاپلو، گواردیولا و دیگران را در پیش گرفته بود تا درست قطب مخالف بلاژ را طی کند و تا حدودی هم در سبک خودش موفق بود اما همین مربی که سبک عمیق و فلسفه فوتبال را در پیش گرفته امروز در یکی از رسانه‌ها حرفی زده که دقیقا معکوس روش مربیگری خودش است.

او گفته:« تراکتورسازی را می‌بریم و هشت هفته دیگر قهرمان می‌شویم». این حرف برانکو برای خیلی‌ها تعجب آور بود و برای خیلی‌ها کنجکاوی را برانگیخت که چرا برانکو در این مقطع زمانی این حرف را زده است؟

ایوانکویچ در این مقطع زمانی و پس از تساوی برابر سایپا شاید به این نتیجه رسیده که تیمش می‌رود تا از قهرمانی در این فصل نا امید شود به ویژه آنکه غرش تراکتور در آسیا و بازی خوب این تیم شاید برخی را در تیم به این دیدار بد‌بین کرده باشد.

او سعی کرده در همین ابتدای راه جلوی این یاس که می‌رود تا در میان هواداران و بازیکنانش شکل بگیرد را بگیرد. این کار برانکو دقیقا درست است. همین کار را افشین قطبی با ادبیاتی قویتر و استفاده از لغاتی مثل قلب شیر و پلنگ انجام داد و در پنج دیدار پایانی چنان هیجانی ایجاد کرد که پرسپولیس هر پنج دیدار را برد و آخرین قهرمانی این تیم را رقم زد.

بلاژویچ از آسمانخراش و پرنده های آسمانی استعانت گرفت و البته این مربی نتوانست موفقیت خود را کامل کند، اما اوج هیجان را رقم زد.

حالا برانکو در تلاش است تا از نیروهای روانشناسی و بیرونی برای پرسپولیس کم تجربه اش که اکثر بازیکنانش تاکنون رنگ قهرمانی را ندیده اند استعانت بگیرد و روح قهرمانی را در تیمش ایجاد کند.

می‌گویند برای آنچه می‌خواهی به دست بیاوری ابتدا باید آن را باور داشته باشی و فضای آن را ایجاد کنی. برانکو دقیقا چنین می‌گوید و چنین می‌خواهد.

او این کار را به اندازه مسائل تاکتیکی بلد نیست اما شروع خوبی داشته است، او حالا، هم هواداران و هم بازیکنانش را پر از انرژی کرده و رویای قهرمانی برای آنها ساخته تا کسی در درون تیمش و روی سکوهای هوادارانش نا امید نباشد و شکی به دل راه ندهد. شاید برخی بگویند که این حرف درستی نیست چون اگر پرسپولیس قهرمان نشود برای برانکو خوب نیست اما می‌توان از این منظر هم به کار این مربی نگاه کرد که او از خودش مایه گذاشته و بالاترین راندمان را می‌خواهد.

باید دید این تاکتیک جدید برانکو می‌تواند از غیرممکن، ممکن بسازد؟