قرارداد نجومی برانکو با پرسپولیس

موضوع قرارداد برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس موضوع پیچیده و مبهمی است که تاکنون چندان به آن پرداخته نشده است.

 

هر چند طی یک ماه اخیر بارها بحث تمدید قرارداد این مربی کروات با باشگاه پرسپولیس مطرح شده اما به نظر می‌رسد ادامه همکاری با این مربی به لحاظ مالی تقریبا غیر ممکن باشد.

 

 

* 250 هزار دلار را کی پرداخت کرد؟

برانکو با قراردادی 650 هزار دلاری برای 7 هفته پایانی فصل قبل و فصل جاری به پرسپولیس پیوست. البته قبل از حضور برانکو در ایران به خاطر مشکل مالیاتی و ممنوع الورود بودنش به کشور مالیات 10 سال قبل او که مربوط به زمان سرمربیگری‌اش در تیم ملی بود توسط حسین هدایتی و به نام باشگاه پرسپولیس پرداخت شد تا پروفسور مشکلی برای ورود به ایران نداشته باشد.

 

جدا از این مبلغ 150 میلیون تومانی، 250 هزار دلار هم در همان بدو همکاری به برانکو پرداخت شد اما نقاط مبهم زیادی در این پرداخت وجود دارد. مسئولان باشگاه چند ماه است درباره این موضوع ابهام دارند که این پول توسط چه کسی و چگونه پرداخت شده.

 

گفته می‌شود از این پول درصد قابل توجهی به واسطه یا واسطه‌هایی که نقش چندانی هم در این انتقال نداشته‌اند رسیده است. به هر حال پرداخت اولیه به برانکو هنوز برای مدیران باشگاه که از تیرماه در راس کار قرار گرفتند گنگ است و مشخص نیست چه کسانی در این میان منتفع شده‌اند.

 

 

* 50 هزار دلار برای صعود در  آسیا

گفته می‌شود قرارداد برانکو با باشگاه پرسپولیس همان ایراداتی را دارد که قرارداد باشگاه با مانوئل ژوزه داشت و در نسخ انگلیسی و فارسی کاملا متفاوت است و بندهای متفاوتی دارد.

 

جدا از این، ظاهرا قرارداد به نحوی تنظیم شده که کلا به سود ایوانکوویچ باشد و کاملا ترکمانچای است. یکی از بندهای عجیب در این قرارداد پاداش 50 هزار دلاری بابت صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان است.

 

برانکو در حالی تیم پرسپولیس را تحویل گرفت که این تیم با هدایت کادر قبلی با 9 امتیاز از 4 بازی لیگ قهرمانان فصل قبل تقریبا صعودش را به دور بعد مسجل کرده بود و او با یک امتیاز از دو بازی هم صعود می‌کرد اما مسئولان وقت باشگاه آپشنی در قرارداد برانکو گنجاندند که این مربی در صورت صعود به مرحله حذفی 50 هزار دلار بگیرد که این اتفاق با شکست مقابل لخویا در قطر و پیروزی مقابل بنیادکار در تهران حاصل شد.

 

 

* مالیات قرارداد به عهده باشگاه

باشگاه پرسپولیس می‌گوید تا اینجا و برای قرارداد فصل جدید چیزی حدود یک میلیارد تومان به برانکو پرداخت کرده و همین سه هفته پیش هم او دریافتی داشته است اما خود برانکو گفته چهار ماه است دریافتی نداشته و باشگاه نسبت به تعهداتی که داده عقب افتاده است.

 

جدا از این و در راستای همان یک طرفه بودن قرارداد به سود مربی، باشگاه موظف است مالیات قرارداد این مربی را هم پرداخت کند که این اتفاق هنوز رخ نداده است. از قضا مبلغ مالیات برانکو هم فوق‌العاده سنگین است و این هزینه 200، 300 میلیونی را هم باید به جمع هزینه‌هایی که برای او می‌شود اضافه کرد.

 

 

* یک میلیون دلار هزینه برانکو تا اینجا

برانکو مربی کم هزینه‌ای برای پرسپولیس نبوده است. او و دستیارانش هیچ‌گاه حاضر نشدند باشگاه برای آنها خانه‌ای رهن کند و در هتل زندگی می‌کنند.

 

با وجود اینکه آندره پانادیچ یکی از دستیاران برانکو دو سه ماهی است جدا شده و به کرواسی برگشته اما پروفسور و دو دستیارش در هتل المپیک زندگی می‌کنند. خود برانکو در یک سوییت جداگانه و ایگور و مارکو در دو اتاق دیگر.

 

حالا حساب کنید اجاره هر شب سوییت برانکو (که حداقل شبی400 هزار تومان است) به علاوه دستیارانش، هزینه غذا، کافی شاپ، خشکشویی، رفت و آمد، پروازهایی که فقط به صورت فرست کلاس انجام می‌شود و... چقدر خواهد شد.

 

باشگاه پرسپولیس می‌گوید تا اینجا چیزی حدود یک میلیون دلار برای برانکو هزینه کرده و به تبع این هزینه از او توقع گرفتن نتیجه و جام دارد.