ال کلاسیکو امشب را رئال می برد یا بارسلونا؟

ال کلاسیکو بزرگترین شوی فوتبال جهان و فستیوالی است از تکنیک، تاکتیک، مهارت، خلاقیت، نبوغ. حساسیت بسیار زیاد، پوشش گسترده در سراسر جهان، و همینطور کیفیت فوق العاده بالای این بازی سبب شده تا این بازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و حساب آن از سایر دیدارها جدا باشد. طبق پیش بینی های صورت گرفته بیش از ۷۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان به تماشای این دیدار خواهند نشست و همین امر سبب می شود درآمدهای سرشاری از محل فروش حق پخش، تبلیغات تلویزیونی و ... عاید این دو تیم شود. علاوه بر رقابت معمولی که همه تیمها با یکدیگر داشته و بر سر عناوین مختلف قهرمانی با یکدیگر می جنگند، عوامل زیادی بر حساسیت این بازی تأثیرگذار هستند. خصومت دیرینه، مسائل سیاسی، تنش های هواداران و ... حساسیت بازی را تشدید کرده و بازیکنان دو تیم به هیچ وجه نمی خواهند با شکست زمین مسابقه را ترک کنند. در ادامه ضمن مرور آمار بازی های گذشته دو تیم، شرایط فعلی آنها برای حضوری قدرتمند در ال کلاسیکو را بررسی می کنیم.

آمار بازی های گذشته

شنبه شب بارسا در حالی در ورزشگاه خانگی خود میزبان کهکشانی­ها خواهد بود که در راه رسیدن به مقام قهرمانی لالیگا، کار به مراتب آسانتری نسبت به رئال دارد. رئالی­ها هم به خوبی می دانند که شکست در برابر بارسا اختلاف امتیاز بین آنها را به ۱۳ امتیاز رسانده و اگر چنین نتیجه ای برای آنها رقم بخورد، بدون شک باید با قهرمانی این فصل لالیگا خداحافظی کنند. شنبه شب بارسلونا و رئال مادرید، برای دویست و سی و یکمین بار در کلیه رقابتهای رسمی به مصاف یکدیگر می روند. در ۲۳۰ دیدار گذشته، آمار به نفع رئالی هاست؛ ۹۲ برد در مقابل ۹۰ پیروزی بارسا، و ۴۸ دیداری که به تساوی انجامیده است. در مجموع این دیدارها رئال ۳۸۹ و بارسا ۳۷۵ گل به ثمر رسانده اند. اگر تنها آمار بازی های این دو تیم در لالیگا را بررسی کنیم، باز هم برتری از آن رئالی هاست. در ۱۷۱ ال کلاسیکو در لالیگا، رئال ۷۱ برد و بارسا ۶۸ پیروزی کسب کرده و ۳۲ دیدار آنها هم مساوی به پایان رسیده است. طی این ۱۷۱ بازی، رئال ۲۷۸ و بارسا ۲۷۲ گل به ثمر رسانده اند. پس آمار حکایت از برتری رئالی­ها دارد؛ اما حکایت ال کلاسیکو را باید از حساب آمار و جایگاه دو تیم در جدول رده بندی لالیگا جدا بدانیم. تجربه ثابت کرده این بازی کاملاً تابع شرایط و اتفاقات بازی و همچنین آمادگی جسمانی و روحی و روانی تیمها در همان بازی است. پس در ادامه وضعیت این دو تیم را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم.

زیدان و انریکه

کارنامه زیدان و انریکه کاملاً بر عکس یکدیگر است. انریکه اگر چه بازیکنی بسیار خوب حتی در رده ملی بود، اما هیچگاه نتوانست بازیکنی در حد و اندازه های زیدان باشد؛ زیدانی که بسیاری کارشناسان او را به حق یکی از برترین هافبک های تاریخ فوتبال می دانند. این دو در دوران بازی پنج بار روی در روی یکدیگر قرار گرفتند که ماحصل آن یک پیروزی و سه تساوی برای هر یک از آنها بود. هر دو مربی امروز در دوران بازی، سابقه گلزنی در ال کلاسیکو را داشته اند؛ انریکه پیش از پوشیدن پیراهن بارسا، پنج فصل در رئال توپ زد، و هشت فصل با پیراهن آبی و اناری در میادین حاضر شد. او در مجموع با پیراهن هر دو تیم در ۳۲ ال کلاسیکو در تمامی رقابتها به میدان رفت و پنج بار گلزنی کرد؛ یک گل برای رئال و چهار گل برای بارسا. اما زیدان که با پیراهن رئال از میادین خداحافظی کرد، سه گل در ال کلاسیکو به ثمر رساند. انریکه تمام دوران بازی خود را در لالیگا سپری کرد و ۱۰۲ گل به ثمر رساند که ۷۳ گل آن با پیراهن بارسا بود، و زیدان هم پنج فصلی که در لالیگا توپ زد، ۳۷ گل در کارنامه خود ثبت کرد. اما در عرصه مربیگری، کفه ترازو به سمت انریکه سنگینی می کند. این دیدار نخستین برخورد انریکه و زیدان به عنوان مربی خواهد بود. لوئیس انریکه تا پیش از مربیگری در بارسلونا، هدایت تیم دوم بارسا، رم ایتالیا، سلتا ویگو را بر عهده داشت. او طی دو فصلی که به کاتالانها پیوسته، کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته و علاوه بر بهبود سطح کیفی بازی های بارسا و دستاوردهای تاکتیکی جدید، در اولین حضورش در این تیم پنج جام قهرمانی کسب کرد و تنها دستش از سوپر کاپ اسپانیا کوتاه ماند تا گواردیولا همچنان به عنوان تنها مربی فاتح شش گانه شناخته شود. انریکه در سه ال کلاسیکو به عنوان مربی حضور داشته که دو پیروزی و یک شکست را به نام خود ثبت کرده است. در مقابل، زیدان که سه چهار سالی است به جرگه مربیان پیوسته، فقط در تیم دوم رئال سابقه سرمربیگری دارد. البته در زمان کارلو آنچلوتی، زیدان به عنوان دستیار در کادر فنی تیم اصلی رئال حضور داشت. زیدان برای اولین بار مربیگری در ال کلاسیکو را تجربه خواهد کرد. از حاشیه های این دو مربی که می تواند بر حساسیت بازی اضافه کند، می توان به درگیری آنها در ال کلاسیکو ۲۰۰۳ اشاره کرد. در آن بازی زیدان طی یک با پویول بر سر تصاحب توپ درگیر بود؛ پویول ضربه ای به پای زیدان زد و زیدان هم با آرنج به صورت پویول کوبید. انریکه به سرعت خود را به صحنه رساند و با زیدان به مشاجره پرداخت. زیدان که عصبانی به نظر می رسید، با صدای بلند بر سر انریکه داد و فریاد می کرد و دستش را روی صورت انریکه گذاشت و او را هل داد. هر چند این دو بازیکن رابطه خاصی با هم نداشتند، اما پس از این بازی رابطه آنها کاملاً سرد شد و بارها در مصاحبه های بعد از بازی از خجالت یکدیگر درآمدند. و حالا پس از سیزده سال، شاید این بازی فرصتی باشد برای تسویه حساب های شخصی بین سرمربیان دو تیم که وظیفه سنگینی، چه در آرامش بازی و چه در متشنج کردن آن، برعهده دارند.  

 

MSN و BBC

دوئل دیگری که حساسیت این بازی را تشدید می کند، رقابت مثلث خط حمله دو تیم است. رقابت بارسا و رئال طی چند سال قبل همواره تحت الشعاع رقابت دو فوق ستاره فوتبال جهان یعنی رونالدو و مسی قرار داشت؛ اما با پیوستن سوارز به بارسا و شکل گرفتن ترکیب هجومی ایده آل این تیم، ابعاد رقابتی بین این دو تیم باز هم گسترده تر شد و مهاجمان دو تیم همواره سعی داشتند تا علاوه بر تلاش برای موفقیت تیمی، آمار بهتری را در مقایسه با مثلث هجومی تیم رقیب ثبت کنند. MSN در ال کلاسیکو در مجموع بیست گل به ثمر رسانده و این در حالیست که BBC تنها موفق به دوازده بار گلزنی شده و از بین آنها گرت بیل هنوز موفق به گلزنی در ال کلاسیکو در لالیگا نشده است. برترین گلزن تاریخ ال کلاسیکو کسی نیست به جز لیونل مسی که با ۲۱ گل در صدر این جدول قرار دارد؛ مسی ۱۴ گل خود را در لالیگا وارد دروازه رئال کرده و از نظر آمار گلزنی در ال کلاسیکو لالیگا به طور مشترک با آلفردو دی استفانو برترین گلزن شناخته می شود. مسی در صدد است تا با گلزنی در دیدار شنبه، نام خود را به تنهایی به عنوان برترین گلزن ال کلاسیکو در تمامی رقابتها ثبت کند. در مقابل، رونالدوی پرتغالی ۱۵ گل در ال کلاسیکو به ثمر رسانده که تنها ۷ گل آن در چارچوب رقابت های لیگ اسپانیا بوده است. ناگفته نماند که رونالدو هم رکوردی در ال کلاسیکو به نام خود ثبت کرده و آن هم گلزنی در ۶ بازی پی در پی بود، کاری که مسی نتوانسته بیش از سه بازی متوالی انجام دهد.