با هاشمیان در مورد گرفتن مدرک پرولیسانس و مسائل مختلف دیگر صحبت کردیم و او به سوالات پاسخ داد.هاشمیان در مورد لیگ برتر ایران،شرایط تیم ملی و نتایج کاروان ورزشی ایران در المپیک هم حرف‌های جالبی زد.

 

دو روز پیش در اینستاگرام این سوال را مطرح کردید که علم بهتر است یا رابطه.به نظر می‌رسد از فضای موجود در فوتبال ایران ناراحت هستید؟

 

من ناراحت نیستم و سوالی کردم که دیگران نظر دادند.مهم این است که در ایران طرفداران فوتبال تصمیم گیرنده نیستند ولی آنها می‌گویند علم بهتر است.با این حال همه می‌دانند که رابطه چقدر تاثیرگذار است.

 

پس می‌توان گفت که برخی از مربیان ما با رابطه مشغول به کار می‌شوند؟

 

خودتان از اتفاقاتی که در فوتبال ایران رخ می‌دهد خبر دارید.البته در فوتبال ما مربیانی مثل جلالی و فرکی هم هستند که زحمت می‌کشند و برخی هم که الان بیرون گود هستند قبلا  لیاقت خودشان را نشان داده اند.قبل از شروع لیگ ایران 3 پیشنهاد به من شد اما بعد از بررسی شرایط آنها را نپذیرفتم.چون مدرک مربیگری را گرفته ام این دلیل نمی‌شود که حتما باید مربیگری کنم.البته اینکه برخی مدرک ندارند و مربیگری می کنند موضوع دیگری است ولی من نمی خواهم تحت هر شرایطی کار کنم.

 

فکر کردید با پذیرفتن یکی از این پیشنهادها با سختی و چالش مواجه شوید؟

 

فوتبال ورزشی سخت و بی رحم است که می تواند مربی را بالا ببرد یا محکوم کند.ترسی بابت شروع کار ندارم ولی باید دید آیا شرایط موجود با دیدگاه من، به یکدیگر نزدیک هستند یا خیر.متاسفانه فوتبال ما حرفه ای نیست و اکثر مدیران ما هم اطلاعی از فوتبال ندارند.

 

در این مدت در آلمان پیشنهاد خوب به دستتان نرسید؟

 

پیشنهادهایی از لیگ‌های پایین‌تر داشتم که البته برنامه همه تیم‌ها و امکانات شان مشخص بود اما احساس کردم فضا برای پیشرفت وجود ندارد و فقط وقتم محدود می‌شود.

 

فوتبال ایران را دنبال می کنید؟

 

اینطور نیست که بتوانم همه بازی‌ها را ببینم ولی از طریق اینترنت نتایج را دنبال می کنم.

 

کدام تیم امسال مدعی جدی قهرمانی است؟

 

پیش‌بینی در این مورد سخت است و شما دیدید که پارسال تیمی قهرمان شد که خودم فکر می کردم کاندیدای سقوط است.با این حال نظر من این است که پرسپولیس و تراکتورسازی گزینه های اصلی قهرمانی هستند.این فقط یک پیش‌بینی است.

 

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به زودی شروع خواهد شد.آیا مسیر ایران برای صعود به جام جهانی نسبت به دوره قبل روسیه آسان است؟

 

هیچ دوره ای را نمی توان با دوره‌های دیگر مقایسه کرد.با این حال اگر همه چیز روال عادی‌اش را طی کند، ایران می تواند به جام جهانی برود.فوتبال ایران همیشه می تواند در آسیا حرف اول را بزند.من معتقدم نباید شرایط را بهانه کرد.شما دیدید که عراق با آن وضعیتی که در کشورش حاکم است به المپیک رفت ولی ما بعد از ناکامی، فقط دنبال مقصر می‌گشتیم.

 

آیا کی‌روش در این چند سال توانست تاثیر مثبتی در فوتبال ایران داشته باشد؟

 

شما دیدید که یورگن کلوپ در دورتموند تاثیر خودش را گذاشت و این به خاطر سیستم مدیریتی، کارهای اقتصادی، خرید بازیکنان خوب، وجود مدیر فنی خوب و ... بود.کلوپ هم در این شرایط تاثیر خودش را گذاشت.در المپیک هم تیم آلمان راهی فینال شد و در ضربات پنالتی شکست خورد که فقط به شانس مربوط است.وقتی مربی‌ای مثل یوآخیم لو هم آلمان را قهرمان می‌کند نتیجه تلاش‌های همه جانبه در چند سال است و البته شرایطی که فوتبال آلمان دارد.ما فکر می کنیم یک مربی بر تمامی فوتبال ایران تاثیرگذار است که این فکر اشتباه است.یک مربی هیچ وقت نمی تواند در کل فوتبال ما تغییر تاکتیکی و فنی به وجود بیاورد.وقتی فوتبال ما یا باشگاه‌های ما با مشکلات فراوانی مواجه هستند، باید بر اساس همین شرایط انتظار داشته باشیم.داشته‌های ما همین است.

 

در مورد عملکرد ایران در المپیک چه صحبتی دارید؟

 

من تخصصی در رشته های دیگر ندارم و در این مورد باید کارشناسان نظر بدهند.البته باید به آقای فغانی، سخندان و منصوری بابت قضاوت های بسیار خوب شان تبریک بگویم.حتی در آلمان از عملکرد فغانی در صحنه‌ای که بازیکن برزیل خودش را بی جهت به زمین انداخت تا پنالتی بگیرد، تعریف کردند.این تیم داوری باعث افتخار فوتبال ایران شدند.البته آقای فغانی ناراحت شدند از اینکه غریبانه به المپیک رفتند ولی در بازگشت به ایران شرایط دیگری وجود داشت، هر چند که باید بگویم این چیزها در فوتبال ما عجیب نیست.به خانم کیمیا علیزاده هم تبریک می‌گویم که اولین مدال در بخش بانوان را برای ایران به دست آوردند.متاسفانه شنیدم و دیدم که حق آقای بهداد سلیمی را هم خوردند ولی او زحمت خودش را کشید.ازهمه ورزشکارانی که مردم را خوشحال کردند تشکر می کنم.البته در المپیک باز هم دیدیدم که در ورزش های تیمی ضعیف هستیم.