واکنش علی کریمی به سلفی گرفتن در مراسم تشییع

علی کریمی یکی از شاگردان زنده‌یاد منصور پورحیدری بود. اولین حضور در تیم ملی برای او که با قهرمانی آسیا همراه شد در زمان مربیگری پورحیدری اتفاق افتاد. کریمی در بازی فینال آن جام مقابل کویت گل دوم ایران را زد و تیم کشورمان با نتیجه 2 بر صفر حریفش را شکست داد و قهرمان آسیا شد.

 

وی روز گذشته در کنار سایر ورزشکاران و هواداران به ورزشگاه شهید شیرودی آمده بود. اما به دلیل ازدحام جمعیت و فضای حاکم بر آنجا نتوانست صحبت کند.

 

کریمی چند ساعت پس از این مراسم درباره خصوصیات اخلاقی پورحیدری، کلاس‌های مربیگری، تیم ملی و پرسپولیس حرف‌های جالبی را مطرح کرد که در ادامه می خوانید:

 

* منصور پوحیدری هم از میان ما رفت و...

- متاسفانه فوتبال ما مرد بزرگ و انسانی باشخصیت را از دست داد. امثال مرحوم پورحیدری در فوتبال ما تا زنده هستند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. منصورخان گنجینه فوتبال ما و به خصوص باشگاه استقلال بود. من افتخار شاگردی ایشان را داشتم و در واقع آقای پورحیدری اولین مربی من در سطح ملی بود که به من بازی داد تا خودم را نشان بدهم.

 

* همان مسابقات آسیایی تایلند که به مقام قهرمانی هم رسیدید؟

- بله، ما در آن سال با هدایت ایشان با اقتدار قهرمان آسیا شدیم. این اتفاق برای من که اولین حضورم را در تیم ملی تجربه می‌کردم بسیار باارزش و فراموش نشدنی است. ما تیم قدرتمند کویت را شکست دادیم و قهرمان آسیا شدیم.

 

* شما در مراسم تشییع هم حضور داشتید؟

- این حداقل کاری بود که باید انجام می‌دادم. البته همانطور که می‌دانید بسیاری از فوتبالیست‌های نسل قدیم و جدید، شاگردان و همبازیان ایشان در کنار مردم برای مراسم تشییع به ورزشگاه شیرودی آمدند که همین مساله نشان از شأن و شخصیت بالای مرحوم پورحیدری دارد. من غیر از اخلاق و منش خوب چیزی از ایشان به یاد ندارم و برای خانواده محترمشان که حالا جای خالی او را در منزل می‌بینند صبر آرزو می‌کنم.

 

* متاسفانه یک عادت بد بعضی از هواداران باز هم در این مراسم تکرار شد و آن هم سلفی گفتن با ورزشکاران بود.

- من فکر می‌کنم در این باره صحبت‌های زیادی شده است. همه می‌دانیم که جای سلفی گرفتن در مراسم ترحیم و تشییع نیست. امیدوارم روزی برسد همه آنهایی که این کار را انجام می‌دهند متوجه رفتارشان شوند. بدون شک سلفی نگرفتن و نظم بخشیدن به مراسم، نوعی احترام به خانواده متوفی است.

 

* دیروز کلاس آموزش مربیگری را تعطیل کرده بودید؟

- بله، با اجازه آقای فریدون معینی، یک روز کلاس را تعطیل کردیم تا در مراسم تشییع مرحوم پورحیدری شرکت کنیم.

 

* فریدون معینی در مصاحبه‌ای گفته که شما جزو شاگردان منضبط ایشان هستید و مدعی شده که در صورت تداوم حضور در کلاس‌های مربیگری می‌توانید در این عرصه هم موفق باشید.

- ایشان همیشه نسبت به من لطف و محبت داشتند. زمانی که من در تیم امید فتح بازی می‌کردم آقای فریدون معینی مرا به تیم بزرگسالان آورد. الان و پس از گذشت سال‌ها باز هم افتخار شاگردی ایشان و آقای صالح را پیدا کردم.

 

* کلاس‌های مربیگری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- به نظرم خیلی خوب است. در این کلاس‌ها مطالب و موضوعاتی درباره فوتبال و تاکتیک‌های آن مطرح می‌شود که یادگیری آن برای ورود به حرفه مربیگری لازم است.

 

* تیم ملی با سوریه بازی دارد و...

- ببینید نظر شخصی من این است که با توجه به نتایجی که تیم ملی در بازی‌های قبلی به دست آورده صعودش به جام جهانی حتمی است. ضمن اینکه به هیچ وجه نباید حریفانش را دست‌کم بگیرد اما ...

 

* اما چه؟

- اما هدف ما باید صعود از مرحله گروهی در جام جهانی باشد و طلسم حذف شدن در این مرحله را بشکنیم. ما در چهار دوره قبلی در همان مرحله گروهی حذف می‌شدیم که امیدوارم با برنامه‌ریزی بتوانیم از این مرحله صعود کنیم.

 

* در مصاحبه قبلی، شما به پاداش بازیکنان اشاره کردید.

- من آن موقع گفتم که پاداش‌ها نوش جان فوتبالیست‌ها، الان هم همین حرف را می‌زنم. خود ما هم زمانی که بازی می‌کردیم پاداش می‌گرفتیم که بیشترین آن در زمان دکتر دادکان بود.

 

* پرسپولیس را چطور می‌بینید؟

- پرسپولیس فوتبال خوبی را به نمایش می‌گذارد و همین که در صدر جدول قرار دارد نشان از کیفیت بالای آنهاست. فقط امیدوارم بازیکنان کمتر از قبل فرصت‌های گلزنی را از دست بدهند تا خدای نخواسته اتفاق فصل گذشته که به خاطر تفاضل گل قهرمان نشدند برای‌شان تکرار نشود.