ورود فدراسیون فوتبال به دعوای برانکو و کی روش

مهدی تاج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از حضور اهالی رسانه تشکر می‌کنم. من طاهری را خواسته بودم زنگ زدند و به اینجا آمدم. اتفاقی که رخ داده است. برای عده‌ای که فکر دیگری می‌کنند، متاسفم باید صحبت های دو طرف را گوش کنیم و ببینیم پرسپولیس چرا چنین کاری کرده و ملی پوشان را چرا برگشت دادند. طاهری امروز حرف هایش را زد. قبل از آن نمی‌شد موضعی گرفت. 2 موضوعی که خیلی من را ناراحت کرده اول اینکه طبق مواد آئین نامه اخلاق و انضباطی اظهاراتی که در رسانه ها بیان می‌شود، مسئولیتش به عهده آن فرد نیست.

تاج افزود: طاهری می‌توانست به صورت مکتوب صحبت‌هایشان را به ما بگوید و هر اعتراضی که باشگاه پرسپولیس داشت به ما اعلام کند. نه اینکه مصاحبه کنند بگویند با سوریه جنگ‌زده مساوی کرده‌ایم و یا در فلان کشور اردو زده‌ایم. این مسائل از حیطه اختیار سرمربی محترم پرسپولیس نیست. من این موارد را دانه به دانه به آقای طاهری گفتم. حتما شما تصدیق می‌کنید چرا فدراسیون فوتبال تا کنون سکوت کرده است. 

وی افزود: می‌خواستیم حرف‌های طرفین را بشنویم و موارد را به صورت مستند و قانونی به آقای طاهری بیان کردیم. از طرف دیگر می‌گویند اگر اعتراضی هست، به صورت مکتوب ارائه شود. ما هنوز هم پیگیر بازی با مراکش هستیم و از نظر من هنوز این بازی قابل انجام است و به دنبال برگزاری این مسابقه هستیم.

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: بازیکن هم به اندازه کافی داریم که یک تیم باشند. بخش دیگر مسائل مربوط به این است که باشگاه پرسپولیس اعلام کرده بود اتفاقات عجیبی می‌افتد و نتایج تیم ملی متوجه کی‌روش است. ما هم بازیکنان پرسپولیس را برگرداندیم تا آسیب نبینند و نتایج احتمالی پرسپولیس متوجه خودشان باشند.

تاج در ادامه گفت: اتفاقاتی که رخ داد باعث تاسف من شد که چرا در فضای رسانه‌ای این اتفاقات رخ می‌دهد البته موضوع مطرح شده بسیار مهم بود. ما حرف‌هایمان را زدیم و فدراسیون به صورت جدی با این مسئله برخورد می‌کند. یک بار برای همیشه باید این مسئله را حل کنیم. اینکه هر اردویی بگذاریم و این انتقادات مطرح شود، منطقی نیست. از زمان حضور کفاشیان این مسائل وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد. وقتی برای یک اردوی 5 روزه این مسائل مطرح می‌شود ما نگران زمانی هستیم که قرار است مسابقات آغاز شود. ما سکوت کردیم تا به فکر راه حلی باشیم که این مشکلات را حل کنیم. 

وی افزود: در برج 12 که اردوهای آماده‌سازی نزدیک به دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی است و پرسپولیس و سایر تیم‌های آسیایی که مسابقات‌شان در آسیا شروع می‌شود، شرایط بسیار حسا‌س‌تر است و باید از حالا این مسئله را حل کنیم تا در کوران مسابقات با این مشکل روبرو نشویم که آن وقت نمی‌توانیم راه حلی برای این مسئله پیدا کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه یادآور شد: تا وقتی که تقویم مسابقات لیگ قهرمانان به نفع تیم‌های شرق آسیاست تیم‌هایی که در غرب آسیا حضور دارند با این مشکل روبرو هستند. این مشکل را قطر، امارات، عمان و... هم دارند. ما 4 نماینده در آُسیا داریم. اکثر بازیکنان ملی‌پوش در کشورهای مختلف عضو تیم‌هایی هستند که نماینده کشورشان در مسابقات آسیایی هستند. این مشکل 4 سال قبل برای سپاهان، استقلال و ... وجود داشت. باید یک بار برای همیشه این مسئله را حل کنیم و بر اساس برنامه‌ریزی و راهکارهایی که مشخص می‌کنیم، حرکت کنیم. همین حالا می‌گوییم ما برنامه خود را اعلام کردیم در جلسه‌ای مربیان و مدیران را دعوت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم اگر برنامه بهتری دارند به ما ارائه کنند و ما هم برنامه خود را بر اساس آن تغییر دهیم.

تاج ادامه داد: لیگ قهرمانان آسیا،‌مقدماتی جام جهانی و لیگ برتر را داریم. جام حذفی را هم زودتر برگزار کردیم تا فقط یک بازی که فینال است، باقی بماند. یک بار گفتند برنامه‌ای بهتری داریم و آمدند و کلی صحبت کردیم. بعد دیدیم که یک جای برنامه گیر دارد. بعد کلی بحث کردیم و گفتند اگر بازی‌ها زودتر برگزار می‌شد و مسابقات هم 5 روز یک بار بود شرایط برنامه بهتر می‌شد که مشخص شد 4 تیم در آسیا داریم و در آن صورت 4 تیم باید در آسیا بازی می‌کردند و سایر تیم‌ها 45 روز بازی نداشتند و باید استراحت می‌کردند. جای دعوا کردن نیست. باید بر اساس منطق صحبت کرد. طبق آئین‌نامه نباید این مصاحبه‌ها انجام می‌شد. هر مدیر و سرمربی باشگاهی می‌تواند پیشنهادهایش را ارائه کند. شما خودتان اهل برنامه هستید البته می‌خواستم بگویم اهل جنجال ولی گفتم شاید بهتر باشد نگویم.

وی با اشاره به اختلاف‌های پیش آمده گفت: این مسائل حل می‌شود اما آینده فوتبال آسیب می‌بیند که همان آینده تیم ملی است. کی‌روش بازیکنان را تحویل داده است وقتی اعتراض می‌کنند و می‌گویند نتایج متوجه تیم ملی است، به طاهری گفتم اگر این حرف‌های که بیان شد حتی تندتر در قالب یک نامه به ما می‌نوشتند محل اشکال نبود و اتفاقی رخ نمی‌داد. ما هم باید نامه را جواب می‌دادیم. هر کسی به برنامه لیگ اعتراض دارد بیاید و در سازمان لیگ بنشیند و بگوید من برنامه‌ریزی بهتری دارم و می‌تواند این کار را قبول کند،‌انجام دهد. من خودم در سازمان لیگ بوده‌ام و کار کرده‌ام. می‌توانستیم 5 روز، 5 روز بازی برگزار کنیم اما در برج 12 فقط 4 تیم آسیایی بازی می‌کردند و سایر تیم‌ها باید استراحت می‌‌کردند.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه همه کی‌روش را می‌شناسند که عصبانی است، گفت: فدراسیون فوتبال باید حرف‌ها را گوش کند. ما اگر امروز طاهری را دعوت نمی‌کردیم و با او صحبت نمی‌کردیم و مصاحبه می‌کردیم، کارمان خلاف قانون بود. دقیقا مثل رفتاری بود که پرسپولیس انجام داده بود. او را خواستیم تا اظهارنظرهایش را بشنویم.

تاج در مورد اینکه بهتر نبود با سرمربی‌های باشگاه‌ها جلسه برگزار می‌شد، گفت: این حرف درستی است. اگر همه مربیان را جمع می‌کردیم، خوب بود اما شک ندارم که باز هم همین برنامه تائید می‌شد. شاید یک اظهار نظر جدیدی مطرح می‌شد و ما کل بازی‌ها را به هم می‌زدیم و یکی دو روز بازی‌ها تغییر می‌کرد اما تغییر ماهوی نمی‌شد و تغییر جدی رخ نمی‌داد. 

وی افزود: برنامه فدراسیون و سازمان لیگ به باشگاه‌ها اعلام شد. همه باشگاه‌ها برای ما یکی هستند و فدراسیون نگاه پدرانه به آنها دارد. ما نگاهی که به تیم ملی داریم به پرسپولیس و سایر باشگاه‌ها هم داریم. پرسپولیس، ذوب‌آهن، استقلال خوزستان و استقلال به عنوان نماینده ایران و تیم ملی در آسیا حاضر می‌شوند. 

تاج ادامه داد: لیگ قهرمانان آسیا،‌مقدماتی جام جهانی و لیگ برتر را داریم. جام حذفی را هم زودتر برگزار کردیم تا فقط یک بازی که فینال است باقی بماند. یک بار گفتند برنامه‌ای بهتری داریم و آمدند و کلی صحبت کردیم. بعد دیدیم که یک جای برنامه گیر دارد. بعد کلی بحث کردیم و گفتند اگر بازی‌ها زودتر برگزار می‌شد و مسابقات هم 5 روز یک بار بود شرایط برنامه بهتر می‌شد که مشخص شد 4 تیم در آسیا داریم و در آن صورت 4 تیم باید در آسیا بازی می‌کردند و سایر تیم‌ها 45 روز بازی نداشتند و باید استراحت می‌کردند. جای دعوا کردن نیست. باید بر اساس منطق صحبت کرد. طبق آئین‌نامه نباید این مصاحبه‌ها انجام می‌شد. هر مدیر و سرمربی باشگاهی می‌تواند پیشنهادهایش را ارائه کند. شما خودتان اهل برنامه هستید البته می‌خواستم بگویم اهل جنجال ولی گفتم شاید بهتر باشد نگویم.

وی با اشاره به اختلاف‌های پیش آمده گفت: این مسائل حل می‌شود اما آینده فوتبال آسیب می‌بیند که همان آینده تیم ملی است. کی‌روش بازیکنان را تحویل داده است وقتی اعتراض می‌کنند و می‌گویند نتایج متوجه تیم ملی است، به طاهری گفتم اگر این حرف‌های که بیان شد حتی تندتر در قالب یک نامه به ما می‌نوشتند محل اشکال نبود و اتفاقی رخ نمی‌داد. ما هم باید نامه را جواب می‌دادیم.هر کسی به برنامه لیگ اعتراض دارد بیاید و در سازمان لیگ بنشیند و بگوید من برنامه‌ریزی بهتری دارم و می‌تواند این کار را قبول کند،‌انجام دهد. من خودم در سازمان لیگ بوده‌ام و کار کرده‌ام. می‌توانستیم 5 روز 5 روز بازی برگزار کنیم اما در برج 12 فقط 4 تیم آسیایی بازی می‌کردند و سایر تیم‌ها باید استراحت می‌‌کردند.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه همه کی‌روش را می‌شناسند که عصبانی است، گفت: فدراسیون فوتبال باید حرف‌ها را گوش کند. ما اگر امروز طاهری را دعوت نمی‌کردیم و با او صحبت نمی‌کردیم و مصاحبه می‌کردیم کارمان خلاف قانون بود. دقیقا مثل رفتاری بود که پرسپولیس انجام داده بود. او را خواستیم تا اظهارنظرهایش را بشنویم.

تاج در مورد اینکه بهتر نبود با سرمربی‌های باشگاه‌ها جلسه برگزار می‌شد، گفت: این حرف درستی است. اگر همه مربیان را جمع می‌کردیم خوب بود اما شک ندارم که باز هم همین برنامه تائید می‌شد. شاید یک اظهار نظر جدیدی مطرح می‌شد و ما کل بازی‌ها را به هم می‌زدیم و یکی دو روز بازی‌ها تغییر می‌کرد اما تغییر ماهوی نمی‌شد و تغییر جدی رخ نمی‌داد. 

وی افزود: برنامه فدراسیون و سازمان لیگ به باشگاه‌ها اعلام شد. همه باشگاه‌ها برای ما یکی هستند و فدراسیون نگاه پدرانه به آنها دارد. ما نگاهی که به تیم ملی داریم به پرسپولیس و سایر باشگاه‌ها هم داریم. پرسپولیس، ذوب‌آهن، استقلال خوزستان و استقلال به عنوان نماینده ایران و تیم ملی در آسیا حاضر می‌شوند اما اگر بخواهیم اولویتی مشخص کنیم اولویت با تیم ملی است. همانطور که طاهری هم اولویت را با تیم ملی می‌داند. ما از روز گذشته تا الان سکوت کردیم تا ببینیم شرایط چطور می‌شود. 

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: ما از دیروز تا به حال سکوت کردیم تا ببینیم شرایط چطور می‌شود آنوقت تیتر می‌زنند فدراسیون سکوت و مسائلی را مطرح می‌کنند. چه شده که فدراسیون سکوت می‌کند و دایم از این موضوعات حرف می‌زند. آنوقت تاسف هم می‌خورند می‌گویند چرا سکوت کرده است. کدام آدم عاقلی قبل از شنیدن صحبت‌های مسئولان باشگاه و جویا شدن دلیل انتقاد آنها اقدام به اظهار نظر می‌کند. به ما گفتند هواداران فلان باشگاه اقداماتی انجام داده که برخی نهادها به ما کمک کردند تا این مشکلات حل شود. متاسفانه نحوه برخورد در فوتبال عجولانه شده و آنوقت ما هم که صبر می‌کنیم می‌گویند چرا سکوت می‌کنید. 

تاج افزود: همه باید کمک کنیم تا این مشکلات حل شود. امیدوار نیستم این آخرین دعوای بین تیم ملی و باشگاه‌ها باشد. باید با مدیران وسرمربیان باشگاه‌ها جلسه بگذاریم و بگوییم اگر پیشنهاد بهتری دارند به ما ارائه دهند. آنوقت اگر پیشنهاد بهتری ندارند این مسائل را دیگر مطرح نکنند. 

وی گفت: پرسپولیس این بار انتقاد داشت که باید پس از بازگشت تیم ملی 3 روز بعد بازی سنگینی برگزار کند ما گفتیم این بار بازیکنان‌شان بیایند تا این مشکل را حل کنیم اما این مسائل برای همه تیم‌هاست. مثلا استقلال در مقطعی از فصل طی 12 روز 3 بازی حساس در پیش دارد و تیم ملی درخرداد ماه 3 مسابقه سنگین در راستای رسیدن به جام جهانی دارد. ما باید از حالا شرایط را برای آن زمان فراهم کنیم.

تاج در ادامه تاکید کرد: تا وقتی تقویم آسیا به این شکل پیش می‌رود ما هر 4 سال یک بار مشکل داریم. به محض اینکه مقدماتی جام جهانی شروع می‌شود این اتفاقات می‌افتد. 

وی در خصوص اینکه ایفمارک چند روز پیش آماری در خصوص مصرف سیگار و قلیان در بین بازیکنان مطرح کرده بود، گفت: این آماری که هراتیان می‌گفت چند روز دهان به دهان چرخید. من چندین جلسه با هراتیان صحبت کردم و آخرین بار نزدیک به 3 ساعت با او حرف زدم. به او گفتم که مستنداتش چه چیزی است که فهمیدم آنها در ابتدای فصل فرمی را پر کردند که از نظر جامعه آماری ملاک است. ولی کافی نیست. 

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: مثلا در این فرم در ابتدا از بازیکن سؤال شده آیا خودت سیگار می‌کشی که او جواب داده من نمی‌کشم ولی 90 درصد از فوتبالیست‌ها سیگار می‌کشند. یعنی این حرف ملاک آمارگیری بوده است. من هم امروز ثابت کردم که این موضوع نمی‌تواند درست باشد. الان هم تاکید می‌کنم حرف و پر کردن فرم انجام شده ولی درست نیست. فردا هراتیان نگوید تاج حرف مرا تکذیب کرد. مبنای این آمارگیری پرسشنامه بوده و بس. مثلا الان باشگاه استقلال اعلام کرده که ما سیگاری نداریم. باشگاه ذوب‌آهن و پرسپولیس هم همینطور. من اگر جای هراتیان بودم اصلا چنین آماری را منتشر نمی‌کردم. 

تاج افزود: اتفاقا دو مورد را به من گزارش کردند که من هم تذکر دادم. مثلا در مورد بازیکن هپاتیتی سؤال کردند و من هم به فرد مربوطه گفتم تو چکاره‌ای که آبروی افراد را می‌بری؟ آنها هم معتقد بودند ممکن است تماس بازیکنان با بازیکنان دیگر در زمین خطرناک باشد. ولی من نمی‌توانم منعی برای عقد قرارداد با بازیکن باشم و به آنها گفتم شما می‌توانید قرارداد ببندید ولی من اختیار ندارم به شما بگویم باید قرارداد امضا شود

وی در پایان در خصوص اینکه کی‌روش ظاهرا دستیاران ایرانی را به تهران بازگردانده است، گفت: دستیاران کی‌روش برنگشتند اما من فردا در مورد این موضوع صحبت می‌کنم. اگر آنها به تهران برگشته‌اند قطعا فردا می‌آیند و در موردش صحبت می‌کنیم.