مبعلی: خیلی راحت از فوتبال خداحافظی می‌کنم

 ایمان مبعلی بدون شک یکی از بهترین و خلاق ترین هافبک های ایران در سال های اخیر بوده است و همچنان در 34 سالگی تاثیرگذار ظاهر می شود. او در این فصل گذشته 8 بار با پاس های بی نقص خود تیمش را به گل رساند تا نقش مهمی در موفقیت های نفت و علی دایی داشته باشد.
ایمان مبعلی در گفتگو با "ورزش سه" به سوالات خبرنگار ما پاسخ داده است که می توانید مشروح آن را بخوانید.
•   به عنوان اولین سوال شرایط مصدومیتت در چه وضعی است؟
خب خدا را شکر در حال فیزیوتراپی و تمرین هستم و شرایط پایم هم خوب است. البته من یک آسیب‌دیدگی قدیمی داشتم که 3 روز قبل از فینال تشدید شد و آسیب دیدم. حالا هم با فیزیوتراپی و تمریناتی که دارم، دکترها گفته‌اند می‌توانی بازی کنی. 


•  دقیقا چی کاری برای بهبود پایت انجام می دهی؟
تمرین‌هایی را انجام می دهم که به صورت خاص برای آسیب‌دیدگی‌ای که من دارم در نظر گرفته شده و خوشبختانه درد خاصی هم ندارم.


•  به اول فصل می رسی؟
من یک هفته بعد از آسیب‌دیدگی هم می‌توانستم بازی کنم و مصدومیتم زیاد جدی نبود؛ منتها این مصدومیت قدیمی است که یک هفته قبل از فینال با ضربه‌ای که به پایم خورد تشدید شد. من دو سال پیش که مصدوم شدم 3ماه طول کشید که برگردم ولی الان شرایط خوبی دارم و بازی فینال هم می‌توانستم با کمی ریسک بازی کنم ولی این کار را نکردیم تا آسیب‌دیدگی‌ام تشدید نشود.


•  آیا در نفت به بازی ادامه می دهی؟ 
هنوز تکلیف مشخص نشده، من 3 سال در نفت بازی کردم و قطعا اگر شرایط نفت خوب باشد اولویت من این تیم است. 


•  تو بین بازیکنان بودی که در طول فصل علیرغم مشکلاتی که داشتی زیاد در مورد مدیران باشگاه موضع نگرفتی. چرا ؟
درگیر مسائل دیگری هستم و به این مسائل زیاد فکر نمی‌کنم؛ خیلی مطبوعات و شبکه‌های مجازی را دنبال نمی‌کنم. شاید یکی از دلایلش این بود که بازیکنان دیگر و کادرفنی آن چیزهایی که لازم بود را می‌گفتند و من دیگر دلیلی برای تکرار آن نداشتم. دلیل دیگر هم اینکه من کلا از روزی که فوتبال را شروع کردم کم مصاحبه می‌کنم و سعی می‌کنم از حاشیه و اینگونه مسائل دور باشم.


•  باتوجه به آمار خوبت ، فکر می کنی یک تیم بزرگ پیگیرت باشد ؟
خیلی به این موضوع فکر نمی کنم و با این موضوع خیلی راحت کنار می آیم؛ چون احساس می‌‌کنم کارم را می‌کنم و آن اتفاقاتی که باید بیفتد می‌افتد. از هیچ کسی هم توقعی ندارم حتی ممکن است کسی سراغ من نیاید ولی اگر قرار است اتفاق بیفتد به وقتش رخ می‌دهد. فوتبال همیشه پستی و بلندی دارد، گاهی حق‌ات را نمی‌گیری و گاهی هم اتفاقات خوبی برایت رقم می‌خورد.


•  از بین بچه های دوره طلایی فولاد خوزستان تو و حسین کعبی هنوز بازی می کنید؛ با توجه به اینکه هم دوره هایت کم کم کنار می روند، تو فکری در مورد خداحافظی کردی؟
من خیلی وقت است که به خداحافظی فکر می‌کنم و هر موقع فکر کنم شرایطش مهیا باشد، خیلی راحت خداحافظی می‌کنم.


•  چه چیزی تو را در فوتبال نگه داشته؟
عشق به فوتبال است که من را نگه داشته و به نظرم یکی از شغل های خیلی خوب است. درست است که حاشیه سختی و مشکلات خاصی خودش را دارد ولی هر روزی که در فوتبال هستم چیزهای جدیدتری یاد می‌گیرم. 


•  از بین رفقا و هم دوره ای هایی که داشتی خداحافظی کدام بازیکن بیشتر ناراحتت کرد و اینکه خداحافظی از فوتبال برای خودت چه حسی دارد؟
من خیلی راحت با خداحافظی از فوتبال کنار آمدم. کسانی هم که خداحافظی کردند نمی‌دانم در چه شرایطی بودند و این تصمیمی  است که خود بازیکن باید با توجه به شرایطی که دارد بگیرد. شاید خیلی‌ها بودند که می‌توانستند بیشتر بازی کنند. فکر می‌کنم بازیکن اگر در سال‌های انتهای فوتبالش به فکر خداحافظی باشد راحت‌تر خداحافظی می‌کند و می‌تواند با این موضوع کنار بیاید. فکر می‌کنم باید توقعات زیادی نداشت چون آدم‌ها تغییر می‌کنند و باتوجه به شرایط تصمیم می‌گیرند. در نظر گرفتن این موضوعات باعث می‌شود که بازیکنان هم کمتر ناراحت بشوند.


•  فکر می کنی در لیگ ایران بازیکن تا چه سالی می تواند بازی کند؟
اینکه یک بازیکن بتواند تا چه سن و سالی بازی کند، بستگی به خود بازیکن و البته شرایط تیمی دارد که در آن بازی می‌کند مثل مربی که به آن بازیکن اعتقاد دارد یا نه.


•  بچه هایت نمی گویند فوتبال را رها کن ؟ با خانواده اوضاع چطور پیش می رود ؟
خدا را شکر همه چیز خوب است، صحبت خاصی در این مورد نمی‌کنند.


•  تیم بادران پیشنهادی برای جذب تو داشته است. در صورت جدی شدن این پیشنهاد برای بازی به دسته یک می روی؟

من هنوز پیشنهاد رسمی از جایی نداشتم. بازیکن باید حرفه‌ای باشد و نباید زود تصمیم بگیرد. اگر پیشنهادی باشد به آن فکر می‌کنم. اگر بازیکن با احساس تصمیم نگیرد می‌تواند موفق‌تر باشد چون خیلی از فوتبالیست‌ها احساسی تصمیم گرفتند و بعدا پشیمان شدند.


•  کار با علی دایی هم تمام شد . در ابتدا همه طور دیگری این ماجرا را با توجه به پیشینه تو و علی دایی می دیدند . اما ظاهرا خوب  به پایان رسید. کمی در این مورد صحبت کن.
اتفاقی که افتاده بود مال خیلی وقت پیش بود و همه فراموش کردیم؛ امسال هم تجربه خیلی خوبی بود که در کنار علی آقا کار کردم و مزد این تلاش را هم ما گرفتیم و هم علی آقا.  این اتفاق نشان می‌دهد که در فوتبال هر چیزی ممکن است رخ دهد. من اصلا فکر نمی‌کردم که روزی این اتفاق بیفتد و علی آقا مربی من شود. اگر بازیکنان به این مسائل فکر کنند باعث می شود تا کمتر بد دیگران را بگویند یا اصلا نگویند و این هم به احساسی بودن و نبودن بازیکنان بر می گردد.


•  رابطه ات با آندو و سجاد چطور بود ؟ به نظرت می توانند به استقلال برای فصل آینده کمک کنند ؟
خیلی خوب بودند چون هر دو بازیکنان بزرگ و باتجربه‌ای هستند. من با آندو در استقلال و تیم‌ملی همبازی بودم. آنها سختی زیادی کشیدند، چون قرارداد بدون پرداختی داشتند ولی تلاش کردند و با اضافه شدن به تیم مثمرثمر هم بودند. به نظر من می‌توانند به استقلال کمک کنند، چون هر دو بازیکن بزرگی هستند.