قرارداد منشا و پرسپولیس چگونه رسمی می‌شود؟

با وجود دستورالعملی که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در قبال باشگاه های بدهکار و دارای پرونده انضباطی در مراجع بین المللی صادر و مدعی شد این باشگاه ها حق خرید بازیکن خارجی ندارند پرسپولیس با انبوهی از پرونده های انضباطی در فیفا و دادگاه CAS به سراغ گادوین منشا رفت و بهترین گلزن پیکان را با قراردادی دو ساله به خدمت گرفت. خریدی پر سرو صدا که برخلاف دستورالعمل صادره از سوی سازمان لیگ بود.


حضور منشا در پرسپولیس بازتاب گسترده ای در بین اهالی فوتبال و باشگاه های لیگ برتری داشت به خصوص باشگاه هایی که بدهکار بودند و پرونده های انضباطی آنها این اجازه را نمی داد تا طبق دستور سازمان لیگ خریدی انجام بدهند اما حرکت پرسپولیسی ها برای دور زدن این دستور العمل باعث شد تا آنها نیز به تکاپو برای انجام خریدهای جدید بیافتند تا به این ترتیب بحران جدی فوتبال ایران و سازمان لیگ را در بر بگیرد.


از همین رو کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان اطلاعیه ای را درباره باشگاههای که دارای پرونده محکومیت قطعی با وضعیت مشخص هستند صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است:«مطابق اطلاعات حاصله از دپارتمان بین الملل و نیز پاسخ استعلام های صورت گرفته از فیفا، لیست پرونده های مربوط به دعاوی مطرح شده علیه باشگاه های ایرانی در مراجع بین المللی و تعدادی از پرونده ها در جریان رسیدگی در فیفا یا دیوان بین اللمللی داوری برای ورزش ((CASهستند. همچنین تعدادی منجر به صدور رای قطعی شده اند که آخرین وضعیت برخی از آنها برای فدراسیون فوتبال مشخص نیست و مطابق مصوبه هیات رییسه فدارسیون، باشگاه هایی که دارای پرونده محکومیت قطعی در مراجع بین المللی هستند، از ثبت هرگونه قرارداد اشخاص خارجی محروم شده اند. لذا، باشگاه هایی که دارای پرونده محکومیت قطعی با وضعیت نامشخص هستند، موظف هستند مستندات مستدل خود از قبیل دلیلی دال بر مختومه شدن پرونده ، مصالحه با طرف دعوی ، اعتراض در وقت مقرر و ارجاع به دیوان بین المللی داوری برای ورزش(CAS) و غیره را برای روشن کردن وضعیت پرونده های خود از طریق دبیرکل فدارسیون تحویل کمیته وضعیت بازیکنان کنند تا در خصوص مورد اتخاذ تصمیم گرفته شود».


با این تفاسیر به نظر می رسد منظور اصلی از صدور این اطلاعیه باشگاه پرسپولیس و ماجرای خرید گادوین منشا از پیکان باشد. بازیکنی خارجی که با وجود پرونده های مختلف پرسپولیس در فیفا و CAS با پرسپولیس قرارداد بست بدون این که بتواند قراردادش را ثبت کند. علی اکبر طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس که از مدت ها قبل با مهاجم نیجریه ای به توافق رسیده بود تا به این ترتیب حضور پرقدرتی از خود در بازار تابستانی نشان دهد حالا برای نهایی کردن این خرید ماموریت دشواری پیش رو دارد چون باید از تمام شکایت های باز این باشگاه در مجامع بین المللی صلح نامه تهیه و به سازمان لیگ و فدراسیون ارائه دهد بلکه بتواند منشا را به صورت رسمی بازیکن پرسپولیس کند.


اما این ماموریت به نوعی غیرممکن نشان می دهد چون پرسپولیس در حال حاضر 11 پرونده در حال رسیدگی در فیفا و CAS دارد که تهیه صلح نامه از طرف های دعوی تقریبا غیر ممکن است. به این فهرست دقت کنید.


1- اسکار ادرواردو ( رسیدگی در دادگاه CAS)
۲- فیلیپه ژوزه ( رسیدگی در دادگاه CAS)
۳- مانوئل ژوزه ( رسیدگی در دادگاه CAS)
۴- مایکل اومانیا (در حال رسیدگی در فیفا)
۵- نیلسون کوریا (در حال رسیدگی در فیفا)
۶- آندره پانادیچ ( در حال رسیدگی در فیفا)
۷- لوکا ماریچ (در حال رسیدگی در فیفا)
۸- آنتونی گولچ ( در حال رسیدگی در فیفا)
۹- باشگاه شریف مولداوی (عدم پرداخت پول رضایتنامه گولچ در حال رسیدگی در فیفا)
۱۰- باشگاه ریزه اسپور ترکیه ( در حال رسیدگی در فیفا)
۱۱- لوییز پدرو ( در حال رسیدگی در فیفا)


با این تفاسیر به نظر می رسد تهیه صلح نامه ای که کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان روی آن دست گذاشته برای پرسپولیسی ها تقریبا غیر ممکن باشد چون رسیدگی به این پرونده ها و خلاصی از آن بودجه بسیار کلان و میلیاردی می خواهد که در حال حاضر تقریبا از توان باشگاه خارج است. از همین رو به نظر می رسد پرسپولیسی ها نباید زیاد روی حضور گادوین منشا در ترکیب تیم برای فصل آتی حساب باز کنند مگر این که اتفاقات پشت پرده دیگری رخ بدهد و ...