پشت پرده «سکوت معنا دار» منتقدان کی روش

صعود مقتدرانه تیم ملی کشورمان به جام جهانی 2018 روسیه تحسین کارشناسان فوتبال، دولتمردان و رسانه ها را برانگیخت و اکثر آنان از زحمات ملی پوشان و شخص کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی تشکر و قدردانی کردند.

در این بین افرادی نیز بودند که یا ترجیح دادند سکوت کنند یا بدون اشاره به عملکرد مناسب کادرفنی تیم ملی، به تبریک صعود اکتفا کردند.

آری سخن از منتقدان کارلوس کی روش است، کسانی که در طول مدت 6 سال حضور پیرمرد پرتغالی روی نیمکت تیم ملی، همواره با افکار و اقدامات او مخالف بوده اند و مخالفت خود را بارها به صورت علنی اعلام کرده اند.

1-مایلی کهن: مگر قبل از کی روش به جام جهانی نرفته بودیم؟!

محمد مایلی کهن منتقد همیشگی و درجه یک کی روش این روزها پس از صعود تیم ملی به گفته خودش روزه سکوت گرفته و ترجیح می دهد فعلا در مورد تیم ملی و کی روش صحبت نکند اما مواضع اخیر وی، نشان از ادامه دعوا با سرمربی تیم ملی دارد، جایی که می گوید: کی روش آنقدر از موضع بالا برخورد می کند که حتی برای حضور در اردو نیز به ایران نمی آید و مستقیم راهی اردو می شود. 

من به شما اطمینان می دهم که کی روش ماهی 2 میلیارد دریافت می کند اما او چه مدت در ایران است؟ چند بار برای دیدن بازی ها به شهرستان سفر کرده است؟ اصلا چند بازی را در پایتخت تماشا کرده است؟ 

ما به کجا رسیدیم؟ مگر قبل از کی روش به جام جهانی نرفته بودیم؟ ما پیش از سرمربی پرتغالی نیز به جام جهانی رفته بودیم. بیشترین حضور یک سرمربی در تیم ملی، مربوط به کی روش است ولی ما در این مدت چند لژیونر داشتیم؟ اگر هم بازیکنی داشته ایم به قطر رفته است، اگر هم می خواهید آزمون و جهانبخش را مثال بزنید که این دو بازیکن ارتباطی به کی روش ندارند.

من اعتقاد ندارم که کی روش زحمت کشیده است زیرا به نظرم وی معادل پولی که گرفته زحمت نکشیده است. متاسفانه کوچکترین موفقیت های تیم ملی یا پیروزی از سوی کادر فنی و عوامل وابسته به آنها پر رنگ جلوه داده می شود ولی حقیقت ها و ارزش های واقعی دیده نمی شود .کی روش پس از برتری مقابل قطر به گونه ای شادی می کند که گویی جام جهانی 2018 روسیه را فتح کرده است!

2-مناجاتی: با پول کی روش «جو» کاشته بودیم بهتر بود!

 مهدی مناجاتی پیشکسوت فوتبال نیز یکی دیگر از منتقدان سرمربی پرتغالی تیم ملی است که پس از صعود ملی پوشان فعلا سکوت اختیار کرده است، او پیش از این در مصاحبه ای تند علیه کی روش دستمزد وی را گزاف دانسته بود و گفته بود: ما پول بسیار زیادی به کی ‌روش دادیم و اگر به جای اینکه این پول را به کی‌روش می‌دادیم «جو» می‌کاشتیم برای ما سوددهی بسیار بیشتری از لحاظ مالی داشت.

متاسفانه کی‌روش تمامی رده‌های سنی را زیر نظر دارد، او با پول کلانی در فوتبال ایران حاضر شده و آن وقت ما باید به تیم عراقی که بازیکنانش در کوه و بیابان در به در هستند، ببازیم.

کی روش در این چند سال هر کاری دلش خواسته کرده و هیچکس هم نمی تواند با او برخورد. ای کاش سرمربی امروز تیم ملی کمی از سایر همکاران خارجی خود که در تیم ملی کار کردند چون برانکو، بلاژویچ و ایویچ می آموخت.

3-برانکو ایوانکوویچ: بازیکنانم در اردوی تیم ملی چاق می شوند!

سرمربی کروات سرخپوشان اگرچه صعود تیم ملی را تبریک گفت اما اشاره ای به کی روش نکرد، ماجرای دعوای این دو مربی خارجی از زمان اردوی تیم ملی در دبی آغاز شد. ابتدا برانکو در اعتراض به برگزاری این اردو به کی روش حمله کرد و گفت: اگر نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا به مرحله بعد راه پیدا نکنند مقصر اصلی کی روش است، دوست دارم یک نفر بیاید به صورت تخصصی به من جواب بدهد که این اردوی تیم ملی در دبی درست است یا نه؟آیا عاقلانه هست یا نه؟ یک نفر بیاید از نظر کارشناسی من را قانع کند که برگزاری این اردو درست است؟ آیا این توجیه عقلانی دارد؟ آیا توجیه فنی دارد؟

 بازیکن مصدوم را برای اردوی تیم ملی دعوت می کنند و ارتباط سالم و سلامتی که باید بین تیم ملی و باشگاه ها باشد وجود ندارد، متاسفانه هر وقت بازیکنان پرسپولیس به اردوی تیم ملی رفته اند با دو سه کیلو اضافه وزن برگشته اند.

کی روش نیز در ادامه پاسخ برانکو را به این شکل داد: به عقاید آقای برانکو احترام می‌گذارم اما باید یادمان باشد زمانی که خود او سرمربی تیم ملی بود برنامه‌ها و اردوهای متعددی را داشت و حالا که سرمربی باشگاهی است نظری متفاوت دارد. او نمی‌تواند به هواداران پرسپولیس دروغ بگوید و آنها را علیه من تحریک کند.

4-قلعه نویی: کی روش دوست دارد همه از او تشکر کنند!

ژنرال که به تازگی هدایت ذوب آهن اصفهان را برعهده گرفته است، ضمن تبریک صعود تیم ملی به جام جهانی از کی روش و همه مربیان ایرانی تشکر کرد تا آتش بس موقتی بین این دو مربی اعلام شود.

امیر قلعه نویی از زمان حضورش در استقلال با کی روش اختلاف نظر داشت، از نحوه دعوت بازیکنانش به تیم ملی  گرفته تا زمان برگزاری اردوها. اوج اختلاف این دو نفر پس از حذف تیم ملی در جام ملت های آسیا بود، زمانی که کی روش، سرمربی وقت آبی ها را به رهبری تحریم ها علیه تیم ملی متهم کرد و گفت: قلعه نویی روند تحریم بازیکنان را از جام جهانی آغاز کرد و از افرادی که زیر دستش بودند می خواست که علیه من حرف بزنند، قلعه نویی استحقاق هیچ جایگاهی را در فوتبال ایران ندارد.

صحبت های کی روش نیز با بیانیه تند قلعه نویی همراه شد، در بخشی از بیانیه آمده است: کی‌روش توقع دارد همه از او تشکر کنند و خودش حتی یک بار از مربیان لیگ به خاطر بازیکنان خوبی که در اختیارش گذاشته‌اند تشکر نکرده است. من هیچ نقد غیرمنصفانه‌ای نداشته‌ام که به عنوان مسئول نتایج ایران در جام ملت‌های آسیا معرفی شوم، از شهروند جامعه‌ای متمدن و امروزی، بعید است که توقع داشته باشد رسانه‌ها هیچ صدای مخالفی را منتشر نکنند.

5-مهدی رحمتی: کی روش باید دستیار یک مربی ایرانی شود!

دروازه بان استقلال در مقابل صعود تیم ملی به جام جهانی آن هم بدون گل خورده سکوت کرده تا نشان دهد اختلافاتش با کی روش بسیار جدی است. داستان اختلاف سید مهدی رحمتی و کی روش کمی طولانی و پیچیده است، ماجرا از درگیری لفظی این 2 نفر پس از دیدار دوستانه با تونس شروع شد و رحمتی پس از آن از تیم ملی خداحافظی کرد، سرمربی پرتغالی نیز ضمن تشکر از رحمتی او را از تیم ملی کنار گذاشت.

لج و لجبازی میان این مربی و بازیکن ادامه پیدا کرد و رحمتی که می دانست دیگر جایی در تیم ملی ندارد در مصاحبه ای علیه کی روش گفت: ما رفته‌ایم مربی از خارج آورده‌ایم که کارنامه‌اش مشخص است، او هر جا بوده به عنوان نفر دوم کار کرده و موفق هم بوده است. به همین خاطر من به فدراسیونی که به خاطر ترسش هیچ صحبتی نمی‌کند پیشنهاد می‌دهم یک ایرانی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کند و کی‌روش را به عنوان دستیار کنارش قرار دهد، ببینند چه می‌شود و ایرانی چه کار می‌کند.

کی روش نیز در پاسخ به سوالی درباره سرانجام حضور رحمتی در تیم ملی گفت:چرا در این ارتباط بحث می‌کنید؟ راجع ‌به نفراتی باید حرف بزنیم که برای تیم ملی اشک می‌ریزند و فریاد می‌زنند، باید از این نفرات در صفحه اول روزنامه‌هایتان بنویسید و حرف بزنید، بازیکنانی که می‌خواهند برای تیم ملی بجنگند و صحبت در مورد سایر نفرات را نیز در سطل زباله‌ها قرار دهید.

در پایان طرح چند پرسش تکلیف کی روش و منتقدانش را مشخص می کند:

 

1-آیا انتقادات افرادی مثل محمد مایلی کهن و مهدی مناجاتی که از روز اول با حضور سرمربی پرتغالی در تیم ملی مخالف بوده اند به پایان می رسد؟

2-آیا برانکو و قلعه نویی اگر از سوی هوادران و مدیران باشگاه شان تحت فشار قرار بگیرند انتقاد از اردوهای پیاپی تیم ملی را از سر نمی گیرند؟

3-آیا رحمتی( که تاکنون دو جام جهانی و یک جام ملت ها را از دست داده است) و سایر بازیکنان مغضوب کی روش تا جام جهانی به سکوت خود ادامه می دهند؟

به نظر می رسد «سکوت معنادار» منتقدان کی روش موقتی است و با گذشت مدتی از زمان صعود تیم ملی به جام جهانی روسیه، کم کم روزه سکوت آنان می شکند و دوباره روز از نو و روزی از نو!