واکنش جالب خداداد عزیزی به استعمال سیگار و قلیان توسط فوتبالیست ها

پس از مشخص شدن استعمال سیگار، قلیان و متادون از سوی فوتبالیست‌ها از سوی ایفمارک، نظر خداداد عزیزی را در این باره جویا شویم. غزال تیزپای فوتبال ایران ضمن انتقاد از این موضوع به موارد مهم‌تری اشاره کرد که به شدت به فوتبال ایران ضربه می‌زنند و از مصرف مواد اعتیادآور برای فوتبال ایران ضرر بیشتری دارد.

* متاسفانه مصرف سیگار، قلیان و متادون در میان فوتبالیست‌ها وجود دارد. چرا فوتبال ما به این روز کشیده شده است؟
سال گذشته عده‌ای از بازیکنان تست پزشکی ندادند چون می‌دانستند دست‌شان رو می‌شود. امسال که همه تست دادند مشخص شد درصد بالایی از فوتبالیست‌های ما به استعمال مواد خطرناک روی آورده‌اند و این موضوع البته ربطی به مسئولان ندارد که اگر داشت تا به امروز آنها قوانینی را تصویب می‌کردند که کسی جرات نکند سیگار بکشد و جامعه ورزشی را زیرسوال ببرد.
* دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟
سفره‌ای در فوتبال پهن شده که در آن میلیاردها تومان پول وجود دارد و همه دارند سهم‌شان را می‌گیرند. چرا باید کار فرهنگی صورت بگیرد. باشگاه‌های ما مجبور شده‌اند اسم فرهنگی ورزشی را یدک بکشند در صورتی که اصلا معنی آن را هم نمی‌دانند. من سال 76 که به کلن آلمان رفتم اعلام شده بود در محدوده ورزشگاه کشیدن سیگار، خوردن نوشابه و ... که برای ورزشکار ضرر دارد، ممنوع است. بار اول جریمه می‌کردند، در مرتبه دوم میزان جریمه افزایش می‌یافت و دفعه سوم اخراج بازیکن صورت می‌گرفت. خوب ما در کشورمان چنین قانونی داریم که انتظار رفع مشکل سیگار و قلیان نکشیدن بازیکنان فوتبال را داریم؟
* علت حل نشدن مشکل اعتیاد ورزشکاران به سیگار، قلیان و متادون تنها در همان سفره‌ای است که گفتید یا دلیل دیگری هم وجود دارد؟
دلیل اصلی همان 1500 میلیارد تومانی است که در یک سال در کل این فوتبال اعم از لیگ برتر، کلیه لیگ‌های آزادگان و لیگ‌های پایه هزینه می‌شود و اجازه هر مخالفتی را از مسئولان فوتبال گرفته است. نهایتا از این پول 700 تا 800 میلیارد تومان خرج بازیکنان می‌شود و مشخص نیست مابقی این پول در کجاها هزینه می‌شود و نصیب چه افرادی می‌شود. این پول باعث شده هیچ حمیت و نیرویی برای جلوگیری از تخلف وجود نداشته باشد. اگر هم کسی بپرسد که چرا مبارزه‌ای با حواشی این فوتبال نمی‌‌شود و جلوی تخلفات را نمی‌گیرید برای آن فرد شمشیر از رو بسته می‌شود و تلاش می‌کنند تا ریشه‌اش را بزنند.
* ادله شما برای این موضوعی که مطرح می‌کنید چیست؟ 
- چه ادله‌ای مستدل‌تر از اینکه هنوز دلال‌ها و جادوگران پرقدرت‌تر از گذشته به کارشان در فوتبال ایران ادامه می‌دهند و بر تعدادشان هم هر روز افزوده شده است. مگر سال‌ها نیست که می‌خواهند جلوی این‌ها را بگیرند ولی هنوز با قدرت‌تر از گذشته به فعالیت مشغولند. من تیم‌هایی را می‌شناسم که از سرمربی تا بازیکن را دلال انتخاب می‌کند. می‌آیند با بازیکن 200 میلیونی قرارداد 700 میلیونی می‌بندند و با توافق با آن بازیکن نیمی از 500 میلیون اضافه شده بر قرارداد را می‌گیرند و بازیکن هم پول بیشتری گیرش می‌‌آید.
* چگونه جادوگری را انجام می‌دهند؟
عده‌ای هستند که به گفته خودشان قدرت مافوق بشری و الهی دارند و مقدرات را در اختیار دارند. آنها به قدری نفوذ دارند که مدیر باشگاه که به آنها اعتقاد دارد را مجبور می‌کنند تا بنا به خواسته‌شان مربی و بازیکنان موردنظرشان را جذب کنند. با حرف‌هایی نظیر اسم مادر این بازیکن زهراست یا اول اسم او میم است و یا با نام یکی از ائمه همخوانی دارد کارشان را پیش می‌برند. حتی به مدیران و مربیان زمان تعویض بازیکن را هم می‌گویند. بعد هم مسئولان فوتبال از علی دایی و ... هم می‌خواهند از بدی‌های جادوگری نگویند چون آن را ترویج می‌دهد؛ یعنی کاری خلاف شرع انجام می‌شود ولی مانع آن نمی‌شوند.
* اما این موضوعاتی که شما اشاره کردید سلامتی بازیکن را به مخاطره نمی‌‌اندازد ولی مصرف مصرف مواد اعتیادآور امکان سکته کردن فوتبالیست‌ها را بالا می‌برد؟
فوتبالیست باید خودش عاقل باشد و به راهی نرود که آینده‌اش را تباه کند. کسی تلاشی نمی‌کند که یک فوتبالیست به سمت مصرف مواد خطر آفرین نرود. چون کسانی که جلوی جادوگری و دلالی را نمی‌گیرند به فکر جان فوتبالیست‌ها نیست.
* پس نقش باشگاه‌ها در این مورد چه می شود؟
چون پول دولتی است دلیلی ندارد مدیر باشگاه جلوی بازیکن معتاد را بگیرد. قرار نیست که از جیب هزینه کند. یک بودجه مشخصی وجود دارد و براساس آن هزینه‌های جاری را می‌دهند و سهم‌شان را هم برمی‌دارند. زمانی من در تیمی مربی بودم. ساعت 12 شب آمدند سراغم که مدیرعامل باشگاه با تو کار دارد. من را بردند به جلسه‌ای و مدیرعامل گفت خوابگاهی که برای بازیکنان غیربومی گرفته‌ایم بوی قلیان و سیگار از آن می‌آید. راه‌حلی بده تا آنها به تیم لطمه نزنند. من هم با اینکه وظیفه‌ام نبود چون مسئولیت فنی تیم برعهده‌ام بود گفتم خانه و امکانات را از بازیکنان بگیر و بگو خودتان باید هزینه محل اقامت‌تان را بدهید. با این ترفند دیگر خبری از مصرف قلیان و سیگار وجود نداشت. پس راه‌حل وجود دارد باید فردی باشد که آن را اجرایی کند.
* پیشنهاد خداداد عزیزی برای دور کردن فوتبالیست‌ها از مواد خطرآفرین چیست؟
رطب خورده منع رطب نمی‌کند. من خودم قلیان می‌کشم و نمی‌توانم راهی برای ممانعت از مصرف سیگار، قلیان و متادون به فوتبالیست‌ها بدهم. باشگاه‌ها بهتر است از پزشکان کمک بگیرند و راهکارهای فرهنگی پیدا کنند.
* علی کریمی هم شبانه جای خودش را به حمید درخشان داد و از سرمربیگری نفت‌تهران کنار رفت. 
- از بدبختی‌های فوتبال ما این است که اهمیتی برای سرمایه‌های خود قائل نیست. من زمانی که فهمیدم علی کریمی قصد مربیگری دارد خیلی خوشحال شدم چون علی آدم به‌روزی است و فوتبال را می‌فهمد. متاسفانه فدراسیون فوتبال فیلتری ندارد که تیم‌ها از آن عبور کنند و شاهد این هستیم که خیلی از تیم‌ها بدهکار هستند که به‌رغم داشتن بدهی مدیران آنها به تیم‌داری مشغولند. من آدمی را می‌شناسم که 6 سال است تیم‌داری می‌کند و هر سال هم 50 درصد پول بازیکنانش را نمی‌دهد ولی فدراسیون هیچ وقت از او را پرس‌و‌جو نکرده که چرا به تیم‌داری‌ات ادامه می‌دهی. او با این تیم‌داری کارهای نادرستی هم انجام می‌دهد و اصلا تیم‌داری می‌کند تا پوششی بر کارهای خلافش باشد. من به ذکاوت و باهوشی علی کریمی تبریک می‌گویم که نگذاشت آبرویش به خطر بیفتد. وقتی متوجه شد شرایط مالی تیمش خوب نیست بلافاصله کناره‌گیری کرد و اشتباهی که امثال من کردند را نکرد. او به درستی می‌داند که در فوتبال ایران برای پیشکسوت‌ها ارزشی قائل نمی‌شوند و با هوش بالایی که داشت به موقع از سرمربیگری استعفا داد.
* تیم امید با امیرحسین پیروانی از گردونه مسابقات قهرمانی آسیا حذف شد تا باز هم یک شکست دیگر در رده پایه فوتبال ایران ثبت شود. 
بالاخره این شاهکار از فدراسیونی برمی‌آید که زمام امور خود را به کی‌روش سپرده است. ما در تیم‌های پایه برنامه نداریم و فکر می‌کنیم با راهکار کی‌روش که البته در تیم بزرگسالان موفق بوده، به نتیجه می‌رسیم. ولی کی‌روش که خودش بالای سر تیم امید نبوده که از این تیم انتظار صعود داشته باشیم. به طور کلی تبریک می‌گویم به فدراسیون فوتبال با این تدابیر جالبی که دارد. با احترام به خانواده پیروانی که می‌دانم نیازی به پول فوتبال ندارند و هدف‌شان انجام کار مفید است باید بگویم که وضعیت در تیم‌های پایه ایران افتضاح است. مردم و رسانه‌‌ها خیلی پیگیر تیم‌های پایه نیستند و در آنجا تصمیماتی گرفته می‌شود که اصلا منطقی ندارد. مربیان بر اساس روابط انتخاب می‌شوند و بسیاری از بازیکنانی که می‌توانند ستاره آینده فوتبال ما باشند به دلیل نداشتن پارتی به راحتی کنار گذاشته می‌شوند.
* محمد مایلی‌کهن گفته بود محمدرضا ساکت مدیر سازمان تیم‌های ملی و سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال کمکی به فوتبال نکرده و فوتبال در خدمت او است. نظر شما دراین‌باره چیست؟
وقتی سازمان بازرسی نظارتی کامل بر نهادهای زیرمجموعه‌اش ندارد حتما اتفاقاتی می‌افتد که نگران‌کننده است. بالاخره باید مشخص شود 1500 میلیارد تومانی که در این فوتبال سالیانه هزینه می‌شود در کجاها خرج شده است. درباره مدیریت ساکت که مایلی‌کهن نظرش را گفته است. من سکوت می‌کنم ولی بهتر است تاج درباره مدیری که مسئولیت‌های زیادی به او سپرده نظرش را بگوید. شاید او تخصص‌های فراوانی دارد که عموم جامعه از آن بی‌اطلاع هستند.