بدهی های دردسرساز باشگاه استقلال

 این روزها آمار شاکیان باشگاه استقلال بالا رفته و همین مساله در آینده می تواند خطرات جدی ای را برای این باشگاه ایجاد کند.پرونده هایی که تعدادی بازیکنان سابق این تیم به راه انداختند و به نوعی پای AFC را به این ماجرا باز کردند تا باشگاه بزرگی همچون استقلال با دردسر هایی مواجه شود .

به طور قطع این پرونده ها می‌تواند دردسر‌های مالی این باشگاه را نسبت به گذشته بیشتر کند و  باشگاه استقلال هم چاره‌ای جز پرداخت پول بازیکنان  ندارد.

با این وجود باید این نکته را نیز در نظر گرفت باشگاهی که آه در بساط ندارد تا 30 درصد پیش پرداخت بازیکنان فعلی را پرداخت کند چطور می تواند بدهی‌های گذشته را تسویه کند !

واقعا مدیران فعلی باشگاه استقلال برای رفع این مشکل چاره ای را اندیشیده اند و یا اینکه منتظر کمک های غیبی از آسمان آبی هستند.

البته درست است اینطور که از شواهد پیداست استقلالی ها منتظر کمک های دولتی هستند که طبق آخرین اطلاعات ما از نمایندگان مجلس دولت نمی تواند هزینه ای را به بخش بدهی های این 2 باشگاه اختصاص دهد.

محمد اسماعیل سعیدى نماینده مجلس درباره اینکه آیا مجلس مى تواند اقدامى براى پرداخت بدهى هاى دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام دهد یا خیر اظهار داشت :در ابتدا باید بگویم طبق تبصره ٢ ماده ٩٤ قانون ،برنامه ٦ اعلام کرده که پرداخت هر گونه وجه از محل درآمد بودجه کل کشور به هر شکل یا هر نحو به ورزش حرفه اى ممنوع است و در حکمى این مساله تصرف غیر قانونى در وجوه و اموال دولت است و این موضوع به این معنا خواهد بود که مجلس نمى تواند به باشگاه هاى حرفه اى اعتبارى را تخصیص دهد.

نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین باشگاه ها باید به دنبال راه حل هاى دیگر باشند و نمى توانند از بودجه دولت استفاده کنند .بهتر است باشگاه هاى حرفه اى خصوصى شوند و این توانمندى را در خود ایجاد کنند تا بتوانند خود را اداره کنند. بدین ترتیب عملا دولت نمی تواند از محل بودجه کل کشور بدهی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پرداخت کند.

در هر صورت بدهی هایی که این روز ها بر گردن 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس مانده باعث می شود که آنها در ادامه حضور در رقابت های آسیایی به مشکل بخورند و به نوعی اگر تنها وضعیت استقلال را در نظر بگیریم می توانیم عنوان کنیم که استقلال همانند دیگر نمایندگان ایران در رقابت های فصل آینده لیگ قهرمانان شرایط بسیار خطرناک دارد چراکه طبق دستورالعمل AFC اگر این باشگاه نتواند تا 31 آگوست(9 شهریور) تمام بدهی هایش را تسویه کند، از حضور در این رقابت ها محروم می شود.

البته هر چند مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در سفر اخیر خود به مالزی و دیدار با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا موفق شد برای تیم های ایرانی 2 ماه دیگر وقت بگیرد اما این فرصت خواهی ها می تواند دردی از باشگاه استقلال دوا کند؟یعنی در این فاصله زمانی 2 ماه معجزه، بدهی های آبی پوشان را تسویه می کند؟ در حالی که دولت هم نمی تواند از بودجه اش بدهی ها را پرداخت کند.بنابراین باشگاه بزرگی همچون استقلال باید هر چه زودتر به فکر تسویه و یا رضایت از شاکیان باشد.

از طرفی طبق اعلام برخی مسئولان استقلال باید به این نکته اشاره کنیم که نه تنها این بدهی ها پرداخت نمی شود بلکه رسیدگی به این پرونده ها فقط باعث می شود استقلال از حضور در رقابت آسیایی باز بماند .در هر صورت مسئولان استقلال در یک مقطعی باید به این فکر کنند که بازیکنان شاکی همان بازیکنانی هستند که روزی در این تیم پا به توپ بودند بنابراین نباید آنها را نادیده بگیرند.

توفیقی معاون ورزشی استقلال در مورد شکایت بازیکنان به ‌AFC در صحبت هایی اعلام کرده است که اول از همه باید بپذیریم که این بدهی ها حق بازیکنان است و وقتی قراردادی منعقد می‌شود، باید به آن متعهد بود. با این حال مرجع رسیدگی به این مشکلات کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و سپس کمیته استیناف است بنابراین وقتی بازیکن می‌داند که استقلال حتی برای پرداخت بدهی‌هایش درآمدی ندارد، بردن شکایت به کنفدراسیون فوتبال آسیا صرفا باعث باطل شدن مجوز حرفه‌ای و احیانا ممانعت از حضور در لیگ قهرمانان آسیا می‌شود و این مساله برای بازیکنان پول نمی‌شود و این اقدام صرفا برای کشورهای عربی از جمله عربستان فرصتی می‌شود تا به ایران آسیب‌های دیگری بزنند.

همچنین این مدیر استقلالی در بخش دیگر صحبت های خود این طور بیان کرده است که ای‌اف‌سی قدرت اجرایی برای پرداخت پول به بازیکنان را ندارد و فقط می‌تواند مشکلاتی برای حضور باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیا ایجاد کند. در نهایت بازیکنان با این روش به پول نمی‌رسند واین روش، روش به پول رسیدن نیست و محال است این تصمیم نتیجه بدهد.

از طرفی معاون ورزشی استقلال گفت:معتقدم برای رفع این مشکلات همه دوستان و بعضی از وزیران به علاوه کمیسیون برنامه و بودجه باید کمک کنند. طبق قانون اگر هزینه‌ها از درآمد بیشتر شود دولت باید آن را تامین کند. تشکیل یک کارگروه و فراخواندن طلبکاران و گرفتن رضایت آنها با مبالغ کمتر هم راهکار خوبی است.

تمامی این موارد گفته شد تا در آخر به این نتیجه برسیم که این روز ها باشگاه استقلال به شدت در معرض خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا است و جدی نگرفتن شکایت بازیکنان می‌تواند به دردسر بزرگی برای استقلال تبدیل شود و این موضوع را باید مدیران فعلی فکری به حالش کنند چرا که در صورت حذف استقلال از این رقابت ها به طور قطع هیچ  یک از مدیران و مسئولان باشگاه زیر بار این اتفاق خطرناک نمی روند و در این میان تنها هوادار است که در روز و شب ، سرما و گرما تیمش را حمایت کرده آسیب می بیند.