شفر: کاری می‌کنم بنویسید اولین مربی موفق آلمانی در ایران

وینفرد شفر سرمربی استقلال در نشست مطبوعاتی پیش از بازی تیمش برابر فولاد، گفت: در ابتدا به همه سلام می‌کنم و خوشامد می‌گویم. قبل از اینکه درباره بازی صحبت کنم، دوست دارم در مورد تجربه اولیه‌ام با شما حرف بزنم. خیلی خوشحالم که خبرنگاران را اینجا می‌بینم چون شما شغل مهمی دارید. شما پل ارتباطی تیم و هواداران هستید و خوشحالم که می‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم.

*همه چیز به فوتبال ختم می‌شود

وی افزود: خوشحالم که بتوانم دوستانه و خالصانه همکاری کنیم،‌ همه چیز به فوتبال ختم می‌شود. هر چه فوتبالیست‌ها بهتر باشند تیم ملی قوی‌تر خواهد بود و سرمربی کارش برای انتخاب بازیکنان بهتر می‌شود. از بزرگ‌ترین و دوست داشتن تیم‌ها است، این تیم یک تاریخچه قوی دارد و خونش سرشار است از بازیکنانی که بزرگ بودند و برای این تیم به میدان می‌رفتند. بازیکنانی که حتی برخی از آنها در آلمان به میدان رفتند. پیام‌های بسیار زیادی از خبرنگاران آلمانی می‌گیرم، دربی آلمان برای آنها بسیار جالب است و دوست دارند به این جا بیایند و این بازی را ببینند. خودتان می‌دانید چقدر این بازی مهم است و چقدر رسانه‌ها به آن اهمیت می‌دهند. 

* استقلال باشگاهی با هواداران عالی است

دیدید انتخاب من بازتاب بین‌المللی داشت و چقدر این مسئله برای رسانه‌ها اهمیت داشت. این باشگاه را  با هواداران عالی دیدم افتخار می‌کنم که بتوانم بخشی از این مجموعه باشم تا به استقلال کمک کنم.  باید استقلال را به حایگاه اصلی‌اش برگردانیم و می‌دانید این کار چقدر سخت است. یک هفته تمرین کردیم و ملی‌پوشان حضور نداشتند. حریف فردا ما یک تیم بسیار خوب است که فوتبال را خوب و قشنگ بازی می‌کند. آنها بسته و تیم بازی می‌کنند، ما هم در حال کار کردن هستیم تا به چیزی که نیاز داریم برسیم. در آلمان می‌گویند خوش‌شانسی را باید به دست آورد. 

*مدافعان اشتباه خواهند کرد

سرمربی آلمانی استقلال یادآور شد: باید ببینیم دلیل اصلی ضعف کجاست و چرا استقلال در این جایگاه قرار دارد. ما از لحاظ تاکتیکی و بدنسازی کار کردیم، وقت را نباید از دست بدهیم، و اجازه ندهیم حریف ضدحمله بزند. باید از طریق پرس فشرده باعث شویم مدافعان اشتباه کنند. مدافعان اشتباه خواهند کرد. وقتی توپ را به دست می‌آوریم باید برای جلو بردن آن برنامه داشته باشیم و پاس سالم به مهاجمان برسانیم. دو سوم گل‌ها روی از دست دادن توپ‌ها است. شما 4 ثانیه وقت دارید تا اینکه دفاع به جایگاه اصلی‌اش بازگردد، روی این مسائل خیلی کار خواهیم کرد و قدم به قدم بهتر می‌شویم. بچه‌ها عالی تمرین می‌کنند، تا به شرایط آمادگی برسند. همه با انگیزه و آماده هستند. 

 

* چمن آزادی مثل فرش و مخمل است، امیدوارم مشغله‌های غیرورزشی نداشته باشم

به گزارش فارس، سرمربی آلمانی تیم فوتبال استقلال در ادامه نشست خبری تأکید کرد: باز هم می‌گویم که ما احتیاج به زمان داریم تا به شرایط خوب برسیم. در هفته آینده فشرده‌تر کار می‌کنیم، ولی باید در ابتدای صحبت‌هایم باید به موضوع اشاره کنم ما در زمین شماره دو ورزشگاه آزادی تمرین می‌کنیم و جا دارد یک تشکر بسیار ویژه از مسئول زمین چمن داشته باشم، چون یک چمن مخمل و فرش را تحویل ما داده است. امیدوارم تا روزی که اینجا هستم، ذهنیتم را در اختیار تیم قرار بدهم و امیدوارم نخواهم مشغله‌های دیگری داشته باشم و دوست دارم تمام تمرکزم روی مسائل ورزشی باشد. بازیکنان تیم من باید همدل و یک صدا باشند که به موفقیت برسیم. نمی‌توانم بگویم فردا با چه سیستمی بازی خواهیم کرد. ولی باید ببینیم آیا ملی‌پوشان تیمم خسته هستند یا نه.

* آمده‌ام تا در استقلال بلندمدت کار کنم

شفر تأکید کرد: چیزی که می‌دانم این است که خستگی برای من معنا ندارد،  چیزی که دوست دارم این است که تماشاگران با تمام وجودشان در ورزشگاه حاضر شوند و از آنها خواهش می‌کنم یار دوازدهم ما باشند و فردا استادیوم را به رنگ زیبای دریا آبی در بیاورند. ما باید برای بردن زحمت بکشیم و ممکن است بازیکنان ما در بعضی از دقایق مسابقه خوب بازی نکنند اما توقع دارم تا آنجا که می‌توانند وظایفشان را در زمین انجام دهند. این را هم بگویم به حرف رسانه‌ها و هواداران بازیکنی را تعویض نمی‌کنم و به بازیکنانم از اینجا می‌گویم که ما همدل هستیم و تا الان در زندگی‌ام اتفاق نیفتاده که به خاطر یک رسانه تعویض کنم یا به خاطر تشویق  تماشاگران بازیکنم را عوض کنم. آنها به من اطمینان داشته باشند و من هم با انگیزه آمده‌ام که بلندمدت کار کنم و به پشتیبانی همه احتیاج دارم. می‌دانم ایرانی‌ها خانواده برایشان خیلی مهم است و در این هفته آنقدر پیام پرمحبت برای من آمده که متوجه شدم باید با تمام عشق اینجا کار کنم.

* بازیکنانم باید جرأت داشته باشند و بدون ترس بازی کنند

سرمربی استقلال در پاسخ به این سوال که استقلال کمترین گل زده را در لیگ امسال داشته و چه برنامه‌ای برای حل این موضوع دارید،‌گفت: ما باید اول توپ را به دست بیاوریم و با پرس و خشونت توپ را بگیریم و سپس به فورواردهایمان توپ بدهیم، من از بازیکنانم می‌خواهم که جرأت داشته باشند و یادتان باشد تیمی به نام آرژانتین زمانی بازی می‌کرد که تا 6 قدم می‌آمدند اما گل نمی‌زدند. روزی بکن‌بائر به ما گفت وقتی تیمی شوت نمی‌زند یعنی گل نمی‌زند و امروز دلم می‌خواهد بازیکنانم بدانند که هم شوت بزنند و هم حرف نداشته باشند. ما روی این مسائل خیلی کار کرده‌ایم. 

*اگر شانس برد فولاد را نداشتیم به ورزشگاه نمی‌رویم

به گزارش فارس، شفر در پاسخ به این سوال که فولاد را چطور می‌بیند، گفت: آنها تیم بسیار خوبی هستند که یکدیگر را می‌شناسند این تیم روان بازی می‌کند و سه بازیکن خوب دارد، شماره‌های 10، 24 و 7 در تیم‌شان خوب کار می‌کنند و دقیقا می‌دانند در زمین چه کاری بایند انجام دهند ما هم روی این مسائل کار کرده‌ایم، در هفته گذشته شکل بازی فولاد را ترسیم کردیم و مطمئن باشید فردا شانس برد داریم که اگر نداشتیم اصلا پا به استادیوم نمی‌‌گذاشتیم. 

*وقتی به استقلال آمدم بازیکنان نمی‌توانستند حرف بزنند و اعتماد به نفس نداشتند

وی در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین مشکل استقلال را در کدام نقطه دیده است، گفت: ما فقط باید به بازیکنان در طول هفته اعتماد به نفس می‌دادیم وقتی به استقلال آمدم متوجه شدم بازیکنانم اصلا نمی‌توانند حرف بزنند. آنها سرشان پایین بود و شرایط روحی خوبی نداشتند. اولین چیزی که از آنها خواستم این بود که آزاد باشند و راحت. به آنها گفتم شما برمی‌گردید و حالا مهمترین چیز این است که روز به روز بهتر شوند. فکر می‌کنم تصاویری که به دست شما خبرنگاران رسیده باشد اتحاد و اعتماد به نفس بازیکنان است که آنها آن را به دست آورده‌اند. حرفه‌آی بودن فقط در بیرون از زمین نیست و بازیکنان من در طول هفته نشان دادند که دوست دارند به هدفشان که موفقیت تیم است دست پیدا کنند. 

 

* تعویض بازیکن دلیل بد بودن او نیست 

شفر در پاسخ به این سوال که استقلال سال قبل با جوان‌رایی به شرایط خوبی رسید و آیا او امسال دست به جوانگرایی می‌زند، تصریح کرد: همیشه آمادگی اینکه بهترین نفرات بازی کنند را دارم هر کسی آماده باشد به میدان می‌رود. در زمان کوتاه نمی‌توانم از صددرصد توان بهره‌برداری بازیکنان اطلاع پیدا کنم، این مسئله‌ای است که در طول زمان به دست می‌آید. ما سه تعویض داریم اگر یک نفر توقع ما را برآورده نکند، تعویض می‌کنیم. تعویض دلیل بر بد بودن نیست بلکه می‌خواهیم روی نقاط ضعف کار کنیم تا بهتر شویم، بازیکنان جوانی داریم و یک عده از نفرات مصدوم هستند که امیدواریم در ادامه بهتر شوند.

* کاری می‌کنم بنویسید اولین مربی موفق آلمانی در ایران 

سرمربی استقلال در رابطه با اینکه مربیان آلمانی مثل کوخ، یورگن‌گده و هنکه نتوانستند در فوتبال ایران موفق باشند، تصریح کرد: می‌توانید به ما بگویید چرا آنها موفق نبودند؟ آن خبرنگار اعلام کرد دلیل عدم موفقیت مربی این است که رونالد کوخ اختلاف با بازیکنان بود که شفر در پاسخ اعلام کرد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات برای یک تیم به عنوان مثال اتفاقی است که برای بایرن‌مونیخ رخ داد وقتی بازیکن برای مطرح کردن مشکلات به سمت رئیس باشگاه می‌رود، کار خراب می‌شود. البته این مثال ربطی به استقلال ندارد، هر بازیکنی این شرایط را داشته باشد مشکل به وجود می‌آید. وقتی بازیکن برای اعلام کردن مشکلاتش به باشگاه می‌رود، مربی می‌تواندبگوید خداحافظ و  من رفتم چرا که خود به خود کار مربی خراب می‌شود. یک بازیکن باید جرأت و شخصیت داشته باشد و بتواند مستقیم با مربی خود حرف بزند. وقتی بازیکن پشت سر مربی به باشگاه می‌رود و باشگاه گوش شنوا دارد در این شرایط مربی دیگر نیازی به آن بازیکن ندارد. نمی‌دانم در زمان‌های گذشته چه اتفاقی افتاده، اما اعتقاد دارم در تمام باشگاه‌ها نباید چنین اجازه‌ای داده شود. به عنوان یک مربی آلمانی در اینجا به من خیلی خوش می‌گذرد.از ایران مخصوصا تهران خیلی خوشم آمده، به اینجا آدم تا مدت زمان زیادی در ایران باشم درخواست می‌کنم یک خانه قشنگ هم به من بدهم تا استقلال را به جایگاه اصلی‌اش باز گردانیم و شما بنویسید اولین مربی آلمانی که در ایران موفق شد. 

شفر در پاسخ به این سوال که ایران بازیکنان بزرگی دارد ولی آنها نگاه حرفه‌ای ندارند، چه راه حلی برای این مسئله دارد عنوان کرد: از این سوال خوب تشکر می‌کنم ، سوال خوب جواب خوب هم دارد. من با بازیکنان خیلی صحبت می‌کنم  نه تنها با بازیکنان اصلی بلکه با نفرات ذخیره هم تمرینات زیادی انجام می‌دهم به همه می‌گویم چرا رونالد، مسی با دیگران فاصله دارند. دلیلش بیشتر تمرین کردن است وقتی تمرین تمام می‌شود آنها به رختکن نمی‌روند و روی نقاط ضعف خود کار می‌کنند‌، بازیکنان بزرگ باید توسط بازیکنان کوچک مرجع تقلید قرار داده شوند. دوست داشتم مثل بابی‌مور باشم و دائم بازی‌های او را نگاه می‌کردم هر جا فیلمی به دست می‌آوردم سعی می‌کردم آن را به دقت نگاه کنم و روز به روز بهتر شوم.

وی افزود: مهمت‌ شول در کارلسروهه بازیکن من بود به او می‌گفتم فیلم‌های بازی یوهان کرایف را نگاه کند تا شرایط بهتری پیدا کند. دیدید که او جزو بهترین بازیکنان آلمان شد. اودیو کان از شپ‌مایر تقلید می‌کرد و توانست از گلرهای بزرگ‌ فوتبال جهان شود. بازیکنان باید خودشان مسئولیت بگیرند، زحمت بکشند و بزرگ شوند.باید از بهترین‌ها شوند تا به تیم ملی برسند. هیچ مربی یک بازیکن بهتر را ول نمی‌کند تا بازیکن بدتر را بیاورد. بازیکن شماره 20 همانقدر برای من مهم است که بازیکن شماره یک اهمیت دارد. توماس هسلر به ایران آمده و او را می‌شناسید می‌دانید او چقدر فوتبالیست بزرگی بود، زمانی او بازیکن تیم من بود، وقتی 33 سال سن داشت در پایان تمرین زمانی که سایر بازیکنان در ماشین بودند تا به منزل بروند او تمرین ضرب ایستگاهی می‌کرد و همین شد که تا آخر عمر فوتبالش جزو بهترین‌ها بود. از بازیکنانم این توقع را دارم که با دست باز از من بخواهند یاد بگیرند. عمر عبدالرحمن را با موهای بلندش نگاه کنید او وقتی 16 ساله بود در تیم من بود و او را در العین جوری تمرین و فرم دادیم که الان از بهترین‌های آسیا است. مربی مثل پدر، آغوشش را باز می‌کند و یاد می‌دهد. وقتی مربی نشان دهد چه می‌خواهد بازیکنان هم تلاش می‌کنند و خودشان را به مربی می‌رسانند. 

شفر افزود: من به عنوان مربی اینجا هستم تا به بازیکنان کمک کنم، مربی مثل یک پدر آغوشش را باز می‌کند تا به بازیکنان آموزش دهد، بازیکنان باید خودشان بخواهند پیشرفت کنند و جایگاهی که دارند را بشناسند.

وی در پایان نشست خبری به خبرنگاران اعلام کرد:‌در زمان‌هایی که تمرینات تاکتیکی انجام می‌دهند، نمی‌توانند پذیرای دوستان خبرنگار باشیم اما 15 دقیقه قبل از تمرین‌ها در خدمت شما هستیم تا اگر سوالی دارید جواب بدهیم، خبرنگاران پل ارتباطی ما با هواداران هستند، اگر بخواهید اطلاعات ما را به رقیب بدهید دیگر دوست ما نخواهید بود. (با خنده)