دستمزد دلال ها در فوتبال ایران چه قدر است؟

 بحث دلال های نقل انتقالاتی را بهتر است با یک مثال عینی از چند سال قبل که راوی آن یکی از مطلعین فوتبال بود مطرح می کنیم.

متن زیر عین جملات فرد مورد نظر است که البته مربوط به چند سال قبل می شود.

"آقا دلالی در فوتبال بهترین شغل دنیاس،باور کن اکثر دلال ها از دوستای من هستن نمیدونی چقدر راحت زندگی میکنن"

گفتم مگه چجوری دارن زندگی میکنن؟

" دیگه چجوری می خوای زندگی کنن تمام سال رو از این تمرین به اون تمرین میرن بعدشم با بازیکنان فوتبال میرن میگردن سفره خونه و خرید و گردش و تفریح های ...

خلاصه باب رفاقتشون رو توی مدت سال باز میکنن بعد نزدیک نقل و انتقالات که میشه بازیکن و مربی حسابی نمک گیر میشن و تا رفیق گرمابه و گلستانشون یعنی آقای دلال اجازه نده با هیچکس مذاکره نمی کنن."

"مدیر عامل تیم های فوتبال نزدیک نقل و انتقالات که میشه با دلال ها تماس میگیرن و میگن این لیست و برات میفرستم ببین کدوم مال توئه

درست با همین اصطلاح انگار دارن در مورد کالا صحبت میکنن".

" خلاصه بماند مثلا از لیست 10 نفره 2 تاش هم اگه توی لیست آقای دلال باشه کافیه برای یکسالش اما مگه راضی میشن اگه کسی هم توی لیستشون نباشه میرن جورش میکنن یا با دلالای دیگه می بندن که انتقالش به فلان تیم با من پولش با دلال دوم نصف...

خلاصه کاسبی بی دردسریه کمی روابط عمومی می خواد یه کمی هم وقت گذروندن توی سفره خونه و تمرینات بازیکنان ....

حالا نحوه ارتباط زدن با بازیکنان و رفیق شدن با اونا خیلی جالبه!

"یروز بازیکن یک گوشی همراه می خواست با آقای دلال رفتن توی یک موبایل فروشی و بعد از انتخاب گوشی، فرد مورد نظر نذاشت بازیکن دست تو جیبش بکنه به هر حال می ارزه که یه سرمایه گذاری 10 میلیونی توی سال انجام بدی و فصل نقل و انتقالات که رسید 200 میلیون در آمد زایی کنی."

" بعضی بازیکنان هم زرنگ شدن اسمشون رو توی لیست چند تا دلال میذارن بعد هر کدوم پیشنهاد های بهتری داشته باشن توسط اون شخص به تیم مورد نظر منتقل میشن.

جالبه که این روزا مربی ها و مدیر عامل ها هم زرنگ شدن میگن" بیا درصدی رو که می خوای به دلال بدی دور بزن خودم با رقم بالاتر جذبت می کنم هر چی بالاتر گرفتی برای من اینجوری تو به دلال درصد ندادی یه پولی هم گیر ما میاد".

راوی در ادامه اینجوری نقل قول میکرد: "پول هایی که توی نقل و انتقالات ایران جابجا میشه خیلی بالاست و اصلا نمیتونی بهش فکر کنی.

کدوم کار رو سراغ دارید که یک ماهه بشه بالای 2 میلیارد درآمد داشت؟

"تازه این علاوه بر قرارداد های 2 یا 3 ساله است که به صورت اتومات خودش سال بعد پس از تمدید توی جیب آقای دلال میره."

"بازیکن باید یک فصل تلاش کنه تا بتونه 1 میلیاد رو دریافت کنه اونم تازه اگه جریمه و کسر بودجه و شکایت و این چیزا بهش نخوره و تمام کمال پولش رو بگیره که معمولا اینجوری هم نیست."

"یک دلال یا به قول امروزی ها مدیر برنامه از هر قرارداد به صورت روال 10 درصد و خارج از روال 20 درصد باید دریافت کنه اما این رقم با برخی رابطه ها به 70 درصد هم گاهی میرسه.

خلاصه که سالی 2 میلیارد پول کمی نیست اما درآوردنش برای دلال ها ساده است هرچند الان اسم مدیر برنامه روش گذاشتن و با مجوز دارن کار میکنن اما همه جای دنیا مدیر برنامه هست و اتفاقا درآمدشون خیلی بیشتر از ایرانی هاست اما با حساب کتاب،یعنی اگر یه جای کار به مشکل بخوره مدیر برنامه مسئوله و باید جوابگو باشه. "

اینها چکیده ای از گفتگو با یک مطلع در مورد قرارداد های بازیکنان و فعالیت دلال ها بود.

قبول داریم که در سالهای اخیر یک رویه نا مناسب وجود داشت و کم کم برچیده می شود اما همین دلال ها به رده های پایین تر روی آوردند و خانواده ها را تلکه می کنند که این هم با وجود تعدادش در خانواده های علاقه مند به فوتبال دست آخر رقم بالایی میشه که باید برای اون فکری کرد.

یک کارمند یا کارگر در طول سال هر روز راس ساعت مقرر در محل کارش حاضر می شود و عملکردش مشخص است اما در طول سال رقم دریافتی اش در بهترین حالت ممکن به 30 میلیون تومان میرسد و این همان فاصله ای است که در فوتبال امروز بوجود آمده و اسمش فساد است.