شانس موفقیت ایران در روسیه چقدر است؟

بین‌اسپورت در تحلیل خود به نحوه صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه پرداخت و همچنین بازی‌های پیش روی تیم ملی ایران را ارزیابی کرد.

* جام جهانی ۲۰۱۸ و توجه به تیم ملی ایران

تیم ملی ایران مثل جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با کارلوس کی‌روش سرمربی پرتقالی خود توانست به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند. در ادامه این سایت به نحوه صعود تیم ملی ایران و شرایطی که ملی‌پوشان ایرانی در جام جهانی روسیه دارند می‌پردازد. همچنین به پتانسیل ایران و شانسی که ملی‌پوشان ایرانی دارند اشاره کرد.

* رکورد قابل توجه در طول مسابقات جام جهانی

تیم ملی ایران پس از برزیل در مقدماتی جام جهانی بدون شکست راهی روسیه شده است. خیلی هوشمندانه ملی پوشان ایرانی توانستند بلیت روسیه را رزرو کنند. قدرت ایران در مسیر راهیابی به جام جهانی قابل تحسین است. ملی‌پوشان ایرانی بازی آخرشان مقابل حریف کره جنوبی بازی تشریفاتی داشتند. ایران به همراه ژاپن از گروهشان به راحتی صعود کردند و نشان دادند که این دو تیم قطب آسیا هستند.

این سایت در ادامه به یکی از نکات اصلی صعود تیم ملی ایران به جام جهانی اشاره دارد و تأکید می‌کند اصلی‌ترین نقطه قوت تیم ملی ایران دفاع شاگردان کی‌روش است. همچنین تیم ملی ایران در ۱۰ بازی ۱۰ گل به ثمر رساند به همین دلیل با بهترین خط دفاعی مرحله مقدماتی را گذراند. تیم ملی ایران نتایج بسیار خوبی را در مرحله گروهی به دست آورد. ابتدا با برتری ۲ بر صفر قطر را شکست داد، با چین به تساوی بدون گل رسید و در ادامه ازبکستان را یک بر صفر شکست داد.

شرایط برای ایران با توجه به نتایجی که کسب کرد نسبت به تیم‌های دیگر بهتر بود. پیروزی مقابل کره جنوبی و تساوی مقابل سوریه در مقدماتی جام جهانی رکورد خوبی را برجای گذاشت و در خانه ۲ بر صفر چین را از پیش رو برداشت و مقابل تیم سوریه در دور برگشت ۲ بر ۲ مساوی کرد. باید گفت عملکرد تیم ایران بی‌نظیر بود و توانست با کمترین گل خورده به جام جهانی سوریه صعود کند.

* شانس موفقیت ایران در روسیه چقدر است؟

در یک دسامبر ۲۰۱۷ وقتی قرار بود قرعه‌کشی در کاخ کرملین برگزار شود هنوز هیچ چیز مشخص نبود که چه تیمی در چه گروهی قرار می‌گیرد اما بعد از اینکه مشخص شد ایران در گروه B قرار دارد مشخص شد کار بسیار سختی در رقابت‌های جام جهانی روسیه خواهد داشت چرا که باید در اولین دیدار به مصاف مراکش برود. تیم مراکش یکی از بهترین تیم‌های آفریقا است که خط دفاعی منسجمی دارد، پرتقال قهرمان اروپا و اسپانیا یکی از مدعیان قهرمانی جام جهانی. یاران کی‌روش ۳ بازی سخت در پیش رو دارند، در سال ۲۰۱۴ ایران در گروه آسان‌تری نسبت به ۲۰۱۸ قرار داشت. در آن زمان ایران با تیم‌هایی نظیر نیجریه و بوسنی بازی داشت اما در این دوره از رقابت‌های جام جهانی می‌شود گفت ایران در گروه مرگ قرار دارد.

ایران در مسابقات ملی شاید صعود خوبی داشته باشد اما نه بازیکن بسیار معروفی دارد و نه بازیکنانش در لیگ‌هایی مثل یونان، سوئد، هلند و بلژیک تأثیرگذار است ولی بازیکنان جوانی دارد که می‌توانند به عنوان کم‌تجربه‌ترین بازیکنان در جام جهانی معرفی شوند و شاید راهشان عوض شود. البته شکل قرعه‌کشی به نحوی است که ایران در گروهی قرار دارد که تقابل برخی چهره‌ها می‌تواند جذاب باشد مثل تقابل کی‌روش با رونالدو یا رویارویی با برخی بازیکنان اسپانیا.

* سردار آزمون، مسی ایرانی

یکی از بازیکنان ۲۳ ساله‌ مورد علاقه کی‌روش است. سردار آزمون بازیکن ۲۴ ساله‌ای که از سن ۱۷ سالگی به لیگ روسیه رفت و حتی توانست نایب‌قهرمانی را در لیگ روسیه تجربه کند. در حال حاضر در پست مهاجم در تیم روبین‌کازان بازی می‌کند، بازیکن جوانی که امید کشور ایران است. این بازیکن در ۳۰ مسابقه ملی ۲۳ گل در کارنامه خود دارد حتی سردار آزمون در تیم ملی زیر ۱۶ ساله‌ها عملکرد خوبی داشت و در ۲۶ بازی ۲۳ گل به ثمر رساند. برخی اخبارها حکایت از این دارد که این بازیکن تیم ملی ایران از لیگ‌های معتبر اروپایی مثل بوندسلیگای آلمان، سری آ ایتالیا و حتی لیگ فرانسه هم پیشنهاد دارد و اگر این نقل و انتقالات صورت بگیرد جای تعجب ندارد.

* فوتبال در ایران

با توجه به اینکه برخی اخبار و حواشی‌هایی در ایران وجود دارد اما فوتبال با شکل متفاوتی در کشور ایران ظهور کرده است. درست است ورزش اول ایران کُشتی است اما فوتبال ورزشی است که مورد علاقه همه مردم ایران است. در حال حاضر مردم ایران آماده هستند تا پشتیبان تیم ملی کشورشان باشد. تیم ملی ایران که فارغ از هر نتیجه به دنبال این است که در رقابت‌های جام جهانی سربلند باشد و در یادها بماند. در میان بزرگانی مانند برزیل، آرژانتین، اسپانیا و آلمان که حاکم فوتبال هستند تیم ملی ایران می‌خواهد به نحوی در این رقابت‌ها ظاهر شود تا مردم کشورش شاد شوند و از این تورنمنت موفق بیرون بیایند.